וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: קים יגמור כמו קדאפי אם לא יוותר על הגרעין

18.5.2018 / 15:29

נשיא ארה"ב ניסה להבטיח לרודן הצפון קוריאני כי הוא יישאר בשלטון במסגרת כל הסכם ואמר כי הוא לא מעוניין במודל הלובי לפירוק מגרעין - אך הזהיר כי גורלו של קים עשוי להיות כמו זה של קדאפי ללא הסכם כלל. זאת ברקע איומי פיונגיאנג לבטל את הפסגה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול (חמישי) כי כל הסכם עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און יעניק לו "ביטחונות חזקים" להמשך שלטונו. זאת בעקבות איומיה של פיונגיאנג לבטל את הפסגה חסרת התקדים. טראמפ הבטיח כי המדינה הקומוניסטית לא תחווה את הגורל של רודן לוב לשעבר מועמר קדאפי - אלא אם לא יהיה הסכם.

במהלך דברים שאמר מהחדר הסגלגל בבית הלבן הוא גם תקף את סין בנושא המסחר, והוסיף כי ככל שהוא יודע, הפגישה עם קים עדיין על הפרק. עם זאת, טראמפ אמר כי יתכן שקים הושפע מבייג'ינג אחרי שני ביקורים שקיים שם בחודשים האחרונים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בבית הלבן, בוושינגטון, ארה"ב 17 במאי 2018. רויטרס
"ללא פסגה, נעבור לשלב הבא". טראמפ, אתמול/רויטרס

טראמפ התנער מדבריו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שגרמו לזעם צפון קוריאני עד כי איום בביטול הפסגה שאמורה להתקיים בסינגפור ב-12 ביוני. "קוריאה הצפונית למעשה מדברת עמנו מעת לעת ושום דבר אחר לא קרה", אמר טראמפ לכתבים בפתח פגישתו עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג.

הוא הוסיף כי הוא לא מחפש אחרי "המודל הלובי", אחרי שבולטון אמר בתחילת השבוע כי הפירוק החד-צדדי מנשק גרעיני הוא המודל המתאים גם לקוריאה הצפונית. קדאפי הודח על ידי המורדים במהלך אירועי "האביב הערבי" ב-2011, אחרי שאלו קיבלו סיוע מאותן מדינות שעודדו את הרודן לוותר על הנשק להשמדה המונית שלו ב-2003.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
התחממות ביחסים: מנהיג צפ' קוריאה ביקר בסין ונפגש עם הנשיא שי ג'ין-פינג. רויטרס
ייתכן שהושפע מעמיתו הסיני. קים ושי, החודש/רויטרס

נשיא ארצות הברית אמר כי קים ימשיך להיות בשלטון במסגרת כל הסכם. "הוא יהיה שם, הוא ישלוט במדינה שלו, המדינה שלו תהיה עשירה מאוד", אמר טראמפ. "המודל הלובי היה שונה מאוד. השמדנו את המדינה הזאת". עם זאת, הוא הזהיר כי המודל הזה יהיה "הסביר ביותר" אם לא יושג הסכם עם קוריאה הצפונית.

הוא הדגיש כי על קוריאה הצפונית יהיה לנטוש את הארסנל הגרעיני שלה לחלוטין. "אנחנו לא יכולים לאפשר שלמדינה הזו יהיה גרעין. אנחנו פשוט לא יכולים", אמר על קוריאה הצפונית, שמפתחת טילים שיוכלו לפגוע בארצות הברית. "אם תהיה פגישה, אז תהיה, ואם לא, נעבור לשלב הבא", אמר הנשיא, שלא פירט מעבר לכך.

ארצות הברית דורשת פירוז "מוחלט, בר-אימות ובלתי-הפיך" של תכנית הגרעין של קוריאה הצפונית, אך זו מסרבת לכך והיא לא הראתה כוונות לכך שהיא מוכנה ללכת מעבר להצהרות על תמיכה בפירוז כלל-עולמי של נשק גרעיני. בכיר במשטר גם דחה את הרעיון שהעלה שר החוץ מייק פומפאו, ולפיו המדינה תזכה בהטבות כלכליות אם תסכים לכך.

בעבר היא אמרה כי היא תוכל לשקול זאת אם ארצות הברית תסיג את חייליה מקוריאה הדרומית ותבטל את "המטריה הגרעינית" שהיא פרסה על קוריאה הדרומית ועל יפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully