וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במוקד - יצהר: המצוד של מערכת הביטחון אחר החשודים בפשעי השנאה

על פי נתוני שב"כ, מתחילת השנה בוצעו 13 אירועים המוגדרים "תג מחיר", בהם ניסיון הצתת מסגד. במערכת הביטחון מסמנים את ההתנחלות הסמוכה לשכם כמקום העיקרי שבו מסתתרים החשודים. בשב"כ סבורים: צווי הרחקה ומעצרים מנהליים הם הכלי היעיל לטיפול בתופעה

צילום: אלחנן גרונר - הקול היהודי, עריכה: ניב מעוז

צמיגיהם של כמה כלי רכב נוקבו במהלך הלילה (שני) ועל גביהם רוססו כתובות "ניקח גורלנו בידנו" ו-"תנו לנו לטפל בהם" בכפר רמון הסמוך לרמאללה שבבנימין. בתקרית אחרת רוססו הלילה בכפר בית איכסא הסמוך לירושלים, כתובות על שמונה בתים ונוקבו צמיגים של כ-20 כלי רכב. תושב הכפר עבדאללה חמדאן, סיפר כי זו אינה הפעם הראשונה שמתרחשים אירועי "תג מחיר" בכפר. לדבריו, "בפעם הקודמת ריססו כתובות נאצה על המכונית שלי".

שני המקרים אירעו על רקע שורת תקיפות שביצעו פעילי ימין קיצוני בתקופה אחרונה נגד פלסטינים, ובמערכת הביטחון מפנים את האצבע לכיוון ההתנחלות יצהר, שם לפי ההערכות שוהים ומסתתרים חלק מהפעילים שמעורבים בהן.

בשנה האחרונה חלה עליית מדרגה בחומרה ובתדירות של התקריות, ובהן נרשמו תקיפה אלימה של רועה צאן ושחיטה של כבשים מעדרו, תקיפה של נהג אוטובוס פלסטיני שנכנס להתנחלות והשחתת עצי זית של פלסטינים, לצד יידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון.

שוטרים שהתחפשו למתנחלים הגיעו אמש כדי לבצע מעצר ביצהר. בתיעוד שפורסם ב"הקול היהודי" נראים שני שוטרים עוצרים קטין ומכניסים אותו למכונית שבה שני שוטרים המחופשים למתנחלים. על הרכב הודבקו סטיקרים עם הכיתוב "אין ערבים, אין פיגועים" ו"ארץ ישראל לעם ישראל". מדובר בקטין שנדרש לחקירה במשטרת ירושלים בגין הכשלת שוטר.

תג מחיר בבית איכסא ליד ירושלים 23 באפריל 2018. עבדאללה חמדאן, מערכת וואלה! NEWS
כתובות שרוססו בבית איכבא, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, עבדאללה חמדאן
בלשי משטרה התחפשו למתנחלים וביצעו מעצרים ביישוב יצהר. אתר רשמי
במערכת הביטחון מפנים את האצבע לכיוון ההתנחלות. מעצר הקטין ביצהר, הב/אתר רשמי

על פי נתוני שב"כ, מתחילת השנה בוצעו 13 אירועים המוגדרים "תג מחיר" ושניים המוגדרים כפיגועים, בהם ניסיון הצתת מסגד ושריפת כלי רכב בבית צפאפא. זאת לעומת שמונה אירועי "תג מחיר" בכל שנת 2017 וחמישה פיגועים. לפי גורם במערכת הביטחון, "ההתנהלות האלימה והאירועים החמורים האלו מעידים על פוטנציאל אלימות גבוה, קיים חשש כי המגמה תחריף עד לפגיעה בחיי אדם". הנתונים אינם כוללים את האירוע שהתרחש הלילה, וטרם התברר אם קיים קשר בין האירוע למקרים הנחקרים.

בשבועיים האחרונים אירע רצף חריג של פשעי שנאה נגד פלסטינים, שהתחיל ביום שישי לפני שבועיים, אז ניסו אלמונים להצית מסגד בעקרבה וריססו כתובות נאצה. מאז נרשמו שורת אירועים, ובהם ריסוס כתובות וניקוב צמיגים בכפרים א-סווייה ולובן א-שרקייה, ריסוס כתובות וכריתת עצים בכפר עוריף שליד שכם, ריסוס כתובות וניקוב צמיגים בבורקה ליד רמאללה והשחתת עשרות עצים של פלסטינים בכפר בורין, הסמוך ליצהר. בכל האירועים האחרונים לא נעצרו חשודים.

אלמונים ריססו כתובות נאצה וכרתו עצים בכפר באזור שכם 18.4.18. זכריה, "רבנים למען זכויות אדם", מערכת וואלה!
"תג מחיר" באזור שכם/מערכת וואלה!, זכריה, "רבנים למען זכויות אדם"

תקרית נוספת שאירעה לאחרונה היא מול כוחות הביטחון. אז יידו צעירים, שחלקם לא תושבים השטחים, אבנים לעבר חיילים שהגיעו, יחד עם מח"ט שומרון גלעד עמית, לפנות מבנה לא חוקי במאחז "ראש יוסף". החיילים ירו בתגובה באוויר ושלושה מהצעירים נעצרו. בעקבות זאת, נתלו וחולקו מודעות בשומרון בשבוע שעבר נגד עמית, בהן נכתב כי הוא "יורה ביהודים". המשטרה אף עצרה כמה מהצעירים, אולם בית המשפט קבע כי לא היתה סיבה לביצוע המעצר. בעקבות זאת, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הורה לבדוק את נסיבות המעצר.

בשב"כ סבורים כי צווי הרחקה ומעצרים מנהליים הם יעילים במניעת פעילות בלתי חוקית ואלימה, כשהשימוש בהם נעשה כמוצא אחרון. על פי שב"כ, מאז תחילת השנה הוגשו 23 כתבי אישום נגד פעילי ימין קיצוני והוצאו 13 צווים מנהליים. במהלך 2017 הוגשו 105 כתבי אישום והוצאו 63 צווים מנהליים. חלק מהחשודים בתקיפות הם קטינים, והפעילות מולם נעשית על ידי שב"כ, צה"ל והמשטרה לצד מערכת המשפט ומערכת החינוך והרווחה.

אלמונים ריססו כתובות נאצה וכרתו עצים בכפר באזור שכם 18.4.18. זכריה, "רבנים למען זכויות אדם", מערכת וואלה!
עצים שנכרתו בפעולת "תג מחיר" ליד שכם/מערכת וואלה!, זכריה, "רבנים למען זכויות אדם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully