וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפך של נתניהו ומשפט קצב: הקמפיינים של מוטי מורל

17.4.2018 / 23:49

היועץ האסטרטגי והיח"צן שנהרג בתאונת דרכים, נחל במהלך חייו הצלחות רבות, כשהוביל את רבין ונתניהו לניצחון בבחירות, כמו גם לזינוק משמעותי עבור מפלגות שונות. הוא ליווה את קצב בדרכו לנשיאות במהלך משפטו, וכן קמפיינים חברתיים כמו מאבק ניצולי השואה

מוטי מורל 16/11/2009. ראובן קסטרו
הוביל קמפיינים פוליטיים בולטים. מורל ב-2009/ראובן קסטרו

היח"צן והיועץ האסטרטגי מוטי מורל שנהרג היום (שלישי) בתאונת דרכים בתל-אביב החל את דרכו בעולם הפרסום כקופירייטר ובהמשך היה לבעליו של משרד פרסום. בשנות ה-90 הוא הוביל קמפיינים פוליטיים בולטים בישראל, היה חתום על הקמפיין "ישראל מחכה לרבין" מ-1992, "פרס יחלק את ירושלים" ו"נתניהו טוב ליהודים" שהוביל את ראש הממשלה לניצחון ב-1996, "ש"ס קונטרול - נאש קונטרול" שהקנה למפלגה בראשות נתן שרנסקי שישה מנדטים בבחירות לכנסת ה-15 בשנת 1999 ועוד.

מורל ניהל גם קמפיינים של מפלגות כמו מרצ, קדימה ורשימות נוספות. הוא ניהל את הקמפיין של משה קצב לנשיאות המדינה מול שמעון פרס ומאוחר יותר היה חלק מצוות ההגנה בפרשיית עבירות המין שיוחסה לו. מורל עסק גם בבחירות לרשויות המקומיות והריץ את רון חולדאי, זאב ביילסקי, רוביק דנילוביץ' ועוד בדרך לקדנציות בראשות העיריות. במשך השנים הוא היה שותף בכמה משרדים יחד עם אנשי יחסי ציבור נוספים. השותפות הבולטת שלו הייתה עם איש יחסי הציבור רונן צור - שהסתיימה בסכסוך משפטי.

פרס יחלק את ירושלים. מערכת וואלה!
מתוך הקמפיין שהוביל נתניהו בבחירות 96/מערכת וואלה!

בתעשיית הפרסום כינו את מורל "קוסם" ותמיד ייחסו לו אגרסיביות, נגטיביות ובוטות תוך הובלת קמפיינים אלימים במיוחד. אחד הקמפיינים שהוביל מורל היה המאבק שניהלו ניצולי השואה ב-2007 להגדלת הקצבאות. בקמפיין, כך נטען, מורל הביא לידי ביטוי כמה מתכונות האופי שיוחסו לו. הוא החליט שבמאבק יישלפו שיניים תותבות ויוצגו מדי מחנות וטלאים צהובים. הוא הצליח להפתיע את ראש הממשלה וכל סובביו. באותה תקופה עבד מורל עם היועץ צור והשניים הציעו, למשל, להקים מחנה ניצולים מוקף גדרות תיל מול משרדי הממשלה ולקרוא לתורמים גדולים להחרים את ישראל עד לפתרון מצוקת הניצולים. מורל הוביל קמפיינים ציבוריים נוספים כמו שביתת הרופאים, מאבק למען הקמת בית חולים באשדוד ועוד.

במהלך משפטו של קצב, הוא ושותפו צור הצטרפו לצוות ההגנה, ולפי ההערכות השניים קיבלו על עבודתם מאה אלף דולרים. הם ניסו לזכות בתמיכת התקשורת והציבור בנשיא שהורשע לאחר מכן בעבירות מין. עיתונאים וגורמים פוליטיים מתחו ביקורת קשה על האופן שבו ניהלו את הקמפיין ובכתבה שהתפרסמה ב"הארץ" מורל לא נותר חייב והאשים את התקשורת שלא התגייסה לניסיונותיהם. "המקרה הזה הוא המקרה הקיצוני ביותר של תקשורת שתופסת צד", אמר. "הורסים לבן אדם את החיים ואחר כך מבקשים סליחה? לא, עוברים לקורבן הבא".

עוד באותו נושא

הפרסומאי והיועץ האסטרטגי מוטי מורל נהרג בתאונת דרכים

לכתבה המלאה
משה קצב משתחרר מכלא מעשיהו בלווית אישתו ושני אחיו, 21 בדצמבר 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
הוביל את קמפיין הנשיאות וליווה במהלך המשפט. משה קצב/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

מורל היה אחד השמות החמים אצל פוליטיקאים וגם כשקודם ניהל נגדם קמפיינים הם חיזרו אחריו כדי שיעבוד עמם. כך במקרה של פרס. שש שנים אחרי שטען שיחלק את ירושלים, ניסה להריץ את פרס לראשות הממשלה. אהוד ברק התמודד אז לראשות הממשלה מטעם מפלגת העבודה, ולכן מורל ניסה להריצו כמועמד של מפלגת מרצ. אלא שיוסי שריד, יו"ר המפלגה באותה תקופה התנגד והמהלך נכשל.

במהלך חייו, חווה מורל כמה כישלונות מקצועיים. אחת הפרשיות השליליות שבהן נקשר שמו הייתה זו שנולדה בעקבות "קמפיין הנאנסות" אותו הוביל. לפני כשנתיים קבע בית המשפט העליון כי מורל בנה "תכנית זדונית" שהדביקה לאדם אונס שלא ביצע. היה זה עו"ד אורי דניאל, שלפי בית המשפט מורל הגה קמפיין להשחרתו "כאנס". המתלוננות שהיו בסכסוך עם דניאל הגישו תלונות במשטרה ולאחר שהתיק נגדו נסגר, הגישו תביעות אזרחיות.

יו"ר האופוזציה בוז'י הרצוג במהלך נאומו במליאת הכנסת 12 במרץ 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
מאחרוני הפוליטיקאים שנעזרו בשירותיו. הרצוג/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

ברקע הפרשייה הזו, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג שעבד עם מורל כדי שזה יספק לו שירותי ייעוץ תדמיתיים סביב תכניתו המדינית להיפרדות מהפלסטינים הודיע על הפסקת העבודה המשותפת בין השניים. הרצוג היה אחד הפוליטיקאים האחרונים שעבדו עמו בקריירה המפוארת שהחזיק.

פוליטיקאים רבים ספדו למורל ותיארו אותו בחיוב במקצועו ובאישיותו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר עליו כי הוא "עמד בשורה הראשונה של יועצי התקשורת בישראל. הוא בלט במקצועיותו, בתבונתו, בחדות מחשבתו ובמרצו הבלתי נלאה". ח"כ הרצוג צייץ בטוויטר כי היה "איש מקצוע מוכשר ויצירתי, אוהב המדינה ודורש טובתה".

  • עוד באותו נושא:
  • מוטי מורל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully