וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות טלפון, מיילים ותמונות: הצצה למלחמת המוחות של צה"ל מול איראן

11.5.2018 / 20:05

למרות הישגי מבצע "בית הקלפים", ישראל נערכת למערכת התשה מול איראן במרחב הסורי. במרתפים בבסיס בארץ יושבים חיילי יחידת האיסוף 8200, בהם חיילים ממוצא איראני, ונוברים בפיסות מודיעין בפרסית. כך נראית המערכה מאחורי הקלעים

צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

אי שם בארץ. כמה קומות מתחת לפני האדמה, בחדרים צפופים מול מסכי מחשב מרצדים, דגלים משמרות המהפכה ותמונות של גנרלים איראנים, יושבים חיילי יחידת האיסוף 8200. עבור אגף המודיעין בצה"ל הם מהווים נשק קטלני ביותר. הם מכירים את איראן, את התרבות, הקוטביות החברתית ורזי השפה.

כשהם יורדים במדרגות אל מתחת לאדמה לכיוון משרדי היחידה ממשיכת מגרפת הענק של אגף המודיעין לעבוד מסביב לשעון ולאסוף מיליארדי פיסות מידע בשבוע. קטעי שיחות טלפון, דואר אלקטרוני, מסרונים, פקסים, צילומי מכתבים, תמונות - כולם נשפכים לתוך אמבטיה, עוברים מיון, ועוד רגע, תחת עיניים בוחנות, יהפכו למידע מודיעיני יקר ערך שיכול להוות תפנית במסע המפרך להגנה על מדינת ישראל. לעתים משפט אחד מתוך שיחה קצרה בין שני קצינים איראנים יכול ליצור תפנית במלאכת האיסוף.

היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, מרץ 2014. דרור עינב
צדים מידע מודיעיני יקר ערך. קצינים בחיל המודיעין/דרור עינב

חיילי הצוותים ממוצא איראני הם קצה פס הייצור של אמ"ן אבל הם חלק חשוב ולעיתים אף קריטי בבניית התמונה הכללית בעלת הפרטים הקטנים. בשנים האחרונות גדל היקף הפעילות של החיילים ממוצא איראני בשל הנוכחות הגוברת של איראנים בסוריה. כיום מספרם של האיראנים בסוריה הוא כ-1,500 בני אדם - בהם יועצים, מדריכים, מפקדים ולוחמים.

חיבור המידע הקריטי, עיבוד, ניתוח והערכה נכונה בחטיבת המחקר בפיקודו של תת-אלוף דרור שלום הביאו להבנה כבר לפני שנתיים שמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, פיתח אסטרטגיה שתכליתה להשתלט על חלקים בסוריה ולהניע תהליך התבססות. אסטרטגיה זו, שקיבלה גיבוי, דחיפה ומימון של משטר האייתוללות בטהראן, הייתה תולדה של החיבור של סולימאני בין חולשתו של נשיא סוריה בשאר אסד ותלותו במשטר האיראני, הרצון הרוסי שאיראן תעשה עבורה את העבודה נגד דאעש ויציאת האמריקנים מהאזור.

כוח קודס החל להזרים אל המרחב הסורי אלפי חברי מיליציות שיעיות בפיקוד איראני, מערכות הגנה אוויריות תוצרת איראן מסוג "סוואם חרדאד" לטווחים של 110 קילומטרים, המסוגלות לאיים על חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי, רקטות, טילים, משגרים, מערכות לאיסוף מודיעין, מכ"מים, כלי נשק, תחמושת ועוד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תא"ל דרור שלום אמן מחקר- תקיפת הכור בסוריה. ניב אהרונסון
תא"ל דרור שלום/ניב אהרונסון

אגף המודיעין פעל בשנים האחרונות לאיתור פעולות איראניות, בסיסים ומערכות נשק ניידות (איתור ומעקב מערכות נשק ניידות הוא אתגר עצום למודיעין, א"ב). תחת מעטה חשאיות, לפי פרסומים זרים, תקף חיל האוויר מחסנים, בסיסים ושיירות במאות תקיפות שונות. אלה היו ניסיונות לעכב ואף לבלום את תהליך ההתבססות האיראני.

המערכה החשאית שמסונכרנת על ידי חטיבת ההפעלה ראתה אור כשצה"ל חיסל לפני כמה חודשים, לפי פרסומים זרים, שבעה אנשי משמרות המהפכה בבסיס T-4 בסוריה. איראן החליטה להגיב וליצור משוואה חדשה: אם ישראל תהרוג חיילים איראנים - הם יגבו את חייהם של חיילי צה"ל בתגובה.

בשבועות האחרונים זיהו באגף המודיעין תנועות חריגות של כוחות איראניים בסוריה, ולאחר שהעריכו בחטיבת המחקר כי מדובר בפעולת אל-חזור לקראת התקפה על ישראל, החליטו לחשוף אותה בפומבי באמצעות כמה מהלכים תקשורתיים על מנת לעכב את התגובה או למנוע אותה. בצה"ל נערכו לשיגור רקטות וטילים או לפעולה בגבול. האפשרות לפעולת נקמה במדינה זרה נגד יעדים ישראליים הייתה נראית קלושה עד אפסית.

מבנים באזור קוניטרה, סוריה, שנפגעו בתקיפות של ישראל, 10 במאי 2018. צילום מסך מטוויטר, מערכת וואלה! NEWS
מבנה שנפגע בתקיפה הישראלית באזור קוניטרה, בליל חמישי/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך מטוויטר

חטיבת המחקר בפיקודו של תא"ל שלום, שאחראית בין היתר על ניתוח אישיותו של קאסם סולימאני, העריכה שלא נכון יהיה לדרדר את המרחב באמצעות חיכוך רחב. ראש אגף המודיעין הטרי, אלוף תמיר היימן, שהשבועות האחרונים הם עבורו טבילת אש ראשונה כקצין המודיעין של ישראל, המליץ לדרג המדיני לבצע פעולת שיבוש וקיבל לכך אור ירוק.

חיל האוויר ביצע כמה תקיפות כירורגיות מאוד בשבועיים האחרונים נגד יעדים איראניים. למרות הפגיעות המדויקות והאיתות הישראלי החליט סולימאני להיערך בכל זאת להתקפה על ישראל והורה להוציא מהמחסנים בסוריה את המשגרים ולירות למעלה מ-20 רקטות לעבר מוצבי צה"ל ברמת הגולן.

לפחות לפי הרשימה שהוצגה בערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר" התכוונו האיראנים לפגוע במוצבים של אמ"ן על הגבול ולסגור חשבון עם מי שעוקב אחריהם 24/7 לאורך כל ימות השנה ומצליח לרסק את מעגלי האבטחה שלהם.

לילות ללא שינה, דיונים לאורך שעות היום

אף רקטה לא נפלה בשטח ישראל. ארבע רקטות שאיימו על העורף יורטו בהצלחה על ידי סוללת כיפת ברזל. אף חייל צה"ל לא נפגע ולא נגרם כל נזק. התקיפה נמצאת עדיין בשיח התקשורתי האיראני. מרוב שהתוצאות היו טובות עבור ישראל, באיראן עדיין מאמינים שירושלים מסתירה מידע על אודות נפגעים ונזק. מנגד, אף אחד בקהילת המודיעין בישראל לא מקל ראש בהחלטה האיראנית לתקוף את ישראל בתקיפה הרחבה ביותר זה עשרות שנים.

לפני כמה שבועות דן הדרג המדיני לעומק בסוגיית התגובה הנכונה במקרה שישראל תותקף. היו חברי קבינט שהמליצו על פעולה אגרסיבית מאוד. ראש אמ"ן, מוקף בקצינים איכותיים, המליץ לבצע תקיפה רחבה של עשרות מטרות, אבל מדודה ושקולה, למרות המספרים. לא כזו שתביא להרג של עשרות איראנים, אלא רק כזו שתשלול יכולות מכוח קודס בסוריה. המלצת אמ"ן הייתה להפעיל לחץ על איראן כדי לקבוע קו אדום, לבלום את ההידרדרות ולהבהיר מהי המשוואה לעתיד.

הדרג המדיני קיבל ואישר. אז יצאה לפועל תכנית "בית הקלפים" שמבוססת על עשייה סיזיפית מרמת החיילים ביחידת האיסוף הגדולה ביותר בצה"ל - 8200 - בהם החיילים ממוצא איראני, חיילי הסדיר בחטיבת המחקר ויחידת 9900, דרך ראשי החטיבות ועד ראש אמ"ן. היה צורך בלילות ללא שינה ובדיונים לאורך שעות היום כדי להכריע אילו מטרות יש לתקוף, ואילו לא ישרתו את המטרה הכללית.

במשך שבועות ארוכים פעלו חיילי אמ"ן מסביב לשעון כדי לאסוף את הפרטים האחרונים, לסגור קצוות מודיעיניים, לאשר את המטרות תחת היגיון שיעביר מסר וישרת את האינטרס המדיני ולהפליל בשנית את כל מה שנאסף בשנים האחרונות בכלל ולאחרונה בפרט. תהליך הפללת המטרות בזמן אמת או סמוך לו היה קריטי כדי לדייק בתקיפות האוויריות וגם למנוע הרג של איראנים - מהלך שהיה מחולל כאן סבב דמים נוסף של נקמה.

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
התקיפה בסוריה, השבוע/רויטרס, רויטרס

משרד ההגנה הרוסי טען כי הצבא הסורי יירט טילים ישראליים, וייתכן מאוד שזה אכן קרה. התוצאות היו מרשימות. בבדיקות שביצע חיל האוויר אחרי התקיפה נקבע כי המטרות הושגו ברמת איכות "טובה מאוד".

היום שאחרי האירוע התחלק לכמה מצבי צבירה. הראשון הוא הפעילות בצד האיראני-סורי. קאסם סולימאני שואל את עצמו, ראשית, איך אמ"ן חדר כל כך עמוק את חומות המידור ואיך נוצר הדלף שבאמצעותו הצליח אמ"ן לאתר עשרות מטרות איראנית ברחבי סוריה. לאחר מכן הוא נדרש להסביר למנהיגיו מה באמת קרה בשטח, וכיצד נכון להמשיך לפעול במרחב הסורי ונגד ישראל. עבודת הסברה מאוד חשובה נעשתה מאחורי הקלעים, לא רק מול רוסיה וארצות הברית לפני התקיפה אלא בעיקר אחריה, כדי להסביר כיצד פועלת איראן בתוקפנות מהשטח הסורי, ולראייה התגובות בזירה הבינלאומית.

כעת בצה"ל נערכים למערכה מתמשכת. איראן לא תמהר להרים ידיים. היא רואה בנוכחות שלה בסוריה צעד הכרחי שמשרת את האסטרטגיה הכללית של איראן, למרות שבישראל יש רצון עז להוכיח למשטר בטהראן כי לא מדובר בהרפתקה. השאלה היא האם היא איראן תגיב למבצע "בית הקלפים" בפעולות פשוטות על הגבול הישראלי ברמת הגולן או שמא תתכנן להפתיע את באמצעות מערכות נשק מתקדמות שאולי הצליחה להבריח לסוריה כמו טילים ורקטות מדויקות.
סולימאני יידרש לשם כך לעזרה מצד משטר אסד וחיזבאללה, שבזמן האחרון עסוק בלהסתיר את הפעילות שלו בסוריה. לא רק בשל ביקורת ברחבי לבנון, אלא גם מחשש מעימות עם ישראל. בשנים האחרונות קבר חיזבאללה יותר מ-2,000 לוחמים. האחרון שבהם נהרג ביממה האחרונה באידליב, חרף טענות של פוליטיקאים לבנונים כי המלחמה בסוריה לא שייכת ללבנון.

קאסם סולימאני - שדובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס חזר על שמו בכלי התקשורת השונים אינספור פעמים בימים האחרונים, אולי כדי להדגיש כי מעבר לכך שנוכחותו בסוריה איננה רצויה - נמצא אולי על הכוונת, וירצה מאוד ליצור משוואה חדשה בחיכוך עם ישראל. ברצונו להעביר מסר ברור לישראל לגבי מה יקרה בפעם הבאה שחיל האוויר הישראלי יתקוף מטרות איראניות בסוריה וייהרגו חיילים איראנים. לכן, מוקדם מדי לחשוב שהמערכה הסתיימה ואיראן מורתעת בשל מצבה הכלכלי או בגלל הלחץ שמפעיל עליה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בלי שום קשר להסכם הגרעין.
זו תהיה מערכה מורכבת ומתמשכת שהבליחה בשבועות האחרונים מהחושך אל קרני השמש בגלל יוזמה ישראלית שיצרה מחיר הפסד גבוה לאיראן. האם היא תהווה משקל משמעותי נגד האידאולוגיה הקיצונית והאסטרטגיה הקשוחה של האייתוללות? רק הזמן יענה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully