וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריקה נחצית לשניים? הסיפור מאחורי הסדק העצום שנפער בקניה

20.4.2018 / 0:05

סדק הענק במזרח אפריקה הבהיל הרבה מאוד אנשים, וכותרות בכלי תקשורת רבים, אולם מומחית מרגיעה: "אנחנו כבר יודעים שאפריקה נחצית, אבל לא ככה". אז מה כן קרה?

BBC

סדק ענק שנפער לאחרונה באדמת קניה הדאיג מאוד את המקומיים, וגם מומחים ברחבי העולם שחששו שמשמעות הדבר היא שיבשת אפריקה עומדת להיחצות לשני חלקים. הכותרות בכלי תקשורת בעולם כבר דיווחו על האפשרות שהיבשת השחורה עומדת להשבר.הסימנים הראשונים של התופעה המסתורית הופיעו לפני כחודש, לאחר שכביש באזור ניירובי, אשר בקניה, התמוטט אל תוך נקיק בעומק של עשרות מטרים שנפער ללא התראה מוקדמת.

הסברה הרווחת בקהילת הגיאולוגים, הייתה שהסדק העצום (ברוחב של כ-20 מטרים ובעומק של כ-15 מטרים) נגרם מהיפרדות של שני לוחות שמרכיבים את הקרקע באיזור - הלוח (או פלטה) הנואיבי והלוח הסומאלי ושזה קרה כתוצאה מפעילות וולקנית עמוק מתחת לאדמה. דיוויד אדדה, גיאולוג מומחה מן האזור, טוען שקשה מאוד להתמודד עם התופעה בגלל שמדובר בתזוזות של לוחות טקטוניים במעמקים של מאות ק"מ מתחת לפני האדמה.

עוד בנושא

ככה זה נראה

אבל לא בטוח שזה מה שבאמת קורה.

וונדי בוהון, דוקטור לגיאולוגיה, החליטה לשים סוף לחרושת השמועות ולבהלה הכללית, שנוצרו בשל מידע לא אמין שמגיע מהתקשורת, ופנתה לטוויטר כדי לנסות להסביר את התיאוריה שלה לגבי הסדק. לדעתה, אין שום צורך להיכנס להיסטריה.

"אפריקה אמנם נחצית, אבל בתהליך איטי שאינו קשור לסדק המוכר למומחים וקיים כבר מליוני שנים", כתבה ברשת החברתית, "זה קורה בגלל רעידות אדמה והתפרצויות געשיות. לא היו רעידות אדמה שאנחנו יודעים עליהן באיזור הסדק לאחרונה, וסביר להניח שהיינו מודעים לרעש אדמה חזק מספיק כדי לפעור את האדמה בצורה כזו. מלבד זה, הקרקע משני צידי הסדק לא מתנהגת כפי שהיינו מצפים לאחר רעידת אדמה".

עוד באותו נושא

במהירות שיא: ביפן תיקנו תוך 48 שעות בולען ענק שנפער בכביש

לכתבה המלאה

"מצד שני", אומרת בוהון, "לאחרונה היו גשמים כבדים ושטפונות בקניה. בעבר, בחלקים שונים בעולם נפערו סדקים לאחר גשמים כאלה. רוב הגיאולוגים מסכימים שגשמים גרמו לזה, אבל לא מצליחים להבין מדוע זה קרה דווקא במקום בו זה קרה, ומה יש מתחתיו. כך או כך, אין שום קשר בין התופעה הזו לבין התנתקות הלוחות וחציית היבשת".

"נצטרך לאסוף עוד נתונים וראיות ולהמשיך לדון בנושא כדי להבין מה בדיוק קרה שם, אבל הנרטיב של התקשורת לגבי החצייה פשוט לא נכון. אנחנו כבר יודעים שאפריקה נחצית! פשוט לא ככה", סיכמה הדוקטור והרגיעה שמדובר בתהליך שצפוי להתרחש עוןד כ-50 מיליון שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully