וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא למחוק את העבר": הצ'רקסים מציינים את השמדת עמם בטקס זיכרון

21.5.2018 / 19:51

בריחניה שבגליל ציינו בטקס את מיליון וחצי בני העם הצ'רקסי שנרצחו במאה ה-19 לאחר שכבשה רוסיה את הקווקז. בחודש שעבר נערך מסע אופניים של צעירי הקהילה הצ'רקסית בצפון. "חשוב לנו לשמור על הזיכרון הקולקטיבי שלנו ולהנחיל אותו לדורות הבאים"

מסע אופניים של צעירים מכפר כמא שרכבו מעכו לכפרם, חודש שעבר. המרכז למורשת הצ'רקסית, מערכת וואלה! NEWS
מסע האופניים מעכו לכפר כמא, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, המרכז למורשת הצ'רקסית

ביישוב ריחניה שבגליל נערך הערב (שני) טקס הזכרון השנתי לציון רצח העם הצ'רקסי. מזה כ-20 שנה בשני היישובים הצ'רקסים בישראל, ריחניה וכפר כמא, מזכירים את רצח בני עמם שארע במאה ה-19. ב-21 במאי 1864 הסתיימה מלחמה שנמשכה 101 שנים וביום זה הכריזה רוסיה על ניצחונה ועל כיבוש הקווקז. במהלך המלחמה נרצחו על פי הערכות כמיליון וחצי צ'רקסים. בעקבות כיבוש הקווקז בידי הרוסים, מרבית הצ'רקסים ששרדו גורשו מאדמתם. כיום חיים ברחבי העולם כ-6.2 מיליון צ'רקסים, מקצתם בשלוש אוטונומיות בקווקז ומרביתם בעשרות מדינות ברחבי העולם.

לדברי זוהיר תחאוחא, מנהל המרכז למורשת הצ'רקסית שנמצא בכפר כמא, "הרוסים מתכחשים לרצח העם שלנו ולא מגלים בו כל עניין, אולם מסמכים שהתגלו עם השנים מאשרים את היקף השמדת העם הצ'רקסי". לאורך שנים רבות תאריך זה אוזכר באופן צנוע מאוד וכמעט שלא נלמד בקרב הקהילה הצ'רקסית בישראל, ולא הובלט גם בקהילות הצ'רקסיות בעולם. בשנים האחרונות נלמד האסון של העם הצ'רקסי במערכות החינוך בשני היישובים, במהלך החודש שקודם ליום הזיכרון. כמו כן, נערך מסע אופניים מעכו לכפר כמא, המסמל את הגעתם לארץ ישראל ונערכת צעדת סובב כפר כמא, בהשתתפות מבקרים מרחבי הארץ.

מסע אופניים של צעירים מכפר כמא שרכבו מעכו לכפרם, חודש שעבר. המרכז למורשת הצ'רקסית, מערכת וואלה! NEWS
מסע האופניים מעכו עד כפר כמא, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, המרכז למורשת הצ'רקסית

לאחר גירושם נקלטו מרבית הפליטים באימפריה העות'מאנית השכנה שעודדה אותם להתיישב בחלקים משטחה, כולל גם בארץ ישראל. במחצית השנייה של המאה ה-19 הקימו הצ'רקסים בארץ שלושה יישובים מהם נותרו כיום שני כפרים בגליל: כפר כמא, בו חיים כ-3,000 תושבים, וריחניה בו גרים כ-1,000 תושבים כפר כמא היא מועצה מקומית, בעוד שריחניה משתייכת מוניציפאלית למועצה האיזורית מרום הגליל.

למרות היותם קהילה זעירה בישראל, הצ'רקסים מקפידים לשמור על מורשתם וזהותם ולומדים את שפתם הצ'רקסית, לצד עברית, ערבית ואנגלית. התפרקות ברית המועצות אפשרה את חידוש הקשרים עם בני עמם בקווקז, והשלום עם ירדן אפשר יצירת קשר עם הקהילה הצ'רקסית במדינה השכנה.

תחאוחא אמר כי "נושא יום הזיכרון והנגיעה בכאב ובצער היא לא דבר קל לנו, הצ'רקסים. אנחנו עם אחר, שמקפיד לשמור על איפוק ומדחיק את הכאב ומסתיר אותו, מתוך אמונה שזה עוזר להחלמת הנפש. אבל חשוב לנו מאד לשמור על הזיכרון הקולקטיבי שלנו ולהנחיל אותו לדורות הבאים. אי אפשר למחוק את עברנו וצריך להזכיר, ובעיקר נוכח המשך מעשים של רצח עם שממשיכים להתרחש גם בימים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully