וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל ב"טרם": אנשי צוות שאינם רופאים מבצעים טיפולים בניגוד לחוק

עוזרי רופאים ברשת הרפואה הדחופה ביצעו למעלה מ-170 פרוצדורות אורתופדיות מורכבות במטופלים ללא הכשרה ובניגוד לנהלים. משרד הבריאות: "נוכח הממצאים, ישקלו כנגד החברה צעדים מתאימים". רשת "טרם": הדברים אינם משקפים את המצב הקיים

מרפאת טרם בתל אביב. ניב אהרונסון
מרפאת טרם בתל אביב. אילוסטרציה/ניב אהרונסון

רשת הרפואה הדחופה "טרם", הפועלת ב-31 סניפים ברחבי הארץ ומעניקה טיפול רפואי ליותר ממיליון בני אדם בשנה, משלבת עוזרי רופאים שאינם מוסמכים לביצוע פעולות רפואיות מורכבות ומסוכנות, בניגוד לנהלי משרד הבריאות ולחוק - כך נודע לוואלה! NEWS.

בדיון שנערך לפני כשבועיים במועצה הלאומית לבריאות הקהילה, שבו השתתפו נציגי ארבע קופות החולים בארץ, נציגי משרד הבריאות ונציגי איגודים רפואיים, הציג ראש מערך האורתופדיה של "טרם" המשמש גם כאורתופד מומחה בבית החולים שערי צדק בירושלים, ד"ר אמיר רובין, נתונים לפיהם עד היום נערכו 173 רדוקציות - השבת איבר שניתק ממקומו למצבו התקין - במטופלים ששברו או פרקו את כתפיהם, ידם ורגלם שביצעו עוזרי רופאים במרפאות הרשת.

מרפאת טרם תל אביב. ניב אהרונסון
במשרד הבריאות התנגדו לביצוע ההליך שלא בידי רופאים. אילוסטרציה/ניב אהרונסון

הדבר עורר סערה בדיון, מאחר שמדובר בהליך אורתופדי מורכב המצריך את הידע וההסמכה לכך. בנוסף, הפעולה בוצעה בניגוד גמור לנהלים ובאופן שמסכן את המטופלים. גורמים שנכחו בדיון ציינו כי אנשי "טרם" טענו כי הדבר נעשה באישור ובגיבוי משרד הבריאות אולם במשרד הבריאות אומרים כי הם מתנגדים לכך בתוקף.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הסביר כי סמכויותיהם של עוזרי הרופאים מוגבלות. "המשרד הגדיר תפקיד חדש - 'עוזרי רופא' אבל הם יכולים לעבוד רק על דברים מסוימים ובהשגחה מלאה של רופאים מלווים", אמר פרופ' גרוטו לוואלה! NEWS. "אלו אנשים שיש להם הכשרה של פרמדיקים, אבל הסמכויות שלהם לא כוללות בשום שלב קיבועים של שברים ורדוקציות ואנחנו מבינים שזה נעשה שם הרבה. אנחנו יודעים מביקורות שאנחנו עושים על טרם שלא תמיד יש שם מספיק השגחה של רופאים וככלל אנחנו מתכוונים לקיים איתם דיון על אופן הפעילות שם, שהיא לא תמיד לפי הכללים. בכל מקרה משרד הבריאות אינו מאשר ביצוע פעולות כאלו. לא סתם נקבעו סמכויות והוגדרו תפקידי רופא ועוזר רופא, אנחנו יודעים איזו הכשרה עובר רופא ואיזה הכשרה עובר עוזר רופא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש שירותי בריאות הציבור: "לקחנו את רישיון הייצור של מפעל טחינת הנסיך". מאצ'י הוף
"אין מספיק השגחה במרפאות". פרופ' איתמר גרוטו/מאצ'י הוף
המתקבלים להכשרת עוזר רופא במשרד הבריאות חייבים ברקע של סיעוד או רפואת חירום

רשת "טרם", המספקת שירותי עזרה ראשונה למטופליה, משמשת כחלופה פופולרית לחדרי המיון בבתי החולים העמוסים. זוהי רשת פרטית שאיננה מתוקצבת על ידי משרד הבריאות - אולם, זה תומך בשתי רשויות המפעילות מוקד באמצעות חברת "טרם", והיא מפוקחת על ידי אנשיו.

את תפקיד "עוזר רופא" ייסדו במשרד הבריאות כדי להקל על עומס הרופאים, בעיקר בחדרי המיון בבתי החולים ורשתות הרפואה הדחופה. מי שמתקבל ללימודי ההכשרה חייב ברקע של סיעוד או רפואת חירום. עד היום הסתיימו שני קורסים באורתופדיה וכ-20 עוזרי רופא השתלבו בתחום.

רדוקציה מתבצעת במקרים של שבר או פריקה, ובמהלכה מתבצעת משיכה ומתיחה של איבר בהרדמה מקומית או טשטוש. לאחר מכן מקבעים את האיבר בגבס וחוזרים על צילום. באיגוד הישראלי לאורתופדיה שמעו גם כן על הנעשה ב"טרם" והביעו את מורת רוחם מהנושא. "רדוקציה זו פעולה הדורשת ידע והכשרה", הסביר פרופ' מאיר ליברגל, יו"ר האיגוד הישראלי לאורתופדיה. "זה אומנם יותר פשוט מניתוח, אבל מישהו שאינו מוסמך יכול לגרום לנזק לעצם או לפרק. רדוקציה חייבת להיעשות בתנאים הולמים, ברמת הדמיה טובה, לדעת טיפול בכאב ברמת הקיבוע. זה לא משהו שנעשה 'בשדה'".

פרופ' ליברגל הוסיף כי "גם אם יש צורך לעשות בתנאי שדה זה חייב להיעשות על ידי מישהו שיודע מה הוא עושה, ומתי להפעיל כוח על האיבר ומתי לא. ויש הנחיות וקריטריונים מאוד ברורים לאיך לעשות ומי יעשה. ברמה העקרונית חייבים לשאוף שזה יעשה על ידי רופא מקצועי בעניין כי לפעמים צריך יותר מצילום אחד. המערכת הראשונה צריכה לקבע והטיפול של החזרה של שבר ופריקה חייב להיעשות על ידי אורתופד".

תגובת "טרם": "הפעולות מתבצעות כחוק"

ממשרד הבריאות נמסר: "רדוקציה הינה פעולה רפואית המתבצעת על ידי רופא בלבד. ביצוע פעולות רפואיות על ידי מי שאינו מוסמך לבצען הינו עבירה על החוק. משרד הבריאות לא אישר לחברת 'טרם' או לכל חברה אחרת, שמטפלים אשר אינם רופאים יבצעו רדוקציות שברים. לנוכח הממצאים שהובאו לידיעתנו בכתבה, ישקלו כנגד חברת 'טרם' צעדים מתאימים".

מרשת "טרם" נמסר: "כל הפעולות ברשת טרם מתבצעות על פי חוק וע"י צוות מוסמך ומקצועי. כמובן, שברשת כמו בבתי חולים וגופים רפואיים אחרים, נעזר צוות הרופאים ומסתייע על ידי מגוון עוזרים וסייעים שונים בביצוע פעולות, כך גם לעיתים בפעולות אורתופדיות. הציטוט המיוחס אם בכלל נאמר, הוצא מהקשרו ואיננו משקף נכונה את המצב הקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully