וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית תל אביב פיטרה עובד שהפך לנכה - מבלי שהציעה לו תפקיד חלופי

14.5.2018 / 10:40

רועי, בן 24, עבד כפקח עד שלקה במחלת ריאות ונקבעו לו 100% נכות. במקום למצוא לו פתרון תעסוקתי, מיהרו בעירייה לזמן אותו לשימוע לפני פיטורים 'בעקבות מחלתך ומגבלותייך'. "העירייה עשתה הכל כדי להפטר ממני", אמר.

רועי, צעיר שפוטר מעריית תל אביב בגלל נכותו. ראובן קסטרו
רועי עם מכתב הפיטורים שקיבל/ראובן קסטרו

עיריית ת"א המתפארת מדי שנה במאמציה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה, פיטרה פקח מעבודתו בשל "מוגבלותו הפיזית" לאחר שנקבעו לו אחוזי נכות. בפרוטוקול השימוע לפני פיטורין לא הציע מנהל האגף תפקיד אחר חלופי למרות תחינות העובד ונאמר באופן ברור כי הפיטורין הם בשל מוגבלותו ומחלתו, גם במכתב הפיטורין שהגיע חודש לאחר מכן נכתב שחור על גבי לבן כי פיטוריו נעשים על רקע מוגבלותו הפיזית.

רועי בן ה-24 מרחובות החל לעבוד בשנת 2016 בתור פקח בעירייה, הוא עבד בתפקיד במשך שנה וחצי עד שביולי האחרון התגלתה אצלו מחלת ריאות עקב יתר לחץ דם ריאתי. המחלה היא כרונית והטיפול בה נעשה באמצעות כדורים. לדברי רועי, רק 600 אנשים בישראל חולים במחלה הזאת. בשלב הזה אין לה מרפא, אך הכדורים מאפשרים לו לחיות ולתפקד.

"התחלתי את העבודה בעיריית תל אביב כבחור בריא", סיפר לוואלה! NEWS. "הייתי תומך לחימה בחיל האיסוף קרבי בדרום ונתתי שלוש שנים מהחיים שלי. הפיטורים נבעו אך ורק כי קיבלתי 100% נכות. הם לא הסתירו את זה וכתבו את זה במכתב הפיטורים מפורשות", סיפר רועי.

"כשגילו את המחלה הרופא שמטפל בי אמר לי שאני חייב לנוח בבית במשך חודשיים, והסביר שאחרי חודשיים אני יוכל לחזור לעבודה. התקשרתי למעסיק שלי לאחר תקופת המנוחה ואמרתי לו שאני רוצה לחזור לעבוד, הם אמרו לי שאני לא יכול לחזור לעבודה עד שאני לא רואה רופא תעסוקתי בבית החולים איכילוב". רועי סיפר כי הרופא התעסוקתי קבע חשד למוגבלויות. "הוא אמר שאני לא צריך ללכת הליכה ממושכת, כלומר לבצע מנוחה בין לבין, לא להיחשף לשמש ולא להרים משקלים גבוהים, כמובן שהכל באופן מדוד ולא קיצוני".

מסמכים של עובד עיירית ת"א על סיום העסקתו. מערכת וואלה! NEWS
מכתב סיום ההעסקה ששלחה העירייה לרועי, באפריל/מערכת וואלה! NEWS

בחודש נובמבר רועי חזר לעבודתו תחת המוגבלות שאובחנה אצלו ופעל בהתאם למה שהורה הרופא התעסוקתי של העירייה. "עבדתי רגיל עד מרץ, ואז קיבלתי כתב שימוע לפני פיטורים שבו נכתב 'עקב מחלתך ומוגבלותייך'". רועי מסביר כי מהרגע שאובחנה המחלה, באגף הפיקוח חיפשו דרך למנוע ממנו להמשיך בתפקיד.

"אף אחד לא ביקר אותי או הרים טלפון לשאול מה שלומי. התחלתי לעבוד כבן אדם בריא ובמהלך העבודה גילו לי מחלה ובגלל המחלה הזאת מפטרים אותי, הם ידעו שאני נכה אבל הם לא באמת לקחו את זה לתשומת ליבם". סיפר רועי והסביר שרק ברגע שנדרש לבצע עדכון של טופס 106 ושם ציין כי הוא נכה 100%, החלו לקחת את זה ברצינות בעבודה

"הם ממש נבהלו מזה ואחרי שבוע שלחו לי את מכתב השימוע. בשימוע הם ציינו שאני לא מתאים לאגף הפיקוח כי אני חולה, הם אמרו לי שאני לא יכול ללכת הרבה ברגל אז אני לא מתאים לאגף, הם טענו שהם יעבירו את זה למשאבי האנוש של העירייה.

מנהל האגף ניהל את השימוע, ובו נכחו המנהל האישי שלי, יו"ר ועד העובדים, סגן מנהל האגף ומנהלת משאבי האנוש של אגף הפיקוח. כמובן שמנהל האגף ניהל את השימוע, הוא אמר שאני לא מתאים לאגף הפיקוח עקב המוגבלויות שלי, יו"ר ועד העובדים הגיע כביכול כדי להגן עלי במהלך השיחה ואמר 'אנחנו לא נעיף אותך, אנחנו ננסה לחפש לך תפקיד אחר'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מסמכים של עובד עיירית ת"א מביטוח לאומי. מערכת וואלה! NEWS
מסמך מביטוח לאומי שמעיד על שיעור הנכות שנקבע לרועי/מערכת וואלה! NEWS

ואכן, בפרוטוקול השימוע לפני פיטורין אין ניסיון של מנהל האגף לחשוב או להציע לו תפקיד אחר בעירייה, על פי הפורטוקול אומר לו מנהל האגף אלון שרף "אנחנו לא יכולים להעסיק אותו כפקח ואין לנו תפקיד אחר המתאים למגבלות." עורכת דינו של רועי משיבה לו בתגובה, "אולי יש תפקיד אחר במסגרת העירייה? במסגרת חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, סעיף 8 החוק דורש שמקום העבודה יתאים את עצמו לעובד עם מוגבלות" משיב מנהל האגף כי את טעונתיה תעביר בכתב ואומר כי הוא אינו יכול להתחייב בשם אגף משאבי אנוש.

בפועל לא קרה כלום, מסביר רועי. "המשכתי לעבוד כרגיל עד ששלחו לי מכתב פיטורים, אף אחד לא דיבר איתי על שינוי תחום, שינוי עבודה בעירייה, אף אחד לא עדכן אותי. מהשימוע לא ניסו לעשות לי הסבה מקצועית, בעצם אין החלפת מילים עם המנהלים שלי עד מכתב הפיטורים".

על תחושותיו מספר רועי, "זה משפיל, מקומם, זה הדבר הכי אכזרי שיש, במקום לבוא ולתמוך בי בגלל המצב הבריאות שלי, עיריית תל אביב עשתה הכל כדי להפטר ממני".

עוד הוסיף רועי כי "עיריית תל אביב שמציגה את עצמה כעירייה נאורה ומתקדמת מתעללת באנשים בעלי מוגבלויות בלי בושה. התקשרתי ליו"ר ועד העובדים של אגף הפיקוח דוד צרפתי אחרי הפיטורים. הוא אמר לי שזו החלטה של מנהל האגף, ניסיתי, מעבר לזה אני לא יכול לעשות כלום. ועד עובדים שאמור להגן על העובד החלש מול ההנהלה החזקה עונה תשובה שכזאת? גם יו"ר ועד העובדים הכללי של עיריית תל אביב רמי בן גל היה מכותב לכל המיילים ולא עשה דבר".

"העירייה חייבת להתאים את עצמה לעובד ולמוגבלות שלו"

מירי ריינר, עו"ד לענייני עבודה, המייצגת את רועי, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS, "אני 14 שנה עורכת דין ויחס כזה עוד לא ראיתי, במיוחד מגוף כמו עיריית תל אביב, אנחנו לא מדברים על מקום עבודה קיקיוני או מקום קטן שיש בו שני עובדים ונוצר מצב שהעובד חולה וצריכים לפטר אותו כי אין כוח אדם. פה מדובר בבחור צעיר שעל לא עוול בכפו התגלתה לו מחלה במפתיע, ומהרגע הזה מקום העבודה שלו מראה לו כתף קרה", הסבירה ריינר וציינה את סעיף 8 בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שאומר כי על המעסיק להתחשב בעובד שיש לו מוגבלות גם אם מדובר בפתרון במקום העבודה עצמו.

"הם חייבים להתאים את עצמם לעובד ולמוגבלות שיש לו. גם אם הוא היה נשאר בפיקוח בתור פקח, יש גם תפקידים שלא דורשים תפקידים פיזיים", הוסיפה עו"ד ריינר. "יכלו להפנות אותו לתפקידים אדמיניסטרטיביים או למצוא לו תפקיד אחר בתוך העירייה עצמה. אני ביקשתי את עזרתו של יו"ר ועד העובדים שנכח בשימוע והוא פשוט התעלם. המטרה הייתה לפטר אותו. גם יו"ר הוועד שנכח בשימוע ואני ביקשתי את עזרתו שום דבר כלום, המטרה הייתה לפטר אותו. אפילו במכתב ובזימון לשמוע נכתב כי הוא מפוטר בגלל המוגבלות הרפואית שלו ולא בגלל עבודתו הלא טובה ,לא היו בעיות משמעת, הוא היה עובד טוב והיו מרוצים ממנו".

מסמכים של עובד עיירית ת"א מביטוח לאומי. מערכת וואלה! NEWS
מכתב מביטוח לאומי מהחודש האחרון ובו מוצג שיעור הנכות שנקבע לרועי/מערכת וואלה! NEWS

בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, קיבלו את פרטי המקרה הפיטורין של רועי ומסרו, "בעת פיטורי אדם עם מוגבלות בשל מוגבלותו יש לוודא כי נעשה כל שניתן כדי להתאים את תפקידו של העובד למוגבלותו, וככל שהדבר אינו ניתן, מוטלת על המעביד החובה לנסות ולאתר עבור העובד תפקיד חלופי המתאים לכישוריו שאותו יוכל לבצע בהתאמות.

ככל שלא נשקלו ההתאמות הרלוונטיות ולא נבחנה מציאת תפקיד חלופי, פיטורי העובד עלולים להוות הפליה בגינה ניתן לפעול משפטית נגד המעביד. נציבות שווים זכויות לאנשים עם מוגבלות מטפלת במקרים כאלה באמצעות הכלים שברשותה. נשמח לעמוד לרשות העובד בבחינת הדברים".

אורן הלמן מסיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, "זה מקרה מקומם. אנחנו נאבקים על שילוב של עובדים עם מוגבלות בשוק העבודה. ולשמוע על עובד שמפוטר רק בגלל מוגבלותו, זה דבר שעומד בניגוד לכל היגיון. לטעמי מוגבלות לא יכולה להיות עילה לפיטורין, בייחוד לא בארגון גדול כמו עיריית תל אביב, שמנעד התפקידים כל כך רחב וניתן היה להציע לעובד מקומות עבודה אחרים בתוך הארגון במקום למהר ולפטר אותו.

הלמן סיכם כי אני מופתע "שדבר כזה קורה דווקא בעיריית תל אביב, שהפגינה בכמה מקרים רגישות ופתיחות לשילוב של עובדים עם מוגבלות. אנחנו מצפים מהעירייה לבדוק את עצמה ולא להפלות את העובד בשל מוגבלות- ולשלב אותו בתפקיד אחר בעירייה."

רועי, צעיר שפוטר מעריית תל אביב בגלל נכותו. ראובן קסטרו
"הפיטורים עלולים להוות הפליה". רועי עם המכתב שקיבל מהעירייה/ראובן קסטרו

עיריית ת"א: ההחלטה על סיום העסקה - בשל העדר תפקיד מתאים חלופי

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "לצערה של העירייה, תקופה קצרה לאחר תחילת עבודתו של רועי כפקח עירוני הסתבר כי הוא איננו יכול לשמש בתפקיד זה בשל מוגבלות רפואית לצמיתות. בניגוד לנטען, הרופאה התעסוקתית קבעה שהוא אינו יכול לבצע הליכה ממושכת ולהיחשף לחום סביבתי ולכן הוחלט לסיים את תפקידו כפקח".

עוד נמסר כי "העירייה בדקה אפשרות להעסיקו בתפקידים אחרים התואמים את כישוריו, יכולותיו ומגבלותיו הרפואיות כפי שמחייב חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אך משלא נמצא תפקיד מתאים נאלצה לסיים את העסקתו. כמובן שאין בכך כדי למנוע מרועי לעבוד בעירייה בתפקיד אחר התואם את יכולותיו ומגבלותיו, אם וכאשר יתפנה תפקיד כזה. נוסיף כי עיריית תל-אביב-יפו פועלת לקידום העסקת עובדים עם מוגבלויות ככל שיש משרות מתאימות ופנויות לאיוש ולאחרונה אף הוקם בית קפה חברתי בבניין העירייה אשר מופעל כולו על ידי עובדים עם מוגבלויות שונות".

מכתב פיטורים מייל רועי מעיריית תל אביב. -, מערכת וואלה! NEWS
"פגישה נוספת בנושא לא תוכל להתקיים", מייל מלשכת המנכ"ל/מערכת וואלה! NEWS, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully