וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחתרת הבאסקית התפרקה סופית: "המסע הגיע לסיומו"

4.5.2018 / 0:54

אחרי כ-60 שנות מאבק למען עצמאות, שגבה את חייהם של כ-850 איש ברחבי ספרד, הודיעה ETA כי היא חדלה להתקיים: "פרק חדש בהיסטוריה". עם זאת, במדריד מבטיחים להמשיך לרדוף את חבריה

פעילי המחתרת הבסקית אט"א מכריזים על הפסקת אש תמידית וחתירה להסכם שלום. רויטרס
בספרד מבהירים כי לא יזכו לחסינות. חברי ETA/רויטרס

המחתרת הבאסקית אט"א (ETA) הודיעה אמש (חמישי) על התפרקותה הסופית, ובכך הגיעו לקצו המאבק האלים שניהלה ב-50 האחרונות ברחבי ספרד, שבו נהרגו כ-850 בני אדם. עם זאת, ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, אמר כי ETA לא תזכה בחסינות וכי ממשלתו תמשיך לרדוף אחרי פעיליה לשעבר. המחתרת תקיים היום טקס רשמי לפירוקה בצרפת.

במכתב שהוקרא במטה של ארגון לפתרון סכסוכים בז'נבה, הודיעה המחתרת, שנוסדה למען הקמת מדינה באסקית עצמאית בצפון ספרד ובדרום צרפת, כי המסע שלה הסתיים.

"קיבלנו את ההחלטה הזאת, האחרונה שלנו, כדי לבשר על פרק חדש בהיסטוריה", נכתב במכתב, שנחתם בשמה המלא של המחתרת, שמשמעות שמה בבאסקית היא ארץ הבאסקים והחירות. "ETA נולדה מתוך העם ועתה מתפרקת בחזרה לתוכו", נאמר במכתב, שהוקרא על ידי דייוויד הרלנד, מנהל המרכז למען דיאלוג הומניטרי.

המרכז היה זה שתיווך בשיחות החשאיות בין המחתרת לבין ממשלתו של חוסה לואיס ספאטרו ב-2004. הרלנד כינה זאת "עימות מר", והתייחס גם להרג חשודים כפעילי המחתרת על ידי יחידות חיסול של ממשלת ספרד. "יש דרך ארוכה של פיוס, הדורשת הכרה, כבוד, התנצלות, ותמיכה בכל קורבנות האלימות כמו גם במחויבות לצדק ולאמת, לאן שזה לא יוביל", אמר.

ETA הכריזה ב-2011 כי לא תוציא לפועל מתקפות נוספות וב-2017 העבירה יותר מ-3.5 טונות של כלי נשק לרשוית. בכך הסתיימה ההתקוממות המשמעותית האחרונה במערב אירופה.

למרות ההכרזה שלה, ראש ממשלת ספרד הבהיר כי הוא רואה בחבריה לא יותר מפושעים. "ETA לא תמצא ניצוץ של חסינות על פשעיה. היא יכולה להכריז על העלמותה, אבל פשעיה לא ייעלמו ולא העבודה לאיתורם ולהענשתם", אמר ראחוי לכתבים לאחר נאום שנשא בטקס חניכת מרכז אימונים חדש של המשמר האזרחי בלוגרונו שבצפון המדינה.

לדבריו, "לא משנה מה היא תבחר לעשות בימים הקרובים, המציאות החד-משמעית לא תשתנה - כל הפרויקט של ETA הוא כישלון מהדהד ונחרץ".

הוקמה נגד משטרו של פרנקו

גם ראש הממשלה האזורית של חבל הבאסקים, איניגו אורקולו, תקף את המחתרת ואמר כי היא גרמה לכאב ולסבל לתושבי האזור. הוא הטיל ספק בכך שיהיה לה מקום של ממש בספרי ההיסטוריה. בריאיון שהעניק לעיתון אל פאיס, אמר ראש החבל כי ETA מעולם לא הייתה צריכה להתקיים. "כולנו הפסדנו כאן. אין מנצחים או מפסידים", אמר.

בין כ-850 קורבנותיה לאורך השנים היו שוטרים, פוליטיקאים ואזרחים. ETA הוקמה במדריד ב-1959 על ידי קבוצת סטודנטים, שהתנגדו לדיקטטורה של הגנרל פרנסיסקו פרנקו. מאבקה כלל התנקשויות פוליטיות - הבולטת ביותר הייתה ביורשו של פרנקו, לואיס קררו בלנקו ב-1973 - והטמנת מטענים.

עם זאת, לאחר שובה של הדמוקרטיה עם מותו של פרנקו ב-1975 ומתן האוטונומיה הנרחבת לבאקסים, פגיעה באזרחים גרמה לחרדה ולפגיעה בתמיכה בה. המחתרת הוחלשה גם בעקבות יד קשה מצד הרשויות בספרד ובצרפת. בחודש שעבר, התנצלה ETA בפני הקורבנות ובני משפחותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully