וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: "אויבנו מבססים כוחם - ומולם ניצב צבא עוצמתי"

17.4.2018 / 20:41

בטקס הדלקת נר הזיכרון בכותל אמר רא"ל גדי איזנקוט כי "מול כל איום עומדים חיילנו ומוכיחים יחד כי על חומות הארץ מגן צבא האוחז ביכולות חסרות תקדים". הנשיא ריבלין: "אנו מחויבים לחברת מופת"

צילום: Contact, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נתניהו בטקס הזיכרון בבית יד לבנים)

טקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי נפתח הערב (שלישי) בצפירה בת דקה, וסימן את אות הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ברחבי הארץ. במהלך נאומו בטקס, ביקש הרמטכ"ל לפנות למשפחות השכולות, זאת על רקע האירועים שהתרחשו לאחרונה בזירה הביטחונית. "אויבינו מבקשים לבסס את כוחם מעבר לגבולות, למוטט את מרקם החיים הרגיש ולפגוע בריבונות המדינה", אמר. "מול כל איום - עומדים איתן חיילינו בחזית הלחימה והטכנולוגיה, ומוכיחים יחד כי על חומות הארץ ניצב צבא עוצמתי; צבא האוחז ביכולות חסרות תקדים ופועל למען מציאות של בטחון ושגשוג".

בפתח דבריו התייחס הרמטכ"ל לקדושת יום הזיכרון ולמשמעותו המיוחדת בחברה הישראלית. "את דרכנו בשבילים המפותלים המובילים לרחבת הכותל, עשינו בנפרד", אמר. "איש איש בגפו, איש איש מכונס בכאב הגעגוע ובזיכרון אהובו שנפל. הזיכרון הפרטי הוא שהנחה את רגלינו, אך ברגע קשה ומוכר זה אנו מתכנסים יחד תחת הכאב הלאומי המשותף, כאבו העז של עם אשר שכל את בניו ובנותיו במאבק על חירותו. ברגע הזה - מתגלה זהותנו המשותפת - זו שבזכותה התלכדנו לעם והקמנו מדינה".

הדלקת נר זכרון בכותל, במעמד כבוד נשיא המדינה, הרמטכ"ל ומשפחות שכולות 17 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"על חומות הארץ ניצב צבא עוצמתי", הרמטכ"ל איזנקוט, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"בשקט השורר בינינו כעת מצווים אנו להתייחד עם זכר חללי צבא ההגנה לישראל, אשר קיפחו את חייהם במערכות העם ובפעולות האיבה", המשיך הרמטכ"ל. "אנו נושאים תפילה להחלמתם של פצועי צה"ל, הנושאים בגוף ובנפש את צלקות המאבק על קיומנו. בשקט זה, המחלחל בין מילות הנחמה ומרחיב את החלל ביניהן, נפעל להשבת נעדרי צה"ל אשר יצאו מביתם למלא את משימת ההגנה ולא שבו".

הנשיא ריבלין, שהדליק בטקס את לפיד הזיכרון עם גלית זהר, אלמנתו של רס"ן דודי זהר שנפל בחודש אוגוסט האחרון, פנה אף הוא בנאומו למשפחות השכולות. "בערב הזה, בחסותו של כותל הדמעות, אני מבקש לומר לכן כמה אני מצטער", אמר. "להעביר אליכן את צערו של העם, שצו חייו בארץ הזו, תובע ממנו לאבד את הטובים והטובות ביותר, את אהוביכם, אהובותיכן. אני מבקש לומר לכן, סליחה. סליחה על שנות כאב שלא יתם, שלא יכולנו למנוע, בשבתנו בארצנו הנאבקת על שגרת ביטחונה. הלוואי, הלוואי, שיכולנו ביום המקודש הזה, לתת לכם יום אחד של מנוחה מהזיכרון. מהכאב. יום שבו נישא את הכאב אנחנו, על כתפינו שלנו, ונוריד מעט, כל כך מעט, מכתפיכן העייפות. יום שבו נכאב במקומכם, ולא רק יחד אתכם".

הדלקת נר זכרון בכותל, במעמד כבוד נשיא המדינה, הרמטכ"ל ומשפחות שכולות 17 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"אני מביט בכם משתאה, כיצד שוב ושוב, אתם בוחרים בחיים", המשיך הנשיא. "זוקפים גב, ואחר כך גם ראש, ומתחילים ללכת. אני מביט בכם ומתפלל - כי נהיה ראויים לבחירה שלכם בחיים. שנהיה ראויים להחלטה שלכם לקום ולהמשיך ללכת. למען החיים, למען תקומתו של העם, למען קיומה של המדינה".

"משפחות אהובות, אנחנו נושאים בחובת ההוכחה כי לא נפסיק לרגע לעמול עבור המדינה בשבילה נלחמו ילדיכם; לשלב ידיים בשם ההבנה: 'אחים אנחנו' שוב, ושוב, ושוב", הוסיף ריבלין. "אל המנהרות לא זינקנו שמאל וימין, בשוחות לא שכבנו פריפריה ומושבים, אל מול פני אויב לא הסתערנו קיבוצים, כפרים וערים. אנו חבים חוב של חיים לכל הבתים אשר על דלתם נקש השכול, בעבור הזכות לצמוח פה כעם חופשי בארצנו. אנחנו חייבים להמשיך ולבנות כאן חברת מופת. חברה שערבות הדדית היא יסוד מוסד של קיומה, של המשך שיגשוגה. אנחנו חייבים להמשיך ולהבטיח כי נשלח את בנינו ובנותינו אל הקרב, רק לאחר שעשינו כל שאפשר, על מנת להבטיח, להם ולנו, כי אין ברירה אלא לצאת אליו, מתוך הבטחה שעשינו הכל על מנת לוודא שישובו ממנו".

הדלקת נר זכרון בכותל, במעמד כבוד נשיא המדינה, הרמטכ"ל ומשפחות שכולות 17 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ריבלין בטקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"נמשיך ונלחם איתנים ונחושים, בכל רגע בו תקרב אלינו מלחמה. נרדוף ונשיג כל אויב כשאנו חמושים במערכת ביטחון מופלאה, ובהון האנושי והערכי היקר ביותר. באותן העוצמות, נמשיך לחתור לשקט, לשלום ולביטחון עם כל שכנינו. בשם ההבטחות האלו, ומתוך התקווה כי יתממשו, ממשיכים ילדינו, נכדינו, נינינו, להחליף את בגדי נערותם במדים ובחגור, בקסדה ובנשק. בשם ההבטחה הזו, יוצאים לוחמינו באישון לילה, גודעים את האיום הבא, ומהווים עבורנו חומה בצורה מפני אויב. ואנחנו, אנחנו בתמורה, נהיה לחומה מחבקת של חברה מוקירה, אסירת תודה, על הקרבה שאינה יודעת גבולות. חברה שתהדוף בלא מורא וללא רחם, כל אויב המערער על זכותנו לבית בארצנו, ובה בעת לא תאפשר לכל שסע, קיטוב, מרחק וניכור, להכות שורש בינינו. חברה שתדע להמשיך ולהתווכח, אך תזכור שצה"ל ומפקדיו הם אנחנו, כולנו, ותגן עליו מפני כל מחלוקת".

בסוף נאומו אמר הנשיא: :מחר נציין 70 שנים לעצמאות ישראל. עם רדת הערב, עת יתנוסס דגלנו בראש התורן, זכור נזכור כי אהוביכם, גיבורינו, גיבורי החיל, הם-הם הנושאים אותו אל-על."

טקס יום הזכרון ברחבת הכותל, 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
טקס הזיכרון ברחבת הכותל/נועם מושקוביץ

יותר מ-23 אלף בני אדם נפלו במערכות ישראל ובפעולות איבה מאז שנת 1860 (התר"ך) - כך עולה מנתוני משרד הביטחון והמוסד לביטוח הלאומי. בשנה האחרונה נוספו 71 חללים למניין הנופלים ו-30 נכי צה"ל מתו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללים.

מתוך הנופלים, 3,134 הם נפגעי פעולות איבה, בהם 122 אזרחים זרים שנהרגו בפיגועים בארץ ומאה ישראלים שנספו בחו"ל. בשנה האחרונה, מאז יום העצמאות הקודם, נהרגו 12 אזרחים, האחרון שבהם הוא עדיאל קולמן שנרצח בפיגוע דקירה ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים בחודש שעבר, כשהיה בדרכו מהכותל המערבי. פיגועי האיבה הותירו 926 הורים שכולים, 822 אלמנים ואלמנות ו-114 יתומים משני ההורים.

אינפו יום הזיכרון. עיבוד תמונה
אינפו יום הזיכרון/עיבוד תמונה

מחר (רביעי) יתקיים בשעה 9:30 טקס הזיכרון לחללי משטרת ישראל בהשתתפות המפכ"ל רוני אלשיך בבית העלמין הר הרצל שבירושלים. בשעה 11:00 תושמע צפירה בת שתי דקות ולאחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים, טקסי הזיכרון בבתי העלמין והחלקות הצבאיות ברחבי הארץ ובאנדרטת הלוחם הבדואי בצומת המוביל.

טקס הזיכרון הממלכתי לזכר חללי מערכות ישראל ייערך בהיכל הזיכרון הממלכתי שבהר הרצל, ביום רביעי בשעה 11:00. בטקס ישתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. בנוסף, טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של החללים יתקיים ביום הזיכרון בהר הרצל בשעה 13:00 באנדרטה לחללי פעולות האיבה.

על פי ההערכה, כ-1.5 מיליון איש צפויים לפקוד את בתי העלמין הצבאיים במהלך יום הזיכרון. משרד הביטחון יקיים טקסים ב-52 בתי עלמין צבאיים ובמאות חלקות קבורה צבאיות ברחבי הארץ. משרד הביטחון יעמיד במהלך היום לרשות הציבור מאות אוטובוסים ושירותי היסעים (שאטלים) לבתי העלמין הצבאיים, בהר הרצל וברחבי הארץ.

משרד הביטחון חושף לראשונה את היכל הזיכרון הממלכתי בהר – הרצל לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 27 באפריל  2017. משרד הביטחון
היכל הזיכרון בהר הרצל/משרד הביטחון

כמו כן, במשרד יפעילו לקראת יום הזיכרון מוקד מידע טלפוני ארצי לרשות המשפחות השכולות בין השעות 8:00 ל-18:00 בטלפון 03-7776700, שיאפשר להזמין הסעות לבתי העלמין במידת הצורך. ביום הזיכרון עצמו יפעל המוקד עד לשעה 13:00. בנוסף מפעיל משרד הביטחון אתר אינטרנט ובו מידע מפורט על טקסי יום הזיכרון. המידע מופיע גם באתר "יזכור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully