וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברי הכנסת לא יקבעו יותר את שכרם": הצעת החוק מגיעה להצבעה

13.5.2018 / 6:00

שכרם של עובדי הציבור ייקבע על ידי וועדה ציבורית. הצעת החוק אף קובעת ששכר השופטים יהיה כפוף לשכר הממשלה. וועדת השרים תבציע על החקיקה שיזם ח"כ זוהר, זאת לאחר הביקורת שספגו חברי הכנסת על כך שקובעים משכורתם

ח"כ מיקי זוהר בדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק ההמלצות, 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מציע החוק ח"כ מיקי זוהר, דצמבר 2017/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הצעת חוק חדשה תעלה היום (ראשון) לדיון בוועדת השרים לחקיקה לפיה חברי הכנסת לא יקבעו יותר את שכרם וההחלטה תהיה בידיה של ועדה ציבורית בלתי תלויה. הצעת החוק אף קובעת כי שכר השופטים בישראל יהיה כפוף לשכר ראש הממשלה. לאחר הביקורת שספגו חברי הכנסת על כך שהם מקבלים החלטות שנוגעות לכיסם הפרטי יזם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) את ההצעה.

חברי הכנסת קובעים כיום את שכרם החודשי, זאת לאחר דיונים שהם מקיימים בכנסת. בשל ביקורת ציבורית שהתעוררה לא מעט פעמים הוחלט כי הח"כים יקבלו החלטתם לאחר המלצות של ועדה ציבורית. עם זאת, חברי הכנסת לא כפופים כלל להמלצותיה. לעומת זאת, השופטים בבתי המשפט כפופים לשכר שנקבע בחוק. מעבר לשכר הבסיס קיימים שלל תוספות הכוללות בין היתר ותק וכך שכרם גבוה משמעותית מחברי הממשלה והכנסת. במושב החורף של הכנסת העמידו חברי הכנסת את שכר השרים לשכר הממוצע במשק וכך עלתה משכורתם.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הגיש הצעת חוק חדשה שמציעה תוכנית חדשה שנועדה להסדיר מחדש את שכרם של עובדי שלוש הרשויות באופן שווה. לפי הצעת החוק, שלושת ראשי הרשויות: ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון, יזכו לשכר זהה ואליהם יצורף גם נשיא המדינה. הסכום המדוייק שאותו ירוויחו הארבעה ייקבע על ידי ועדה ציבורית בלתי תלויה שתכלול שופט לשעבר, דיין לשעבר ואיש אקדמיה בכיר לשעבר שלהם אין כל נגיעה פוליטית בשנה שקדמה להחלטה.

עוד בוואלה! NEWS:
אבד בתרגום: נתניהו כתב "נטע כפרה עלייך!"; טוויטר תרגם לא נכון
צרפת: הרוג ו-8 פצועים בפיגוע בפריז; דעאש קיבל אחריות

הדיון הסגור בוועדת השרים 6 במאי 2018. מערכת וואלה! NEWS
וועדת השרים, שבוע שעבר בכנסת/מערכת וואלה! NEWS

שכרם של ראשי הרשויות ונשיא המדינה יוגדר כ"100%" וממנו ייגזרו כל שאר המשכורות. ראש האופוזיציה ירוויח 94% מהמשכורת, שר בממשלה, שופט בית המשפט העליון והרב הראשי לישראל 88%, חבר כנסת ושופט בית משפט מחוזי ירוויחו 76% ושופט בית משפט השלום ירוויח שכר של 64% משכרם של שלושת ראשי הרשויות ונשיא המדינה. המטרה העיקרית של החוק היא שלחברי הכנסת ולשרים לא תהיה יכולת להשפיע על שכרם. כך גם יהיה המצב לגבי השופטים שצפויים להיפגע משמעותית מהצעה זו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי חוסר האחידות בין שכרם של כל עובדי הרשויות בישראל "נובע בין היתר מכך שבעוד שכר חברי הכנסת נקבע על ידי ועדת הכנסת, שכר נשיא המדינה, השרים ונושאי המשרה השיפוטית נקבע בידי ועדת הכספים של הכנסת ללא צורך בקבלת המלצה של ועדה ציבורית". עוד נכתב כי "גם התוספות לשכר היסוד אינן אחידות: שכר השרים וחברי הכנסת אינו כולל תוספות קבועות לשכר היסוד, למעט תוספת יוקר, ואינו מושפע ממשך הכהונה. לעומת זאת זכאים נושאי המשרה השיפוטית לתוספות כמו תוספת ותק ותוספת שהייה במשרה שיפוטית, כך ששכרם עולה במידה ניכרת ככל שהוותק השיפוטי שלהם גדל".

ח"כ מיקי זוהר אמר כי "מדובר בהצעת חוק מהפכנית והיסטורית שתביא לכך שלחברי הכנסת לא תהיה יותר כל שליטה על שכרם. מיום תחילת כהונתי חרטתי על דגלי להחזיר את הכבוד לכנסת כמו בימים עברו שכן בשנים האחרונות היא עוברת התדרדרות מתמשכת ושמה הטוב נפגע מיום ליום". עוד הוסיף זוהר כי "החקיקה הזו היא עוד כלי חשוב על מנת להשיב את אמון הציבור לנבחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully