וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מתנחלים, מעט קיבוצניקים: הח"כים מייצגים פחות את חלקם בציבור

19.4.2018 / 13:15

מחקר חדש שפורסם לרגל 70 שנה למדינה מגלה כי חילופי האליטות מורגשים באופן ברור בכנסת. 10 נבחרי ציבור תושבי איו"ש נכנסו לפרלמנט הישראלי - הרבה מעל חלקם היחסי בציבור. בקרב תושבי הקיבוצים והערבים המגמה היא הפוכה

יולי אדלשטיין, רובי ריבלין ובנימין נתניהו בפתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
יולי אדלשטיין, ראובן ריבלין ובנימין נתניהו בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מחקר חדש מגלה כי מספר חברי הכנסת המתנחלים בראשית שנות ה-80 וה-90 שיקף את משקלם באוכלוסייה, בעוד שכיום הם נמצאים במצב של ייצוג עודף. לעומתם, נוכחותם של חברי קיבוצים שהיו בעבר בייצוג עודף בכנסת ירדה בשנים האחרונות וכיום הם בייצוג חסר. עוד עולה מהמחקר כי הייצוג הפוליטי של הערבים אזרחי ישראל גדל בשנים האחרונות, אך מגזר זה עדיין סובל מייצוג חסר ביחס למשקלו באוכלוסייה, הנובע בעיקר משיעור ההצבעה הנמוך בו.

את המחקר ערכה אביטל פרידמן בהנחייתם של ד"ר דנה בלאנדר וד"ר עפר קניג, והוא מתפרסם במסגרת גיליון מיוחד של כתב העת "פרלמנט" של המכון הישראלי לדמוקרטיה לרגל יום-העצמאות. מהמחקר עולה כי לאורך השנים השתנה הפרופיל הדמוגרפי של חברי הכנסת, בהתאם לתמורות שחלו בחברה הישראלית.

ייצוג בכנסת של חברי הקיבוצים - מספר חברי הכנסת לעומת שיעורם באוכלוסייה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
אחוז הח"כים הקיבוצים ביחס למספרם באוכלוסייה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

עם בחירת הכנסת ה-20 הפך ייצוגם של המתיישבים ביהודה ושומרון ובחבל עזה לכפול מחלקם באוכלוסייה. בשנות ה-80 התגוררו ביהודה, שומרון וחבל עזה 0.04% מהאוכלוסייה הישראלית, ואילו ב-2015 - בשטחי יהודה ושומרון בלבד ולאחר פינוי כשמונת אלפי המתנחלים מחבל עזה - מדובר ב-4.6% מאוכלוסיית ישראל. עם זאת, העלייה שנרשמה בייצוג בכנסת גדולה בהרבה - בעוד שב-1983 רק ח"כ אחד גר ביישובי יהודה ושומרון, עם בחירת הכנסת ה-20, התגוררו בהם 10 ח"כים, רובם המוחלט ממפלגות הליכוד והבית היהודי.

בקרב תושבי הקיבוצים, ששיעורם באוכלוסייה קטן במהלך העשורים האחרונים, ניכרת תופעה הפוכה. שיעור הקיבוצניקים בכנסת שהיה כפול מחלקם באוכלוסייה קטן, עד כדי כך שבכנסת הקודמת לא כיהן אף חבר קיבוץ כח"כ. בכנסת ה-20 נבחרו שני חברי כנסת שהם חברי קיבוץ - חיים ילין (יש עתיד) ואיתן ברושי (המחנה הציוני) - ובכך חזר הייצוג להיות כמעט דומה לחלקם של חברי הקיבוצים באוכלוסייה. המחקר קובע כי לאחר שנים של ייצוג יתר של חברי הקיבוצים בכנסת, ולאחר שהגיעו לשפל של היעדר ייצוג בכנסת הקודמת, כיום ייצוגם תואם את שיעורם באוכלוסייה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ייצוג של תושבי מועצת יש"ע בכנסת – שיעור חברי הכנסת לעומת שיעורם באוכלוסייה. מערכת וואלה! NEWS
אחוז הח"כים המתנחלים ביחס למספרם באוכלוסיה/מערכת וואלה! NEWS

בחברה הערבית תמונת המצב העולה מהמחקר מעט שונה. הציבור הלא-יהודי בישראל המורכב ממוסלמים, נוצרים ודרוזים, שרובם מגדירים את עצמם כערבים, הוא המיעוט הגדול ביותר בישראל ומונה נכון להיום כ-21% מאוכלוסיית המדינה.

בכנסת ה-20 הגיע ייצוג הערבים לשיא. עם בחירת הכנסת כיהנו בה 16 נציגים לא יהודים - 12 מתוכם מהרשימה המשותפת - ובמהלך הכהונה עלה מספרם ל-18. ועדיין, מספר זה מהווה רק 15% מכלל חברי הכנסת - ייצוג נמוך משיעורם באוכלוסייה הכללית. לאור העובדה, שרוב חברי הכנסת הערבים נבחרים מתוך חברי המפלגות הערביות, אחד ההסברים שניתן לתת לבעיית הייצוג שלהם, הוא שיעורי ההצבעה הנמוכים יחסית לכלל האוכלוסיה. עם זאת, כמו הייצוג היחסי, גם שיעורי ההצבעה עולים בשנים האחרונות.

ייצוג הלא-יהודים בכנסת - שיעור חברי הכנסת לעומת שיעורם באוכלוסייה. מערכת וואלה! NEWS
אחוז הח"כים הלא יהודים ביחס למספרם באוכלוסיה/מערכת וואלה! NEWS

"אין ספק שהכנסת הפכה עם הזמן ליותר מגוונת", אמר ד"ר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. "חלק מההסבר נובע מההרכב המשתנה של החברה הישראלית - כך למשל משקלם של המגזרים הלא-יהודי והחרדי בחברה הישראלית צמח ובהתאם ייצוגם. הסבר נוסף נוגע לשינויים ערכיים בחברה - כך, למשל העלייה המשמעותית במספר חברו?ת הכנסת שהגיע לשיא, המוסברת בחלקה בשיפור במעמד הנשים בחברה. קניג הוסיף כי "במחקר זה אנו רואים ייצוג יתר של תושבי יהודה ושומרון, שהחליף את ייצוג היתר שהיה בעבר לקיבוצניקים. מגמה זו מעידה על חילופי אליטות בישראל".

שיעורי ההצבעה בקרב ערבים בהשוואה לשיעור ההצבעה הכללי. מערכת וואלה! NEWS
אחוזי ההצבעה לאורך שנות המדינה בקרב המגזר הערבי/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully