וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל נערך להפגנות בצל הרמדאן; הניה: "נמשיך עד להסרת המצור"

18.5.2018 / 19:09

למרות צפירת ההרגעה שהשמיע חמאס, בפיקוד דרום מתכוננים להפגנות לאורך הגבול, אך בהיקפים נמוכים יחסית. שיקום תשתיות הגז והדלק במעבר כרם שלום יצא לפועל לאחר התחייבות חמאס לנציגי הרשות שלא לפגוע בהן. הניה: "אין הסכמה עם מצרים על הפסקת ההפגנות"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה הכחיש היום (שישי) כי ארגונו הגיע להבנות עם מצרים על סיום ההפגנות נגד ישראל על גדר המערכת בתמורה לפתיחת מעבר רפיח ברצועת עזה. "תהלוכות השיבה הן החלטה לאומית וחמאס הוא חלק ממנה לצד כל הפלגים", אמר הניה. "התהלוכות לא ייפסקו עד להסרת המצור באופן מלא מעל הרצועה. האיומים של הכיבוש אינם מפחידים אותנו, דמנו (בכירי חמאס, א"ב) אינו יקר מדמם של ההרוגים. תהלוכות השיבה ממשיכות עד להשגת המטרות".

גורמים בפיקוד דרום העריכו היום כי היקף האלימות והמפגינים בהפרות הסדר בגבול רצועת עזה יפחת משמעותית כיוון שמדובר ביום שישי הראשון של חג הרמדאן. אוגדת עזה בפיקודו של תת אלוף יהודה פוקס נערכת לרגיעה משמעותית בהשוואה לחודשיים האחרונים. חמאס מעוניין לשמר את ההפגנות על גדר המערכת, ולא מעט מרמת האלימות בהן תלויה במערכת ההסתה של הארגון ששולט ברצועת עזה, אך גם בדרשות במסגדים שיעסקו בהרוגי ההפגנות מאש צה"ל.

מפגינים בעזה נמלטים מגז מדמיע, 15 במאי 2018. רויטרס
מפגינים נמלטים מגז מדמיע, רצועת עזה שלשום/רויטרס

למתרחש בירושלים וביהודה ושומרון השפעה ישירה על רצועת עזה ולהיפך. התפילות בהר הבית ובמערת המכפלה בחברון שנסגרת כמדי שנה למשך יממה עבור מוסלמים הופכת למוקד חיכוך בין המתיישבים לפלסטינים. בזמן שבפיקוד המרכז, בפיקודו של האלוף נדב, נערכים לקראת אפשרות של מפגעים בודדים, ברצועת עזה מנסים לאתר הפרות סדר שיוצאות מכלל שליטה ומפגעים בודדים שפרט לחבלה בגדר המערכת וחצייתה - ינסו לבצע פיגועים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

שבוע שמיני של הפגנות בגדר | כל העדכונים:

19:07 - דובר צה"ל מסר כי לאורך הגדר התקהלו בחמישה מוקדים אלף מפגינים פלסטינים. על פי הודעת הצבא המפגינים החלו בהפרת הסדר וכמה אלפים בודדים נמצאים בעומק הרצועה ועשויים להצטרף אליהם בהמשך. בין היתר דווח על יידוי אבנים והבערת צמיגים ונמסר כי חיילי צה"ל משיבים באמצעי לפיזור הפגנות מול המתפרעים על הגדר.

17:11 - מפגינים פלסטינים התאספו בשלושה מוקדים לאורך הגדר. כוחות צה"ל בקרבת מעבר קרני שבצפון הרצועה מפעילים אמצעים לפיזור הפגנות.

16:28 - שריפת קוצים פרצה באזור נחל עוז. נבדק חשד שהגורם הוא עפיפון תבערה.

15:17 - שריפות פרצו בקרבת כפר עזה וקיבוץ סעד. כוחות הכיבוי בודקים אם מדובר בהצתה באמצעות עפיפון תבערה.

בצה"ל אין כוונה לשנות את נהלי הפתיחה באש בגדר

למעט רידוד כוחות, בפיקוד דרום אין כוונה לשנות את מדיניות הפתיחה באש חיה לעבר פלסטינים שמנסים לחבל בגדר, בתשתיות ההנדסיות של צה"ל, לחצות לשטח ישראל או לפגוע בחיילים. לפי הגדרות מפקדים בכירים, יימשך השימוש ברובה צלפים כאמצעי אל הרג. ההנחיות הן לדייק בירי לפלג גוף תחתון ומטה, למעט מקרים בהם הכוח חש בסכנת חיים ואז הוא נדרש לירות על מנת להרוג.

בפיקוד דרום נערכו גם לניסיונות הצתה באמצעות בלונים ועפיפוני תבערה. הפלסטינים ימשיכו לאתגר את הלוחמים בשטח כל עוד צה"ל לא יתקוף בתגובה להצתות. בשבוע האחרון החל צה"ל ליירט עפיפונים ובלוני הליום באמצעות רחפנים שרשמו הצלחה מרובה.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי מצרים התחייבה בפני חמאס על הקלת התנאים, דוגמת פתיחת מעבר רפיח בתדירות גבוהה יותר, ולכן הוא לא רוצה להסלים את האירועים בגבול רצועת עזה. סיבה נוספת להימנעות מאלימות קיצונית היא חג הרמדאן, בו מרבית בתי האב לאורך עזה עסוקים בקיום היומיומי ומימון הארוחות אחרי הצום.

רחפן חדש של צה"ל הפועל בגבול הרצועה, מאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
רחפן צה"ל שממגר את תופעת עפיפוני התבערה, שלשום/מערכת וואלה! NEWS

אספקת הגז והסולר לרצועת עזה חודשה באופן חלקי דרך מעבר כרם שלום לאחר שנעצרה לשישה ימים עקב הנזק שעשו הפלסטינים בהפגנות ביום שישי בעבר, שמוערך בכעשרה מיליון שקלים. האספקה חודשה לקראת חג הרמדאן שמוגדר כתקופה נפיצה ולאור ההחלטה להפחית את רמת הלחץ ברצועת עזה.

רשות המעברים במשרד הביטחון יחד עם יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים ובאמצעות מנהלת התיאום והקישור לרצועת עזה חידשו את תפקוד מערך הגז והסולר במעבר כרם שלום. תיקון צנרת העברת הגז הסתיים אמש והצפי הוא שהמערכת תוחזר ליכולת חלקית לאחר חג השבועות. חלקי החילוף לשיקום תשתיות הגז והדלקים נרכשו בישראל, למעט הבנזין.

המהלך התאפשר לאחר שנציגות מטעם הרשות הפלסטינית הגיעה אל הצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום, אספה פרטים מדויקים על הנזקים ודרשה מחמאס התחייבות כי לא יינזק פעם נוספת הצד הפלסטיני לאחר התיקון. בהתאם לכך הועברו אמש אל תוך רצועת עזה 12 מכליות סולר ומכלית אחת של גז אשר הועברה כניסיון הזרמה. במידה ולא יהיו דליפות, ההזרמה תימשך ביום שני אחרי החג. במקביל גם בתחום העברת הסחורות ומוצרי יסוד מישראל לעזה נרשמה עלייה חדה.

הנזקים שנגרמו במעבר כרם שלום 12 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
הנזקים שגרמו המפגינים הפלסטינים במעבר כרם שלום, השבוע/מערכת וואלה! NEWS

גורמים בפיקוד דרום סיפרו כי בשל הצתת המסוע על ידי מפגינים בשבוע האחרון הוא יצא מכלל שימוש ובשלב זה אין כוונה לשפץ אותו מאחר ומדובר בעלויות של מיליוני שקלים. מעבר כרם שלום מעביר חיטה לתחנות הקמח של הפלסטינים באמצעות שקים על גבי משטחים, תהליך שמייקר בעשרות אחוזים את עלות השינוע מישראל לעזה.

בשבוע הבא אמורים לעבור בעלי חיים ומוצרי יסוד נוספים. חשוב לציין כי צריכת המזון בתקופת הרמדאן בעלייה ובהתאם לכך היקף העבודה במעבר כרם שלום, אך יש בה גם כדי להעיד על המצב הכלכלי ברצועת עזה מאחר וקיימת ירידה בהיקף המשאיות שעברו לעזה לעומת שנה שעברה.

(עדכון ראשון: 12:09)

הפרות הסדר בגבול רצועת עזה ה-16 במאי 2018. דובר צה"ל
הפרות הסדר בגבול רצועת עזה, שלשום/דובר צה"ל
עימותים בגבול רצועת עזה. רויטרס, רויטרס
עימותים בגבול רצועת עזה, השבוע/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully