וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו של טראמפ: חברות אירופיות שייסחרו עם איראן עשויות להיענש

13.5.2018 / 22:09

היועץ לביטחון לאומי בולטון אמר כי ההחלטה תלויה ב"התנהגותן של ממשלות אחרות", ברקע הזעם האירופי על החלטת נשיא ארה"ב לפרוש מהסכם הגרעין. פומפאו השמיע טון מרוכך יותר: רוצים הסכם חדש

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, הזהיר היום (ראשון) כי וושינגטון עשויה להטיל סנקציות על חברות אירופיות שסוחרות עם איראן, אחרי שההחלטה של הנשיא דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עוררה התנגדות רבה באירופה. במקביל, יתר המדינות החתומות על ההסכם מבצרות את נחישותן לשמור על העסקה שנחתמה ב-2015.

"זה תלוי בהתנהגותן של ממשלות אחרות", אמר בולטון בריאיון לרשת CNN. לדבריו, "אני חושב שהאירופים יבינו שהאינטרס שלהם הוא להסתדר עמנו". בולטון אמר כי אירופה עוד מעכלת את הודעתו של טראמפ מיום שלישי. "הם הופתעו שיצאנו, מאוד הופתעו מהטלת הסנקציות המחודשת. אני חושב שהם יקלטו את זה, ואז נראה מה יקרה", הוסיף היועץ לביטחון לאומי.

בולטון הדגיש כי ממשלו של טראמפ לא מחפש לשנות את המשטר בטהראן. זאת בניגוד לדברים שאמר עד לא מזמן בתור אדם פרטי, כשבין היתר קרא לתקוף את מתקני הגרעין באיראן.

נשיא ארה,ב דולנד טראמפ, בישיבת קבינט בוושינגטון, 9 במאי 2018. רויטרס
אירופה כועסת. טראמפ/רויטרס

מנגד, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, השמיע טון מפויס יותר ואמר כי הוא מקווה שוושינגטון ובעלות בריתה יצליחו לגבש הסכם גרעין חדש עם איראן. "אני מקווה שבימים ובשבועות הקרובים נוכל לגבש הסכם שבאמת עובד, שבאמת מגן על העולם מהתנהגותה הרעה של איראן, לא רק מפני תכנית הגרעין שלה, אלא גם מהטילים ומפעילותה הזדונית", אמר לרשת "פוקס ניוז".

עד כה, הבהירו יתר המדינות החתומות - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין, רוסיה ואיראן - כי הן נשארות בהסכם, שנועד להגביל את תכנית הגרעין של טהראן בתמורה להקלת הסנקציות. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי שוחחה היום עם נשיא איראן חסן רוחאני על ההסכם ועל סוגיות נוספות, נמסר מלשכתה של מיי, וגרמניה אמרה כי היא תשקיע מאמצים בחודשים הקרובים, עד לחידוש הסנקציות באוגוסט, כדי לשכנע את ארצות הברית לשנות את דעתה.

פרישתה של ארצות הברית ממהסכם עם איראן גרמה לזעם בקרב בעלות בריתה של ארצות הברית באירופה. בנוסף לכך, המהלך ערער את הביטחון באספקת הנפט העולמית והעלה חשש מפני התלקחות סכסוך חדש במזרח התיכון. מאז ההחלטה, ישראל ואיראן התכתשו ביניהן בסדרת תקריות בגבול עם סוריה ובתוכה.

הלילה נמסר מארמון האליזה כי הנשיא עמנואל מקרון שוחח עם טראמפ והביע בפניו את החשש שלו מפני המצב באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully