וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגברים בלבד: מבוטחות בכללית ביקשו סיוע בטיפולי פוריות - וסורבו

קופת החולים כללית סירבה לממן למבוטחות הליך "השבחת זרע", ההכרחי בטיפולי פוריות, בטענה כי הוא ניתן רק לגברים. מטופלות שפנו לאגודה לזכויות החולה קיבלו את המימון לאחר התערבותה. שירותי בריאות כללית: "מדובר בטעות"

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
עלות תרומת זרע מגיעה עד ל-2,000 שקל ויותר. תינוק בחדר לידה/GettyImages, Sean Gallup

נשים יחידניות, רווקות או לסביות, פונות ברוב המקרים לבנקי הזרע, בין אם ציבוריים או פרטיים, כשהן מתכוונות להקים משפחה. אלא שתהליך רכישת הזרע, שעלותו בישראל נעה בין 800 שקל במסגרת הציבורית לכ-2,000 שקלים ואף יותר מכך בבנקים פרטיים, מותנה בתהליך רפואי הנקרא "השבחת זרע" - הכנת הזרע לקראת העברתו אל גוף האישה.

"הליך" השבחת זרע, או ליתר דיוק תהליך הכנתו, הוא תהליך הכרחי וחשוב הנעשה בכל שימוש בתרומת זרע לצורך הזרעה או הפריה חוץ-גופית", הסביר פרופ' רוני האוזר, מנהל בנק הזרע במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) את הפרוצדורה. "אנחנו שוטפים את הזרע ומכינים אותו. זו פעולה מעבדתית שחייבת להיעשות, לוקחים את דגימת הזרע, מרכזים את התאים הטובים ומוסיפים חומרים מיוחדים שמתאימים את הדגימה הזאת להחזרה תוך-רחמית כי אם לא עושים את זה אז הזרע עלול לגרום להתכווצויות ואפילו לזיהום ברחם".

בית הנהלת שירותי בריאות כללית בתל אביב. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
בניין הנהלת שירותי בריאות כללית בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
"זה מאכזב, מכעיס וזה בעיקר מכניס אותנו לחוסר אונים כי אני חייבת לשלם את זה כדי שהתהליך יצליח"

אלא שקבוצת מבוטחות שירותי בריאות "כללית", קופת החולים הגדולה ביותר מבין ארבע הקופות במדינה, נתקלו לתדהמתן בסירוב מהקופה, בניגוד לחוק. שחר, תושבת אזור המרכז בת 34 ואם לילד בן שנתיים, פנתה יחד עם בת זוגה, אם לילד בן חמש, למוקד פניות הציבור של הקופה בבקשה למימון ההליך באמצעות טופס 17 וקיבלו תשובה שלילית. לדבריהן שילמו מאות אלפי שקלים על תרומת זרע והשבחתה בבית החולים שיבא בתל השומר. "בת הזוג שלי נקלטה להיריון רק אחרי שלוש פעמים. אני נקלטתי בפעם הראשונה עם הבן שלי ועכשיו אני שוב בהריון אבל רק אחרי שלוש ניסיונות נקלטתי", סיפרה שחר.

לדבריה, כל ניסיון מצריך השבחת זרע שעלותה 300 שקל. "הוצאנו על תרומות והשבחות יותר מ- 7,000 שקל, כשזה מגיע לנו בחינם", הוסיפה שחר בכעס. "לקחנו בחשבון שאין לנו אופציות אלא לקנות מנת זרע ובגלל זה הלכנו על מסגרת ציבורית, בגלל העלויות הנמוכות. הלכתי לרופא המשפחה שלי שמכיר אותי היטב מגיל צעיר וביקשתי טופס 17 להשבחה. הוא התנצל ואמר שאין לו אופציה להוציא לי טופס כזה. התקשרנו למוקד פניות הציבור של כללית והנציגה אמרה לי בפירוש שהם נותנים מימון השבחת זרע רק לגברים".

שחר הוסיפה כי הייתה בהלם מתשובת הנציגה. "אנחנו בשנת 2018, לא הגיוני שיגידו לי שבגלל שאני אישה אין לי זכות להקים משפחה בלי גבר, שבעצם נותנים את הזכות הזאת רק לגברים. ניסיתי להסביר לה שהזרע על שמי ומה זה משנה שאין גבר בסביבה. אבל הם המשיכו לסרב". את תגובת הקופה כינתה שחר "חוצפה" וציינה כי היא ובת זוגה מבוטחות כל חייהן בכללית. "יש לנו את הביטוחים המקיפים ביותר וברגע האמת הם פשוט זרקו אותנו להתמודד לבד", הוסיפה. "זה מאכזב, זה כל כך מכעיס וזה בעיקר מכניס אותנו לחוסר אונים כי אני חייבת לשלם את זה כדי שהתהליך יצליח וזה גם תנאי מחייב".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
בית החולים שיבא תל השומר, מאי 2015. ראובן קסטרו
בית החולים שיבא בתל השומר/ראובן קסטרו

שחר ובת זוגה פנו למוקד מימוש זכויות החולה של האגודה לזכויות החולה בבית החולים שיבא, והצליחו לקבל בהריון הנוכחי התחייבות להחזר בגין השבחת הזרע. סיפורן של השתיים אינו המקרה היחיד של סירוב להשתתפות במימון ההליך - המעוגן בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. סעיף 6(ד) לחוק קובע כי להשבחת זרע זכאית גם "אישה ללא ילדים המעוניינת להקים משפחה חד הורית".

אילת, אם יחידנית ממרכז הארץ המטופלת אף היא בשיבא, עברה שלוש ניסיונות הזרעה לפני כשנה ורבע, ובכל פעם הקופה נתנה לה התחייבות להזרעה כמקובל אולם סירבה לתת לה התחייבות להליך ההשבחה. באגודה לזכויות החולה סיפרו כי במרץ 2017, אותו חודש שבו פנתה לקופה אילת, התערבו עבור מטופלת נוספת שסורבה על ידי הקופה.

"מעניקים לאימהות יחידניות את כל הזכויות"

"לא יכול להיות שקופות החולים מפרשות את החוק במינימום שהם יכולות לפרש אותו"

לטענת האגודה, בעקבות הטיפול בפניות הנשים הבינו כי אין מדובר בטעות אנוש בודדת אלא בבעיה מערכתית ופנו לקופה בדרישה כי יצמדו לחוק. "יש כבר מספר מקרים שהם החליטו שרווקות יישארו רווקות, שלא יהיה לאישה יחידנית את האופציה להקים משפחה וזאת למרות שמגיע להן לפי התיקון בחוק, אין בכלל הגבלה כזאת", הסביר שמואל בן יעקב, יו"ר האגודה.

"ההחלטה להגביל זה רק משום שהקופה החליטה. ולכן פנינו לקופת החולים כדי לעזור לאותה אישה אבל גם כדי לעדכן את זה במחשבים שלהם שישנו שם את ההוראות והבנו שזה לא נעשה אם עוד נשים פונות עם אותה הבעיה", הוסיף בן יעקב. "לא יכול להיות שקופות החולים מפרשות את החוק במינימום שהם יכולות לפרש אותו. אל תחפשו לחסוך על גב המטופלות".

משירותי בריאות כללית נמסר: "אנו מעניקים לאימהות יחידניות את כל הזכויות המגיעות להן במסגרת סל הבריאות הציבורי ובכלל זה מימון להשבחת זרע כחלק מהזרעה לרחם. אם נמסר מידע אחר הרי שמדובר בטעות ואנו מצרים על כך. נציין כי רק לאחרונה רועננו ההנחיות בנושא זה לצוותים שלנו. אשר למקרים המובאים בכתבה לכולן אושר ההליך המדובר טרום פנייתכם, אנו מאחלים לכולן הצלחה בתהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully