וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנס של 4,500 שקלים ושלילת רישיון: ההמלצות לענישה על SMS בנהיגה

24.4.2018 / 22:00

דוח שפרסמה ועדה מיוחדת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קובע כי שימוש בטלפן הנייד מגדיל פי 10 את הסיכון לתאונות. בין הפעולות המסוכנות שהוגדרו כמובילות לתאונה: כתיבת מסרונים, גלישה והגדרת יעדי ניווט

דו"ח שפר על שימוש בנייד בזמן נהיגה/צילום: אור רביד, עריכה: יאיר דניאל

שימוש בטלפון הנייד מגדיל פי עשרה את הסיכון להתרחשות תאונת דרכים - כך עולה מדוח שחיברה ועדה מיוחדת עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והתפרסם היום (שלישי), לאחר שבית המשפט העליון קבע כי אחיזה בסמארטפון במהלך נהיגה - גם אם לא בוצע בו שימוש - היא עבירה.

מהדוח עולה כי הפעולות המסוכנות ביותר הן אלו הדורשות תשומת לב חזותית ומוטורית: הודעות טקסט, גלישה באינטרנט וברשתות החברתיות והגדרת יעדי ניווט. "פעולות אלו פוגעות באופן ברור ובולט בביצועי הנהיגה", צוין. הוועדה המיוחדת הוקמה בראשות האלוף (מיל.) נמרוד שפר וכללה חמישה חברים נוספים: ניצב (בדימוס) ברטי אוחיון; ד"ר עופר צלרמאיר, המומחה בשיווק וקבלת החלטות בקריה האקדמית אונו; בני קידר, ראש מנהלת מיגון מטוסים ברשות התעופה האזרחית; צחי רייכנשטיין ממטריקס; וד"ר יעל הדר, חוקרת בכירה בחטיבת מידע ומחקר ברשות הלאומית לבטיחות בדרים.

הצגת דוח ועדת שפר לבחינה הפחתת מספר הנפגעים בדרכים משימוש בסמרטפונים. מערכת וואלה! NEWS
הוועדה המליצה להחמיר את הענישה. אלוף במילואים נמרוד שפר/מערכת וואלה! NEWS

בפתח דבריו טען שפר כי אחת הבעיות בהתמודדות עם הנושא היא ש "אין כמעט מחקר על הקשר הסיבתי בין שימוש בסמארטפון ובין תאונות דרכים ותאונות דרכים קטלניות". שפר ציין כי מחקר אמריקני שהתפרסם ב-2014 מצא כי רק אחוז אחד מהנפגעים נפגע כתוצאה משימוש בסמארטפון, בניגוד לתפיסה הציבורית כי המכשיר גורם לעלייה בתאונות הדרכים. אך מנגד הציג מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה לפיו השימוש בסמארטפון מגדיל ב-10% את הסיכוי לתאונות דרכים קטלנית וציין כי בארה"ב נהרגים בממוצע כל יום 11 בני נוער כתוצאה מכתיבת הודעות. "השימוש בסמארטפון הוא כבר תופעה במימדים של התמכרות", אמר שפר. "אנחנו מניחים שאי אפשר לנתק את הנהגים לגמרי מהסלולרי ועל כן הצוות גיבש אסטרטגיה להפחתת השימוש בסמארטפון, מיקוד אכיפה בתופעות הבעייתיות ביותר כמו קריאה וכתיבה תוך כדי נהיגה, ומניעת תאונות הדרכים על-ידי הטמעת מערכות בטיחות פסיביות".

הוועדה המליצה לקדם חקיקה שתחמיר את הענישה לנהגים שייתפסו בעת נהיגה קוראים או כותבים הודעות טקסט. כך למשל בעבירה ראשונה שנהג נתפס יסתפק השוטר באזהרה, בפעם שניה יקבל הנהג קנס של 4,500 שקלים, גבוה פי שלושה מהנהוג כיום. בפעם השלישית ישלל רישיונו של הנהג מידית ל-30 יום. המלצה דרמטית נוספת היא קידום חקיקה שתאפשר למשטרה להשתמש בנתוני תעבורת הנתונים בסמארטפון של נהג המעורב בתאונת דרכים חמורה - ללא צו שופט.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ניידת משטרה. ראובן קסטרו
הוועדה המליצה לשלש את הקנסות/ראובן קסטרו

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל, אמרה כי "לכולנו ברור כי לשימוש היומיומי הגובר שלנו בנייד בנהיגה יש חלק מהותי על אופן הנהיגה שלנו והסיכוי שנהיה מעורבים בתאונה. בכל העולם ישנה בעיה לכמת את התופעה לכדי מספרים, אך אנו בחרנו לבחון את הנושא על אף החסר בנתונים הללו. כבר מ-2012 ישנה עלייה במספרי ההרוגים בכל שנה בעולם, והדעה הרווחת היא כי לסמארטפונים ישנו חלק בכך. הוועדה הגישה לנו דוח מפורט שבוחן את הנושא באספקטים שונים ואנו לקחנו את מסקנות הוועדה והמלצותיה ותרגמנו למסמך עבודה במטרה למנף ולפעול לקידום הטיפול בתופעה. עבודת הוועדה החשובה תהווה אבן בסיס מעתה והלאה בכל הקשור לשימוש בסמארטפונים ובטיחות בדרכים".

חברי הוועדה התייחסו גם לעלייה בתאונות בהן עוכבו נוסעים ברכבים הכבדים והודיעו כי בכוונתם להמליץ החמרה חקיקה שתאסור על שימוש כולל בטלפונים ניידים בעת נהיגה ברכב הכבד. כמו כן, באשר לתחום החינוך תעבורתי בו רואים חברי הוועדה חשיבות גדולה, כי כבר בבחינות הקרובות בחינוך תעבורתי נושא "הסכנות בשימוש בסמארטפונים" ישלב בחומרי הבחינות הארציות.

למרות מסקנות הדוח, מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה מסר בתגובה: "לאחר שנה של דיונים הוועדה לא הוציאה תחת ידה בשורה משמעותית למיגור אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים ולא שופכת אור על היקף התופעה או על חלקה בתאונות הדרכים. חלק גדול מהמלצות הוועדה כבר מיושמות או נמצאות בתהליך יישום ולכן מדובר בהחמצה. דוח מסוג זה היה חייב להתמקד בצעדים אופרטיביים אותם ניתן ליישם באופן מיידי, כאלו שימנעו כבר מחר את התאונה הבאה תוך כדי הצבת יעדים מספריים ברורים לצמצום השימוש בטלפונים ניידים בזמן נהיגה ולהפחתת מספר התאונות הנובעות משימוש זה. לצערי לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במתכונתה הנוכחית אין סמכות ביצועית ויכולת להוביל או ליישם את מרבית ההחלטות האופרטיביות העולות מהדוח. לכן, מצופה כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים לו נתונה הסמכות בנושא, יוביל ויתחייב ליישום מלא של כל ההמלצות תוך הצבת יעדים ותאריכי ביצוע ברורים להפחת השימוש בטלפונים סלולריים בזמן נהיגה וצמצום התאונות הנגרמות מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully