וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התבוסה הקשה מאז ימי הנאצים, השמאל בגרמניה בחר לראשונה מנהיגה

22.4.2018 / 19:47

לראשונה ב-154 שנות קיומה, בראשות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית תעמוד אישה - אנדרה נאהלס, שרה לשעבר מהאגף הרדיקלי למפלגה. היא תצטרך לשקם את המפלגה המפוררת, שרבים מחבריה הסתייגו מכך שהיא דחפה לחבור שוב לקואליציה עם מרקל

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה בחרה היום (ראשון) לראשונה בתולדותיה אישה להנהגתה, אחרי הכישלון הנחרץ בבחירות האחרונות. אנדראה נאהלס זכתה לתמיכת 66% מצירי המפלגה, הוותיקה ביותר בגרמניה, והיא תקבל את המשימה להפיח בה רוח חיים חדשה.

הסוציאל-דמוקרטים, שנוסדו לפני 154 שנה, שותפים בקואליציה של המפלגה השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל. הם נאלצו לבחור מנהיג חדש אחרי שמרטין שולץ התפטר בעקבות התוצאות הגרועות ביותר של המפלגה מאז עליית הנאצים לשלטון ב-1933.

המנהיגה החדשה, שהייתה בעבר שרת העבודה ואמרה פעם כי היא רוצה להיות קנצלרית או עקרת בית, הייתה צפויה לנצח. עם זאת, היא רשמה את התוצאה השנייה הכי גרועה של מנהיג במפלגה מאז תום מלחמת העולם השנייה, לנוכח חוסר שביעות רצונם של חלק מחברי המפלגה על כך שהיא תמכה בחידוש הקואליציה עם מרקל. רובם מתנגדיה הצביעו ככל הנראה לראש עיריית פלסנבורג,, סימון לנגה בן ה-41.

אנדריאה נאלס פוליטיקאית גרמניה מן המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה במהלך כנס של המפלגה בויסבאדן  22 באפריל 2018. רויטרס
עבודה קשה לפניה. נאהלס, היום/רויטרס

הסוציאל-דמוקרטים עדיין במצב קשה בקרב דעת הקהל - בסקר שפורסם בעיתון "בילד אם סונטג" זכתה המפלגה ב-18% בלבד, פער ניכר מהמפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל עם 33% ולא הרחק מ"אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) שבמקום השלישי עם 13%.

"אפשר לשקם מפלגה בזמן שהיא בממשלה, אני רוצה להוכיח זאת החל ממחר", אמרה נאהלס בת ה-47 בנאום נלהב לפני ההצבעה, כשהיא מתייחסת לדעה רווחות בקרב המפלגה ולפיה יהיה קל יותר להשתקם באופוזיציה. למרות זאת, לפי אותו סקר, כרגע מהציבור לא סבור שהיא מסוגלת להצליח בתפקידה החדש, שידרוש ממנה לזכות בחזרה בקולות שאבדו בבחירות בספטמבר לימין הקיצוני.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מושבעת לכהונה רביעית, 14 במרץ 2018. רויטרס
אתגר חדש לקואליציה שבראשותה. מרקל/רויטרס

נאהלס הייתה בעבר ראש אגף הנוער במפלגה, הנחשב לרדיקלי יותר, ונחשבת כמי שהצליחה לשכנע את המפלגה להסכים לחבור שוב לקואליציה הגדולה עם מרקל, ששלטה בגרמניה בין 2013 ל-2017. ואולם, כבר עתה גדלות המחלוקות בתוך הממשלה סביב שורת נושאים, כולל ההגירה והרפורמה בגוש האירו. גם בתוך מפלגה שלה גדלים החיכוכים, בין היתר בנוגע למדיניות כלפי רוסיה והרפורמות בשוק העבודה.

לנאהלס תהיה הזדמנות לפרוש מהקואליציה, כשזו תציין שנתיים לכהונתה, כפי שסוכם בהסכם בין הצדדים. בנוסף לכך, מאחר שהיא לא מחזיקה תפקיד בממשלה, היא עשויה להקשות עוד יותר על מרקל, אם כי לא ברור אם תטה את מפלגתה שמאלה יותר או שתתמרכז בדומה למקרים דומים בעבר שבהן חברו הסוציאל-דמוקרטים מהשמאל-מרכז אל מפלגות הימין-מרכז השמרניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully