וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות בקשת המשטרה: בית המשפט הורה לשחרר את המפגינים העצורים

בית המשפט הורה לשחרר את ג'עפר פרח ויתר 18 העצורים בהפגנה בחיפה ביום שישי. הוא סיפר כיצד נעצר והותקף, באירוע שפרטיו נבדקים גם במח"ש. "ההחלטה לשחרר אותי - סטירת לחי למשטרה", אמר. השר ארדן: "גרסת המשטרה מעוררת סימני שאלה"

צילום: ערן גילווארג

בית משפט השלום בחיפה הורה הלילה (שני) שלא להאריך את מעצרם של 19 העצורים בהפגנה שהתקיימה בעיר ביום שישי האחרון, נגד התנהלות צה"ל ברצועת עזה. העצורים טענו לאלימות משטרתית כלפיהם, והמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) הודיעה כי תבדוק את הטענות לאלימות שהובילה, לפי הטענות, לאשפוזו של אחד העצורים, ג'עפר פרח, מנכ"ל עמותת מוסאווא לזכויות אדם.

המשטרה משכה את ערעוריה לגבי שחרורם של שבעה עצורים שנחשדו גם הם בתקיפת שוטרים. בנו של ג'עפר אמר לוואלה! NEWS כי השוטרים השומרים עליו בבית החולים רמב"ם טרם שחררו אותו בפועל ואינם מאפשרים מגע בינו לבין קרוביו. לדבריו, המשטרה אסרה על הרופאים למסור למשפחה או עורך הדין מסמכים רפואיים שלו ממהלך המעצר והם יעתרו כדי לקבלם.

"החלטת בית המשפט לשחרר אותי היא סטירת לחי למשטרה", אמר הבוקר פרח. "הגיע הזמן שישראל תחנך את שוטריה לכבד חופש ביטוי, פה זה לא איראן. מה שקרה פה זה בושה וחרפה למשטר דמוקרטי. אני ראיתי מה עבר על הבן שלי שרצה לבטא את עצמו נמצא עדיין בכלא, אני קורא לשחרר אותו באופן מיידי".

הארכת מעצרו מנהל עמותת מרכז מוסאווה לזכויות האזרחים הערבים בישראל ג'עפר פרח בהפגנות בחיפה ה-20 במאי 2015. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
ג'עפר פרח בדיון בהארכת מעצרו, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
מנכ"ל מרכז מוסווא ג'עפר פרח משתחרר לביתו מבית החולים ב-21 במאי 2018. תא חד"ש סטודנטים אונ' חיפה, מערכת וואלה! NEWS
פרח משתחרר לביתו, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, תא חד"ש סטודנטים אונ' חיפה

במהלך הדיון ביקר השופט את טענת המשטרה על "תקיפת שוטר"" וציין כי החש שהתאים יותר היה "הפרעה לשוטר במילוי תפקידו". שחרורם של שבעה עצורים עוכב עד לשעה 14:00 לצורך דיון בערעור המשטרה.

"שוטר בעט בברכי אחרי שנעצרתי", אמר פרח בתחילת הדיון לשופט אמיר סלמה. פרח סיפר כי הגיע להפגנה לחפש אחר ילדיו, לאחר שצפה בסרטונים מהמקום והבין "שהדברים לא מתנהלים שם כמו שצריך".

"ראיתי שאנשי היס"מ מקיפים את המקום, ניסיתי לעזוב את המקום ואנשי היס"מ לא נתנו לעזוב. הם התנפלו עליהם, ועצרו את הבן שלי ואת אחי. התקרבתי לניידת וצעקו עלי 'עוף מפה'.
עזבתי את המקום ועצרו אותי במרחק שני רחובות משם. 20 דקות חיכו לניידת כשאני אזוק. הגעתי לתחנה וראיתי איזה 20 איש יושבים בחדר אחד על הרצפה", סיפר פרח.

הפגנה יהודית בחיפה נגד ההפגנות בחיפה. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת פעילי ימין מנגד בחיפה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

"שאלתי 'איפה הבן שלי?', והשוטר אפילו לא אמר לי לסתום את הפה. נכנס לי ברגל ושבר לי אותה. כל האנשים שהיו שם ראו את זה. כולל שוטרים שנמצאים פה באולם. עברו שעות עד שהעבירו אותי עם הרגל הנפוחה לבית החולים. וגם שם אני שומע איך השוטרים מאיימים על הרופא שיזמינו אותו לחקירה. על מה יחקרו אותו, על שקבע שהרגל שלי שבורה?".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר הבוקר בראיון לגל"צ כי "העובדות שמציגה המשטרה מעוררות סימני שאלה שהיא צריכה לתת עליהם תשובות". הוא סיפר כי הורה לפתוח בחקירה מהירה של מח"ש לבירור נסיבות שבירת רגלו של פרח. "אם יש שוטר או מפקד שלא אמר אמת, או שפעל באלימות בניגוד לחוק, ודאי שמקומו לא במשטרה והוא יצטרך לתת את הדין על מעשיו", אמר ארדן. בנוסף לכך, הוא התייחס להחלטת בית המשפט לשחרר את העצורים: "אין ספק שחייב להתקיים תחקיר פנים-משטרתי לגבי ההנחיות מתי בכלל מותר לבצע מעצרים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן במהלך שדולה אלימות נגד רופאים בכנסת, ירושלים 14 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"אם שוטר לא אמר אמת - מקומו לא במשטרה". ארדן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

פרח עצור ואושפז בבית החולים, משום שהתלונן על כאבים בברכו. מכריו סיפרו כי הוא אזוק למיטה וכי הוא סובל משבר בברכו. בעקבות האירוע, ההפגנה חודשה במוצאי השבת כאשר מאות בני אדם מחו על האלימות המשטרתית.

המפגינים מחו בשלושה מוקדים בעיר - בשדרות בן גוריון, במרכז סיטי סנטר ומחוץ לבית המשפט השלום. מנגד, עשרות פעילי ימין באו להפגין גם הם מול הפגנות הציבור הערבי.

הפגנה בחיפה נגד הרג הפלסטינים בעזה ב-18 במאי 2018. דוברות המשטרה, אתר רשמי
לאחר הטענות לאלימות - המחאה חודשה. ההפגנה ביום שישי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) אמר בהפגנה בחיפה כי "אירועי השבוע האחרון לימדו אותנו כמה חשוב להשמיע קול של התנגדות למעשי הממשלה. התכנסנו הערב ערבים ויהודים להזכיר שיכול להיות כאן עתיד אחר לשני העמים. הירי על עזה וחרחורי המלחמה חייבים להיפסק".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בהפגנה כי "ניסיונות ההפחדה וההשתקה לא ימנעו מאיתנו להמשיך במאבק הצודק נגד הכיבוש ולמען הסרת המצור מעל עזה. אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני, נמשיך להיאבק למען הקמת המדינה הפלסטינית ובירתה ירושלים המזרחית".

אופק רביד חבר הנהגה בתנועת "עומדים ביחד" ותושב חיפה אמר בהפגנה כי "הממשלה לא בוחלת באף אמצעי כדי להמשיך בדרכה, שהיא דרך ללא מוצא: אלימות משטרתית, הפחדה, סתימת פיות, הסתה נגד ערבים פלסטינים אזרחי ישראל, הסתה נגד כל מי שמעז לומר את האמת: שזו דרך ללא מוצא, שמבטיחה רק עוד הרג ועוד".

"הזכות להפגין היא לא זכות לאנרכיה ולפגיעה בשלום הציבור", אמר הערב ראש עיריית חיפה יונה יהב. "טוב עושה המשטרה שלא מאפשרת הפגנות לא חוקיות. הניסיון לעורר פרובוקציות ליצירת רווחים פוליטיים מסכנת את מה שהשגנו כאן בעמל של שנים. יחד עם המנהיגות הציבורית בחיפה אנחנו פועלים להפסקת כל גילוי של הסתה מצד מי שמגיעים מחוץ לעיר על מנת ליזום הפרת סדר", הוסיף.

ההפגנה בחיפה (צילום: איריס בר)

הפגנה בחיפה נגד מעצר מפגינים ופעילות צה"ל ברצועת עזה ה-20 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד פעילות צה"ל ברצועה, אמש בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

נוכח הטענות לאלימות משטרתית, כמה עשרות מהמפגינים שמחו בשישי הגיעו שלשום להפגין פעם נוספת מול מטה מחוז חוף של המשטרה בחיפה - הפעם בעקבות התנהלות המשטרה. ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, הגיע לתחנת המשטרה יחד עם עצורי ההפגנה. "כוחות המשטרה דיכאו את ההפגנה בברוטליות ללא שום הסבר", אמר. "ממשלת נתניהו רוצה להשתיק כל קול מחאה והתנגדות שיוצאת מפה, להשתיק כל קול שמביך אותה ואת פעולותיה. אני מלא הערכה למפגינים הערב ולהקרבה העצומה של העצורים. שום אלימות משטרתית לא תצליח להשתיק אותנו".

ג'עפר פרח מנכ"ל עמותת מוסאווא במהלך ההפגנה בחיפה - 18 במאי 2018. אין, אתר רשמי
נעצר בהפגנה ביום שישי והגיע לבית החולים עם שבר בברכו. ג'עפר פרח/אתר רשמי, אין

ח"כ עודה הוסיף כי כשהגיע לבקר את פרח בבית החולים נמנע ממנו להגיע לחדרו. לדבריו התעמת עם שוטרים שהיו במקום ואלה הגיבו באגרסיביות. מטעמו של עודה נמסר כי לאחר מכן הוסרו האזיקים שהושמו על פרח.

בתגובה לדברים מסרו במחוז חוף של המשטרה כי עודה סירב להישמע להנחיות השוטרים שהשגיחו על פרח בבית החולים וכי אף השמיע גידופים כלפיהם. לטענת המשטרה הוגשה בעקבות זאת תלונה נגד עודה.

(עדכון ראשון: 23:32)

איימן עודה, בהפגנה של עובדי טבע מחוץ למשרד האוצר, ירושלים, 18 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"כוחות המשטרה דיכאו את ההפגנה בברוטליות ללא שום הסבר". ח"כ עודה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
הפגנה יהודית בחיפה נגד ההפגנות בחיפה ה-20 במאי 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הימין בחיפה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
הפגנה בחיפה נגד מעצר מפגינים ופעילות צה"ל ברצועת עזה ה-20 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים ערבים בחיפה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי
הפגנה יהודית בחיפה נגד ההפגנות בחיפה ה-20 במאי 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הימין בחיפה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
הפגנה יהודית בחיפה נגד ההפגנות בחיפה ה-20 במאי 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
פעילי ימין הגיעו למחות מול הפגנת הציבור הערבי, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
הפגנה בחיפה נגד מעצר מפגינים ופעילות צה"ל ברצועת עזה ה-20 במאי 2018. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הציבור הערבי, אמש/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי
הפגנה בחיפה נגד מעצר מפגינים ופעילות צה"ל ברצועת עזה ה-20 במאי 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הציבור הערבי, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג
הפגנה בחיפה נגד מעצר מפגינים ופעילות צה"ל ברצועת עזה ה-20 במאי 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הציבור הערבי, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully