וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת ברומניה: הממשלה תומכת בהעברת השגרירות לי-ם, הנשיא מתנגד

20.4.2018 / 23:12

מנהיג מפלגת השלטון אמר כי המהלך יניב "רווחים עבור רומניה" וראשת הממשלה אמרה כי התכנית הראשונית אושרה. ואולם, הנשיא, שמכריע בנושא, מסתייג מחבירה למהלך האמריקני: "מועצת הביטחון קבעה שאין להעביר שגרירויות לירושלים"

צילום: דוברות משרד האוצר, עריכה: יאיר דניאל

ממשלת רומניה הביעה תמיכה בהעברת השגרירות בישראל לירושלים, אך הנשיא, שלו המילה האחונה בנושא, הזהיר היום (שישי) כי המהלך עלול להוות הפרה של החוק הבינלאומי. רומניה תהיה אחת המדינות הראשונות ללכת בעקבות ארצות הברית, שהכרתו של הנשיא דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל נתקלה בהתנגדות מצד מדינות ערב ובזעם של הפלסטינים.

"הממשלה אימצה תכנית לפתיחת ההליך להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים", אמר אתמול מנהיג מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית ויו"ר הבית התחתון, ליביו דרגנה, בריאיון לרשת הפרטית "אנטנה 3". דרגנה הוא האיש החזק במפלגה ונחשב למי ששולט למעשה בממשלה.

הוא הסביר את המהלך בכך שתהיה זאת "מחווה בעלת ערך סימבולי אדיר עבור ישראל, מדינה בעלת השפעה שלא תיאמן בעולם ושעמה יש לנו יחסים מיוחדים במשך שנים רבות". הוא הוסיף: "העברת השגרירות לירושלים, יכולה, ואני מאמין שאכן תועיל לרומניה בטווח הקצר, הבינוני והארוך ועלינו לנצל את ההזדמנות האדירה הזו".

ראשת הממשלה ויוריקה דנצ'ילה אמרה כי התכנית אושרה, אך הוסיפה כי התוכן שלה חסוי ולא יפורסם לציבור בשלב הזה. "הממשלה אישרה את המזכר במפגש שקיימה, נקיים שיחות בהמשך", אמרה לכתבים.

נשיא רומניה, מרץ 2018. רויטרס
מזכיר לממשלה את החלטות מועצת הביטחון. הנשיא יוהאניס/רויטרס

למרות החלטת הממשלה, לפי החוק ברומניה, ההחלטה על העברת השגרירות נמצאת בידי הנשיא קלאוס יוהאניס, שאמר כי לא התייעצו עמו. בהצהרה שמסר, הוא קרא לממשלה להפגין "אחריות בנוגע להחלטות חשובות במדיניות החוץ שלהן יהיו השלכות אסטרטגיות על הביטחון הלאומי".

עוד נמסר כי "הנשיא מזכיר כי יש שורת החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, שבין היתר דורשות מחברות האו"ם להימנע מלהעביר את שגרירותיהן לירושלים". לדבריו, כתוצאה מכך, "זאת תהיה הפרה של החוק הבינלאומי".

בעקבות הצהרתו, הבהיר משרד החוץ כי המזכר הוא רק תחילתו של תהליך התייעצות ממושך וכי הוא פועל למציאת הדרך הטובה ביותר לביסוס עמדתה של רומניה. עוד נמסר כי עמדתה של בוקרשט ביחס לסכסוך הייתה "תמיד מאוזנת וכזו המכירה בזכות למדינה פלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully