וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחראי על איראן ותומך בהסכם: מאחורי הקלעים של ביקור הגנרל הבכיר

24.4.2018 / 8:17

בניגוד לעבר, איש אינו מתרגש היום מביקורו של ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז האמריקני האחראי על איראן וסוריה, בארץ. מבחנו של הפיקוד הישראלי הבכיר, שאצלו מתארח ווטל, יהיה בשיקוף ישר של עמדתו, בלי לכופף אותה לצרכיו התעמולתיים של הדרג הפוליטי

גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז האמריקני, בעת ביקורו בצפון סוריה, מאי 2016. AP
דעותיו דומות מאוד לאלה של מפקדי צה"ל. ווטל/AP

אלוף פיקוד הדרום הקודם סמי תורג'מן קרא שלשום לישראל להתעקש על החזרת מצב הפירוז והדילול בחצי האי סיני לקדמותו, לפי הנספח הביטחוני להסכם השלום עם מצרים, ברגע שתובס שלוחת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שם. במאמר באתר מכון וושינגטון הביע תורג'מן דאגה מכרסום במחויבות המצרית להשאיר את חצי האי ריק מכוחות גדולים, המסוגלים לאיים על ישראל. הפירוז, הוסיף, מגדיל את כושרה של ישראל להתגונן מפני טילים ומצדיק את נוכחותו של הכוח הרב-לאומי, לחיץ ולפיקוח.

מאמרו של אלוף (במיל') תורג'מן התפרסם בדיוק בעת שהגנרל האמריקני המופקד על מצרים, סוריה, ירדן, לבנון, עיראק ואיראן, מבקר בישראל. כל המדינות שלעיל, למעט ישראל השייכת במבנה האמריקני לפיקוד אירופה, יוקו"ם, נמצאות בתחומי פיקוד המרכז, סנטקו"ם, שמפקדו ג'וזף ווטל הוא אורחו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט. יוצא שישראל מוקפת מכל צד, חוץ מהים התיכון שבאחריות הצי השישי של יוקו"ם, במדינות המעסיקות את ווטל.

שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש ה-CIA לשעבר הגנרל דייוויד פטראוס. ירושלים, 22 בינואר 2017. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
לא הסתיר את המגעים התכופים עם בכירים בישראל. דייוויד פטראוס וליברמן/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בניגוד לרושם העולה מההודעות על ביקור ווטל, מפקדי סנטקו"ם כבר ביקרו בכירים בצה"ל בשנים קודמות, אם כי לא בקול תרועה גדולה, כדי שלא לפגוע ברגישותן של מדינות ערב המארחות את סנטקום ומפעילות כוחות לצדו. הגנרלים דייוויד פטראוס וג'ון אלן לא הסתירו את מגעיהם התכופים והחמים עם בכירי צה"ל.

לא כך היה בתחילת הדרך, לפני מלחמת 1991 נגד עיראק, ששברה את מחסום הפחד מפני בסיסים אמריקנים במפרץ הפרסי ובחצי האי ערב. סנטקום נולד כאלתור, "כוח הפריסה המהירה", מעין מפקדה בין-זרועית של גיס. הוא נועד למלא בתוכן את התפר שבין פיקודי אירופה והאוקיינוס השקט. פיקוד אירופה, שנערך למלחמה העולמית הגדולה נגד הסובייטים, ראה באיראן זירה דרומית, משנית למערכה העיקרית שתתחולל בגרמניה. הפלישה לאפגניסטן ומהפכת חומייני שינו גישה והביאו להקצאת מפקדה ייעודית לאזור ובהמשך לכינון פיקוד בראשות גנרל בעל ארבעה כוכבים, בכפיפות ישירה לנשיא ולשר ההגנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת יפו שינזו אבה. רויטרס, רויטרס
ייצא נגד צמרת הפנטגון? טראמפ/רויטרס, רויטרס

קצין בכיר בחיל האוויר האמריקני שביקר בארץ לאחרונה לתרגול משותף עם צה"ל ומכיר רק מציאות של יחסים הדוקים בין הצבאות, הופתע לשמוע ממכר ישראלי שהיו גם זמנים אחרים, כאשר רמטכ"ל צה"ל ביקר בבסיס המשותף לסנטקום ולפיקוד הכוחות המיוחדים סוקום, בפלורידה, אך הושאר רק בחלק של סוקום, פן קצין הקישור הסעודי ידווח הביתה ותתעורר שערורייה. זה חשש מיושן, כשהסעודים עצמם רומזים לקשרים חשאיים עם ישראל. כיום, איש באזור אינו מתרגש מביקור נוסף של איש צבא אמריקני רם דרג בישראל. סנטקום, יוקום, סוקום - מה כבר ההבדל.

ווטל, שהיה מפקד המסגרת המבצעית של היחידות המיוחדות, ג'ייסוק, הכיר את מקביליו בצה"ל כבר לפני שנים. בקהילת המודיעין והמבצעים המיוחדים בשתי המדינות מפקדים כמותו הם בני שיח ותיקים, הממחישים את היחסים המקצועיים ההדוקים.

גם דעותיו דומות מאוד לאלה של מפקדי צה"ל. ווטל התבטא בפומבי, בעדויות לקונגרס, בעד פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ונגד פרישה אמריקנית מהסכם הגרעין עם איראן. בכך הדהד אחר שר ההגנה ג'יימס מאטיס - לשעבר מפקד סנטקו"ם - ויו"ר המטות ג'וזף דנפורד. כדי להתעלם מהם ולקבל החלטה הסותרת את עמדתם יהיה על הנשיא דונלד טראמפ לצאת נגד כל צמרת הפנטגון. מבחנו של הפיקוד הישראלי הבכיר, שאצלו מתארח ווטל, יהיה בשיקוף ישר של עמדתו, בלי לכופף אותה לצרכיו התעמולתיים של הדרג הפוליטי, השואף לדחוף את טראמפ אל מחוץ להסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully