וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד הבריאות: תוך שבועיים ירדו מחירי הקנאביס לחולים מורכבים

משה בר סימן-טוב אמר לוואלה! NEWS כי בשבועיים הקרובים ייצור המשרד מנגנון להוזלת מחירי הקנאביס הרפואי, לחולים "מורכבים" הזקוקים לכמויות גדולות יחסית. השר ליצמן: "צריך להקל על המשתמשים". קודם לכן הוא אף הביע תמיכה ברפורמת המרשם הפתוח אך לדבריו "האוצר מתנגד"

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יוסי אלטר

חולים מרכבים הצורכים קנאביס רפואי בכמות גבוהה ישלמו פחות - כך אמר היום (שני) מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לוואלה! NEWS. המנכ"ל סייר היום עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בבית מרקחת בירושלים, שהחל ביום ראשון שעבר למכור מוצרי קנאביס, במסגרת הרפורמה החדשה. "תוך שבועיים ניצור מנגנון כך שהחולים שצורכים צריכה גבוהה של קנאביס ישלמו הרבה פחות", אמר בר סימן טוב. "זו החלטה שהתקבלה אחרי הרפורמה, הבנו את הביקורת".

"רוב האוכלוסייה משתמשת במינונים נמוכים יותר אבל אנחנו בשיח עם החברות כדי שיהיה מחיר נגיש לכולם ולקבוצת אוכלוסייה שצורכת מינונים גבוהים", הוסיף בר סימן טוב. "צריך לומר שהמחירים כבר ירדו. פעם היה מחיר אחיד לכולם, עכשיו המחיר הוא לפי היקף הצריכה - אבל גם את זה נוריד".

יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן בביקור בסופר פארם, קניון הדר, ירושלים. יוני ריקנר
ליצמן ובר סימן טוב במהלך הסיור בבית המרקחת, היום/יוני ריקנר

גם סגן השר ליצמן התייחס לטענות בנוגע לגובה מחירי הקנאביס הרפואי. "התחלנו כבר לשנות את המחירים, אנחנו עוד נבדוק את זה", הבהיר. "עד אז נשנה פנימית את המחירים ונוזיל אותם עבור סוג מסוים...". הוא הדגיש: "קנאביס הוא סם ולא סוכריה, ולצערי בארץ כאן הרבה יותר משתמשים בזה מכל העולם וזה לא טוב. עם זאת צריך להקל על המשתמשים ולהביא את זה יפה ומסודר ומכובד. אני מאחל לכולם בריאות ושלא יצטרכו קנאביס".

ליצמן התייחס גם אתמול במהלך כנס הסתדרות הרוקחים לרפורמת הקנאביס ואמר כי לא יהסס להגביל את המחירים. "לגבי מחיר הקנאביס, אני מודיע: אם יעלו מחירי הקנאביס - לא אהסס להטיל פיקוח", הבהיר סגן השר.

ליצמן התייחס באותו אירוע גם ליוזמת ה"מרשם הפתוח", יוזמה שעלתה בקרב הרוקחים העצמאיים כמה פעמים בשנים האחרונות במסגרתה לאלץ את קופות החולים למכור תרופות למבוטחיהם גם בבתי מרקחת שאינם של הקופות. הדבר הונהג בעבר, אז לכל קופת חולים היו הסכמי מכירה עם בתי מרקחת פרטיים והמבוטחים קיבלו מרשמים מודפסים איתם יכלו לבחור אם לממש אותם בבית המרקחת של הקופה או בבתי מרקחת פרטיים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

המעבר למכירה רק בבתי מרקחת של הקופה הוסבר במניעים כלכליים אבל הוביל גם לסגירת עשרות בתי מרקחת פרטיים והגביל את נגישות החולים לתרופות. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) החל לאחרונה בניסיונות להעביר הצעת חוק הדורשת תיקון לחוק ביטוח בריאות ממלכתי המאלץ את ארבעת קופות החולים לפעול לפי היוזמה הזו, בינתיים ללא הצלחה. "קופת החולים תאפשר למי שהיא אחראית כלפיו לממש מרשם לתכשיר מרשם בכל בית מרקחת", נכתב בטיוטת הצעת החוק. "פנה חבר קופת חולים לבית מרקחת שאינו בבעלות קופת החולים ואין לה התקשרות עמו, יהיה החבר זכאי להשתתפות של הקופה במחיר תכשיר המרשם כפי שהיה זכאי לה בבית מרקחת של הקופה".

ליצמן אמר בכנס כי הוא תומך ביוזמה ובהצעת החוק אולם באוצר בולמים אותו. "אמרתי שאני אתמוך בחוק ותמכתי, הבעיה היא האוצר שמתנגד לזה", אמר. "אני חושב שכל מי שי לו מרשם יכול וצריך לקבל את זה בכל מקום בארץ ואיפה שהוא נמצא. הוא משלם על זה חודשי לקופת חולים ומקבל מה שמגיע לו. אמרתי לפורר 'אני איתך בזה'. בוועדת שרים נלחמתי שזה יעבור".

דוד פפו יו"ר הסתדרות הרוקחים אמר בכנס: "אנחנו מאמינים כי מרשם צריך להינתן באופן שווה. אין שום סיבה לאפשר לקופות החולים בחסות סעיף בן 30 שנים לקבוע איזה בית מרקחת יוכל לבצע את עבודתו ואיזה לא. אין שום סיבה לאפשר לקופות החולים לקבוע את חוקי השוק ובמקביל להתחרות בנו באותו השוק. זה רק חלק קטן מהעניין. אין שום סיבה למנוע ממטופל לקבל תרופה שהוא זקוק בה".

יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן בביקור בסופר פארם, קניון הדר, ירושלים. יוני ריקנר
"לא נהסס להטיל פיקוח". קנאביס רפואי בבית המרקחת/יוני ריקנר

"עובדתית, בכל רגע נתון אלף בתי מרקחת מתוך 1,700 בתי מרקחת פעילים בישראל אינם יכולים לתת למטופל תרופת מרשם, למרות שהוא או היא נזקקים לה על פי קביעת רופא. כמובן, שכעסקים קטנים, בתי המרקחת הפרטיים נפגעים יותר מכולם", אמר אמיר ניצן מנכ"ל הסתדרות הרוקחים. " לפני כמה שנים, אושר לקופות החולים לעבור ממרשם נייר למרשם דיגיטלי, הציפייה הייתה שציבור המטופלים ייהנה מצמצום הביורוקרטיה ויחסוך זמן יקר למטופל וכן גם לציבור המטופלים ניתנה האפשרות לבחור את בית המרקחת על פי טיב השירות התרופתי, מקצועיות הרוקח ואיכות המענה. בפועל, כתוצאה מלחץ שהופעל מכיוון קופות החולים על משרדי הבריאות והאוצר, המרשם הדיגיטלי סורס מתכליתו. קופות החולים והאוצר חוששים מהמרשם הדיגיטלי משום שהקופות מרוויחות ישירות מהציבור כ-600 מיליון שקלים בשנה באמצעות מכירת מוצרים שאינם תרופות מרשם בבתי המרקחת שלהן. תזרים מזומנים נאה, המאפשר להן גמישות. מהכנסות אלה נהנה, אולי אף יותר, משרד האוצר שכך מתאפשר לו להרפות מעט את הלחץ מצד קופות החולים ומשרד הבריאות להזרמת תקציב מקופת המדינה. ומה פסול בכך? שאת המחיר משלם הציבור".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: נוכח ההשלכות הכלכליות האפשריות של הצעת החוק, הכוללות בין היתר העלאות מחירים אפשריות בתחום התרופות, הן לקופות החולים והן לצרכנים, וכן גידול בהוצאה הפרטית והציבורית על בריאות (ללא תוספת שירותים), הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והבריאות, בשיתוף קופות החולים, בוחנים את הצעת החוק לעומקה, טרם הבאתה לדיון בממשלה.

יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן בביקור בסופר פארם, קניון הדר, ירושלים. יוני ריקנר
בית המרקחת בירושלים, היום/יוני ריקנר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully