וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעקב אחר פקידי אובמה: "חברה ישראלית פעלה להכפשת ההסכם"

7.5.2018 / 9:41

ב"ניו יורקר" דווח כי חברת בלאק קיוב אספה מידע על בכירים לשעבר בממשלו של הנשיא הקודם, כדי לערער את אמינותם ולהטיל ספק בהסכם הגרעין שנחתם עם איראן. החברה, שרבים מעובדיה יוצאי מערכת הביטחון, סייעה בעבר למפיק הארווי ווינשטיין לעקוב אחר נשים שהטריד ותקף

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: טראמפ מתייחס לנאום נתניהו)

חברה ישראלית אספה, לכאורה, מידע על בכירים לשעבר בממשל אובמה כדי לערער את האמינות שלהם ולהטיל ספק במניעים שהובילו אותם לקדם את הסכם הגרעין עם איראן בשנת 2015 - כך דווח הלילה (שני) במגזין "ניו יורקר". על פי הדיווח, חברת המודיעין "בלאק קיוב" לקחה חלק במבצע סמוי, כדי להכפיש את אנשי אובמה, סייעה בעבר גם למפיק ההוליוודי הארווי ווינשטיין, שהואשם על ידי נשים רבות בתקיפה מינית ואונס, והפעילה סוכנים פרטיים כדי להלך איימים על כמה מהמתלוננות והעיתונאים שסיקרו את הפרשה.


על פי הדיווח, נעשו פניות בדואר האלקטרוני בזהות בדויה, ככל הנראה על ידי החברה, לנשותיהם של שני הבכירים לשעבר - בן רודס וקולין קוהל. אן נוריס, רעייתו של רודס, קיבלה הודעה שאותה הגדירה כ"תמוהה" מאישה שהציגה עצמה כ"אווה נובאק", ושאלה אם היא יכולה לייעץ לה בנוגע להפקת סרט בנושא "המו"מ הגרעיני עם מדינה עוינת".

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה בנאום בספריה על שם קנדי בבוסטון, 8 במאי 2017. רויטרס
החברה ניסתה לעקוב אחר פקידים לשעבר בממשל. נשיא ארה"ב הקודם ברק אובמה/רויטרס

גם רבקה קוהל, אשתו של יועצו לשעבר של אובמה קולין קוהל, קיבלה הודעה בסגנון דומה: אישה בשם אדריאנה גבריאלו ביקשה להיפגש ולשמע פרטים אודות משפחתה ובעיקר על בן זוגה.

קוהל כתב על כך בחשבון הטוויטר שלו, וציין כי הוא ואשתו נזכרו באותו מקרה. לדבריו היתה זו אישה בריטית שהציגה את עצמה כמעוניינת לתרום לבית ספר בוושינגטון בו לומדת בתם, וביקשה מאשתו, החברה בוועדת התרומות של בית הספר, להיפגש עימה על מנת לדון בכך. לדברי קוהל, "אשתי שיתפה את המייל הזה עם כמה אנשים עם ידע בתחום החינוך והפיננסים, וכולם הסכימו שזה נראה כמו פנייה מצד יישות מדינית זרה". לדבריו, "כדי לבחון זאת, אשתי הציעה לאותה "אישה מבריטניה" לפנות לגורמים אחרים בבית הספר אולם "היא" התעקשה שעליה לפגוש את אשתי". הוא סיפר כי בשלב זה אשתו הפסיקה את ההתכתבות.

.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס איגוד הרובאים הלאומי בדאלאס ב-5 במאי 2018. רויטרס
בבלאק קיוב טענו כי אין להם כל קשר לאנשי טראמפ/רויטרס

גבריאלו ונובאק, היו ככל הנראה כינויים בדויים. זמן קצר לאחר שבניו יורקר יצרו קשר עם חברת "בלאק קיוב" בנוגע לדברים, דף הלינקדין של נובאק נמחק. שיחות הטלפון למספרים שנתנו השתיים לא נענו. גם לחברות שבשמן השתיים הציגו את עצמן לא היה זכר.

מתחקיר הניו-יורקר עולה כי "בלאק קיוב" ניסתה לאסוף פרופילים מפורטים של כמה גורמים בממשל אובמה, ככל הנראה כדי לנסות ולמצוא מידע מזיק עליהם. במקרה של קאהל, ניסו למשל נטען כי עבד בשיתוף פעולה הדוק עם לוביסטים באיראן. טענה זו וטענות נוספות זכו להכחשה.

המהלך דומה מאוד באופיו לשירות שממנו נהנה המפיק וויינשטיין, כפי שדווח בניו-יורקר בסתיו שעבר. אחד מעורכי דינו שכר את שירותי החברה כדי לבלום את ההאשמות נגדו. אנשי החברה השתמשו בזהויות מזויפות כדי לעקוב אחר נשים שהתלוננו נגדו וכן גם נגד עיתונאים שסיקרו את הפרשה. במאי 2017, קצינה לשעבר בצה"ל, שעלתה מיגוסלביה, הועסקה כסוכנת סמויה ויצרה קשר עם אחת השחקניות שהתלוננו. היא ניסתה לדלות מידע ממש כמו במקרה הנוכחי ולעתים אף השתמשה באותה שפה.

שרי החוץ שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
המטרה: הכפשת פקידים כדי להטיל דופי בהסכם הגרעין. פגישת המעצמות בווינה ב-2015/רויטרס

"בלאק קיוב" היא חברה ישראלית לאיסוף מודיעין עסקי שרבים מעובדיה הם יוצאי צה"ל ויחידות העלית של מערכת הביטחון. ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שימש בעבר כנשיא הכבוד של החברה. היא מתמחה באיסוף מודיעין וייעוץ אסטרטגי, ולפי אתר האינטרנט שלה פעלה עד כה ב-70 מדינות. בסיסי החברה הם בתל אביב, לונדון ופריז.

הפרסום בניו-יורקר מגיע לאחר שבסוף השבוע האחרון הגרדיאן דיווח כי עוזריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שכרו חברת חקירות ישראלית כדי לרגל אחר דמויות מפתח בממשל אובמה שסייעו במשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן. לפי הדיווח המקורי, אנשים ממחנה טראמפ פנו לחוקרים פרטיים במאי אשתקד כדי "להשיג לכלוך" על בן רודס, אחד מיועציו הביטחוניים הבכירים של אובמה, ועל קולין קוהל, ממקורביו של הנשיא הקודם, כחלק מניסיון לבטל את ההסכם עם איראן.

במבצע איראן, כמו במבצעו של ווינשטיין, החברה התמקדה בעיקר בעיתונאים, תוך שימוש בסוכנים ובשמות בדויים. החברה הכינה רשימה של יותר משלושים עיתונאים, שלדעתה היו בקשר עם פקידי ממשל אובמה, תוך ניסיון לדלות מידע שלילי אודותיהם.

ב"בלאק קיוב" אמרו כי "החברה דנה בענייני לקוחותיה עם צד שלישי, ולעולם לא תאשר או תכחיש כל ספקולציה לגבי עבודתה של החברה". בהצהרה נכתב גם: "לחברה אין שום קשר לממשל טראמפ, לעוזרי טראמפ, לכל מי שהיה קרוב לממשל או לעסקה הגרעינית של איראן". עוד צוין כי החברה "פועלת תמיד תוך מילוי מלא של החוק בכל תחום שיפו, תחת ייעוץ משפטי ממשרדי עורכי הדין המובילים בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully