וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סייע לאיראן לחמוק מסנקציות: 3 שנות מאסר לבנקאי טורקי בארה"ב

17.5.2018 / 13:27

בית משפט גזר עונש מקל יחסית על מהמט הקאן אטילה, עובד בבנק ממשלתי טורקי, שהורשע בכך שעזר לטהראן לעקוף את העיצומים עליה. ואולם, באנקרה זועמים וטוענים כי המשפט לא היה הוגן

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בית משפט בארצות הברית גזר אתמול (רביעי) 32 שנות מאסר על בנקאי טורקי, שהורשע בסיוע לאיראן להתחמק מסנקציות אמריקניות שהוטלו עליה. באנקרה גינו את העונש שהוטל על מהמט הקאן אטילה, על אף שהוא קצר יותר ממה שצופה. הוא כולל את 14 החודשים שבהם הוא מוחזק במעצר. משרד החוץ של טורקיה אמר כי המשפט של אטילה, שעבד בבנק הממשלתי "הולקבנק", לא היה הוגן וכי הוא חף מפשע.

במשפט, שהסתיים בינואר, נשמעו עדויות על מעשי שחיתות בדרגים הבכירים ביותר בממשלת טורקיה. לטענת משרד החוץ, בית המשפט הסתמך על "ראיות בדויות והצהרות כוזבות" מצד חברי הרשת של המטיף הגולה פתהוללה גולן. אנקרה מאשימה את יריבו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בתכנון ניסיון ההפיכה נגדו ב-2016, טענות שהוא דוחה מכל וכל. היא דורשת מוושינגטון להסגירו, אך לפי הממשל, לא הוצגו בפניו די ראיות למעורבותו של גולן במרד.

התביעה בארה"ב הגישה כתב אישום נגד בכיר בבנק טורקי, על פיו הוא סייע בהעברת כספים לאיראן. רויטרס
אטילה/רויטרס

עד המפתח בתיק היה סוחר הזהב האיראני-טורקי רזא זארב, שסיפר כי שילם שוחד בגובה של 50 מיליון דולר לשר אוצר לשעבר בטורקיה כדי להוציא לפועל את התרמית להתחמקות מהסנקציות.

ואולם, העדות שהרגיזה את טורקיה יותר מכל הייתה של הוסיין קורמז, שוטר לשעבר שהיה מעורב בחקירת זארב, שהתרחבה עד לכדי הדרגים הגבוהים ביותר בממשלת טורקיה. קורמז מואשם בקשרים לגולן והרשויות טוענות כי החקירה מ-2013 הייתה "הפיכה משפטית" נגד הממשלה.

לטענת משרד החוץ, העדויות שהוצגו במשפט "שוחקות את הלגיטימיות שלו". עוד נטען כי בית המשפט לקח "החלטה חסרת תקדים" בנוגע ליישום הסנקציות האמריקניות, כשהרשיע את אטליה, שמוגדר "גורם ממשלתי זר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully