וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרדות, דחיפות וקללות: "השוטרים במירון משפילים את הנשים"

3.5.2018 / 13:00

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרה בבקשה לצמצם את המגע בין שוטרים לנשים המשתתפות בהילולה המסורתית בהר ולהוסיף שוטרות למתחם הנפרד באירוע. "ביקשתי מהשוטר לא לגעת בי, הוא אמר שזה התפקיד שלו", סיפרה משתתפת בהילולה בשנה שעברה

צילום באדיבות אלי אביב - ONE Broadcasting, עריכה: שניר דבוש

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרת ישראל בימים האחרונים לקראת קיום הילולת ל"ג בעומר בהר מירון בעקבות תלונות של נשים שהשתתפו בחגיגות בשנה שעברה וטענו כי הותקפו מינית, מילולית ובאלימות על ידי שוטרים במתחם שהוקצה להן במהלך האירוע. במכתב למפקד מחוז צפון במשטרה ניצב אלון אסור ביקשו נציגי האגודה כי השוטרים המאבטחים את ההילולה יצמצמו מגע עם הנשים שיגיעו למקום. למכתב צורף פירוט של שורת תקריות שאירעו במהלך ההילולה בשנים קודמות, בעקבות תלונות של משתתפות באירוע.

"מעדויות ותלונות שהגיעו לידינו ביממה האחרונה, עולה כי בשנתיים האחרונות, בין היתר בשל הקצאת שטח קטן יחסית לנשים ובעקבות כך צפיפות גבוהה, אירעו כמה מקרים שבמהלכם הפעילו כוחות הביטחון שהופקדו על עזרת הנשים בהילולה, אמצעים אלימים ומשפילים כלפי באות האירוע", נכתב בפניית האגודה לזכויות האזרח.

לטענת האגודה, מעדויות הנשים שנפגעו עולה כי שוטרי מג"ב ויס"מ, שחלקם לא נשאו תגי זיהוי כנדרש בחוק, דחפו את הנשים בגסות, ואף בעטו והיכו אחרות. בעדויות נוספות נטען כי בכמה מקרים נשים ששהו בתוך המתחם שהוקצה להן במקום הורמו והוזזו "כאילו היו חפצים", תוך שימוש בכוח בלתי סביר וללא התראה. עוד נטען כי כמה מהשוטרים הטיחו קללות בנשים וכן "התנהלו באופן שבו יש מגע פיזי תמידי שלא לצורך" עמן.

הילולה במירון  2 במאי 2018. איתן אלחדז/TPS, מערכת וואלה! NEWS
ההילולה במירון, הלילה. אילוסטרציה/מערכת וואלה! NEWS, איתן אלחדז/TPS

על פי האגודה מרבית משרתי כוחות הביטחון באירוע הינם גברים, והמגע הפיזי שעלה מהעדויות גרם לתחושות קשות בעיקר בקרב נשים דתיות ששומרות נגיעה ושכל מגע של גבר גורם להן בושה ואי נוחות. עוד הוסיפו באגודה כי המתחם שהוקצה השנה לנשים קטן מהמתחם של הגברים ובניגוד לו לא מתאפשרת דרכו כניסה לכל חלקי ציון הרשב"י שבו מתקיימת ההילולה. באגודה מסרו כי בעוד שהם מבינים כי המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לאירוע ועומדת בפני לחצים ואתגרים של ניסיונות להשליט סדר בציבור המשתתפים הגדול, מדובר בעדויות על פגיעה בכבודן של נשים, וחשש להטרדה מינית.

"שוטר דחף אותי כשעמדתי עם ילדי הקטנים, ביקשתי ממנו לא לגעת בי, הוא אמר שזה התפקיד שלו", סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS ב', אמא לשלושה ילדים, על מה שאירע לה בהילולה בשנה שעברה. "הם לא שואלים אם אנחנו יכולים לזוז הם פשוט מרימים אותנו ומזיזים". ח', רווקה חרדית מבני ברק, סיפרה כי הגיעה להילולה בשעת לילה מאוחרת וכי "אי אפשר היה לזוז מבלי ששוטרים יגעו בך. אחד מימין ואחד משמאל, דוחפים ומזיזים". לדבריה, הכניסה למתחם שבשנים קודמות הייתה חופשית הייתה חסומה בשנה שעברה במחסומים ושוטרים התערבו בתוך הקהל עצמו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הילולה במירון  2 במאי 2018. איתן אלחדז/TPS, מערכת וואלה! NEWS
משתתפים בהילולה במירון. למצולמים אין קשר לכתבה/מערכת וואלה! NEWS, איתן אלחדז/TPS
"ראיתי אישה בהיריון שעמדה בחצר, לא עברה דקה וחמישה שוטרי מג"ב התנפלו עליה"

"זה מאוד פגע בי, אני חרדית, וזה ממש מפריע שמתפללים במגע עם שוטר", הוסיפה. "אי אפשר היה לזוז בלי מגע, הרוב היו שוטרים. בציבור הכללי זה אולי לא נקרא פגיעה אבל כל הזמן יש נגיעות בגוף, כל הזמן משני הצדדים של המחסומים עוברים ודוחפים מאחד לשני, כל אחד דוחף אותך לכיוון של השוטר השני. ראיתי אישה בהיריון שעמדה בחצר, לא עברה דקה וחמישה שוטרי מג"ב התנפלו עליה, הרימו אותה וגררו אותה החוצה. התנהלות ממש ברוטלית".

ח' תיארה את המצב במתחם הנשים כ"ממש משפיל" והוסיפה כי במתחם הגברים "יש כניסה חופשית לאיפה שרוצים להיכנס, יש מתנדבים של איחוד הצלה ששומרים על הסדר הטוב, אין החלטה מי יכנס ולאיפה, אין אלימות". לדבריה, בשל הדוחק והמגע הפיזי במתחם הנשים "כמעט התחלתי לבכות, אני יודעת על המון שהגיעו ולא נכנסו לקבר כי לא מתאים להם ששוטרים גברים יגעו בהם. הם נסעו וחזרו ככה בלי להיות בפנים".

אל האגודה לזכויות האזרח הגיעו עוד ועוד עדויות מצד נשים על מגע בלתי הולם בין הצדדים, אך לא כולן הסכימו לדבר. באגודה הציגו למשטרה מספר בקשות, ביניהן הקצאת שטח הולם לנשים מתפללות, הנחיית הכוחות לשמור על כבודן של הנשים, להימנע ממגע מיותר שלא לצורך, להימנע מאלימות ולתגבר את הכוחות בשוטרות שיעבדו בעזרת הנשים.

המשטרה: "טענות מופרכות, מרושעות ומכלילות"

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בטענות מופרכות, מרושעות ומכלילות כלפי אלפי השוטרים והשוטרות המאפשרים את קיומו הבטוח של האירוע. שוטרי ושוטרות משטרת ישראל פועלים במסירות מדי שנה בהילולת הרשב"י ועוסקים במשימות שעיקרן הכוונת תנועה, שמירת הסדר הציבורי ואבטחת ביטחונם ושלומם של ציבור המבקרים".

עוד נמסר כי "מתחם הנשים בקבר הרשב"י צר מלהכיל את כמות הנשים, הפעוטות ועגלות התינוקות ועל כן קיים דוחק, אולם בשנתיים האחרונות הוכפלה כמות השוטרות במתחם והוכנסו תשתיות לצמצום העומס במטרה לשמור על בטיחות המבקרות. אלפי שוטרים עבדו אתמול לאורך כל הלילה שעות ארוכות במשימה לשמור על ביטחון החוגגים, הכוונת תנועה ושמירה על הסדר הציבורי. השוטרים ראויים לכל הערכה על עבודתם החשובה מסביב לשעון".

עו"ד ספיר סלוצקר עמראן, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה ששלחה את המכתב למשטרה, מסרה: "אנו מצפות ממשטרת ישראל להתייחס לעניין ברצינות, לתגבר את מספר השוטרות באירוע ובעזרת הנשים בפרט וכן להציב שוטרות שעברו הכשרה מקצועית מתאימה לטיפול במקרי הטרדה מינית שיפקחו על האירוע וישמרו על סביבה בטוחה ומכבדת. מדובר בטענות חמורות ואנו עומדות בקשר עם מספר מתלוננות על מנת לוודא שהשנה כוחות הביטחון יינהגו באיפוק. ככל שיירשמו אירועים חריגים ניתן לפנות אלינו ונשמח לסייע".

(עדכון ראשון: 22:55, 3/5)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully