וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכסף? שישה מיליארד שקל ממתינים לציבור בהקדשים ציבוריים

17.4.2018 / 11:15

משרד המשפטים מפקח על כ-3,200 נכסים לטובת הציבור שמיועדים לסייע כלכלית לארגונים ויחידים שעומדים בקריטריונים. בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "ידיד" נחשפה רשימת ההקדשים, אך ללא פירוט הסכומים - שמהם עשוי הציבור ליהנות, ובינתיים הכסף מוחזק ללא שימוש

משרד המשפטים. גדעון צנטנר
משרד המשפטים שמפקח על ההקדשים הציבוריים, לא מנגיש את המידע לציבור/גדעון צנטנר

שישה מיליארד שקל מוחזקים בהקדשים של ארגונים חברתיים ומחכים לחלוקה לציבור - כך עולה מבקשה שהוגשה למשרד המשפטים על ידי עמותת "ידיד" והתנועה לחופש המידע. בעקבות הבקשה נחשפה הרשימה המלאה שמונה 3,216 הקדשים ועמותות, אך הסכומים שעומדים לכל הקדש אינם שקופים לציבור כדי שיוכל ליהנות מהם ובינתיים הכסף מוחזק ללא שימוש.

הקדש ציבורי הוא נאמנות שבמסגרתה בעל נכס מקדיש או מייעד נכס לטובת מטרה ציבורית מסוימת שתקוים על ידי נאמן. במצב רגיל הנכס או הכנסותיו אמורים לשמש למטרה הציבורית לאורך שנים רבות, גם לאחר מות המקדיש. במשרד המשפטים מבהירים כי כלל ההקדשים שנמצאים תחתיו "הרשומים בפנקס ההקדשות הציבוריים, מחזיקים קרנות כספיות בשווי כולל של כשישה מיליארד שקל. בנוסף, מחזיקים ההקדשים הציבוריים יותר מאלף נכסי נדל"ן ברחבי הארץ".

עוד בוואלה! NEWS:
מינוי מקורבים, סידורי ג'ובים ובזבוז כספים: כרוניקת שערוריות בקק"ל
טראמפ עונה לראש ה-FBI המודח: ביצע פשעים רבים בשל מרמורו
פעוטה כבת שנה וחצי טבעה בבריכה בחצר בית בצפון; מצבה קשה

עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים. ראש העין, 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור/ראובן קסטרו

רשימת הכספים שנחשפה בוואלה! NEWS מיועדת לגופים התנדבותיים ויחידים שעונים על קריטריונים לחלוקת כספים כפי שנקבעו בעת הקמת ההקדש. אולם, רוב הכספים אינם מחולקים.

סמנכ"ל עמותת "ידיד" וחבר הוועד המנהל של התנועה לחופש המידע, רן מלמד, פנה לקבלת פירוט ההקדשים, מטרותיהם וכמובן הסכומים הזמינים בכל הקדש. לתדהמתו גילה מלמד כי הנושא לא זוכה ליחס ראוי מהמדינה, שאמורה לפקח על ההקדשים. לדבריו של מלמד, הנתונים חשובים ביותר לכל ארגון מגזר שלישי שיוכל עכשיו לפנות ולבקש תמיכות לפי הרשימה הקיימת.

ממשרד המשפטים נמסר: "אין מידע דיגיטלי של חלוקת כספים בפועל בהקדשות. המידע קיים בתיקי ההקדש כדוחות סרוקים ובחלק מהמקרים יש גם את הרשימות של מקבלי התמיכות".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמנכ"ל עמותת ידיד וחבר הוועד המנהל של התנועה לחופש המידע, רן מלמד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר פניות נוספות של מלמד למשרד המשפטים כולל למנכ"לית המשרד אמי פלמור, התקבל קובץ ובו רשימת ההקדשים המלאה שכוללת גם את מטרותיו של כל הקדש. פירוט זה יאפשר לכל אדם או ארגון לבצע חיפוש ראשוני כדי לאתר הקדשים שמטרותיהם חופפות לפעילותו או צרכיו. יחד עם זאת, ברשימה עצמה מופיעים 3,216 הקדשים אך הסכומים שעומדים לרשות כל הקדש מסוכמים לידי סכום כולל של שישה מיליארד שקל והם אינם מפולחים, מפורטים או שקופים לציבור.

בתנועה לחופש המידע תהו מתי יתקדמו ברשם ההקדשים ויצליחו לחשב גם את אופן חלוקת הכספים בסכום של שישה מיליארד שקל. לטענתם, יש לנהל את ההקדשים באופן שקוף ונגיש יותר, בעיקר למי שזכאי להשתמש בכספים לתועלת הציבור.

לצפייה ברשימת ההקדשים באתר עמותת "ידיד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully