וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשיי ניהול ומינויים מעוררי מחלוקת: מחדל הניהול של נציבת שב"ס

26.4.2018 / 10:46

הנציבה, רב-גונדר עפרה קלינגר, מעוניינת בהארכת כהונתה, אולם בכירים בארגון וקצינים לשעבר טוענים כי קשיים הנובעים ממצבה הרפואי, כמו גם שורת מינויים מעוררי מחלוקת פוגמים בניהול שב"ס ואף בתפקוד הסגל הבכיר. שב"ס: הטענות רצופות שקרים, המינויים בוצעו כדין

רב-גונדר עפרה קלינגר בעת מינויה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
טענות בנוגע לאופן הניהול. נציבת שירות בתי הסוהר עפרה קלינגר/ראובן קסטרו

נציבת שירות בתי הסוהר (שב"ס), רב-גונדר עפרה קלינגר אמורה לסיים בעוד כמה חודשים שלוש שנות כהונה בתפקיד. לוואלה! NEWS נודע כי הנציבה ביקשה להאריך את כהונתה בשנה נוספת, אולם בתוך הארגון וקצינים בכירים לשעבר בשב"ס מותחים ביקורת על אופן התנהלותה של הנציבה.

קצינים בכירים בשב"ס טוענים כי העובדה שהנציבה קלינגר מתקשה לדבר בשל מצבה הרפואי, פוגמת באופן קשה ביכולתה לנהל את הארגון ובדיונים המתקיימים בראשותה, וכן בתפקוד סגל הפיקוד הבכיר. מלבד זאת, עולות טענות בדבר מינויים מעוררי מחלוקת ולעתים אף בלתי חוקיים של הנציבה.

אסיר ירה בשלושה סוהרים בכלא רימונים, התבצר ונורה למוות. פברואר 2014. שלומי גבאי
התקרית בכלא רימונים ב-2014/שלומי גבאי

בראש אותם המינויים עומד גיוס אחייניתה של קלינגר לשורות הארגון. האחיינית, עו"ד נטלי ספיר, מונתה למערך התעסוקה בתקן רב-כלאי, לאחר שגויסה מהאזרחות לתפקיד היוקרתי. כמו כן, מונתה גם עדי עינב, בתה של חברתה של קלינגר, נציבת שב"ס בדימוס אורית אדטו. לטענת גורם בשב"ס מדובר בקצינה ללא רקע מודיעיני לתקן שנוייד מתקן גזבר בית הסוהר קציעות. טענות נוספות הועלה גם נגד מינויו של שלמה אנג'ל לתפקיד סגן מנהל מנהלת שטח מחייה בדרגת תת-גונדר, למרות שהיה אמור לפרוש.

מינוי נוסף שעורר ביקורת הוא של דפנה נוי, שהועלתה לפני שבוע בטקס חגיגי במעמד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לדרגת תג"ד. נוי, מפקדת כלא רימונים לשעבר, מונתה לראש מנהל הדרכה. בכיר בשב"ס טוען כי הבחירה בה לתפקיד גררה הרמת גבות בשב"ס, זאת משום ששמה נקשר במקרה שהתרחש ב-2014, אז ירה אסיר העולם סמואל שיינביין בסוהרים. במכוניתה הוחדר האקדח לשטח הכלא, ובבדיקה בעניינה נמצאו פגמים בתפקודה.

טענות אחרות נוגעות לעוזרת לשעבר של הנציבה ליאת כהן שקודמה תוך כמה חודשים בשתי דרגות ומונתה לתפקיד אחראית עבודות שירות ארצית, ולאחרונה אף נשלחה למכללה לביטחון לאומי. קצין נוסף שקודם לאחרונה בניגוד לנוהל הוא חיים מורג, שפיקד על כלא ניצן בעת בריחת האסיר ירון סנקר, שהורשע ברצח ונמלט מאשפוז בבית החולים אסף הרופא אליו פונה כששבת רעב. ועדת החקירה קבעה כי הוא לא יקודם ולא יפקד על יחידה מבצעית במשך שלוש שנים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
סריקות אחר האסיר הנמלט ירון סנקר בראשון לציון. יותם רונן
מפקד הכלא קודם למרות הבחירה. החיפושים אחר האסיר ירון סנקר/יותם רונן

עוד עולה מהעדויות והטענות כי לוחם ביחידת מצדה שהיה מאבטח של הנציבה מונה לאחרונה לנהגה האישי, וכי אשתו של מאבטח אחר גויסה אף היא לאחרונה לארגון. לטענת קצינים שני המינויים הללו באו כהוקרה על תפקוד השניים בעת שהנציבה הייתה בתקופת החלמה ממושכת.

תגובת שירות בתי הסוהר: "ארגון יציב ואיכותי"

משב"ס נמסר בתגובה: "שב"ס הוא גוף מדינתי בו משרתים כעשרת אלפים סוהרים וקצינים. שב"ס אחראי להחזקתם של יותר מ-20 אלף איש במשמורת ביותר מ-30 מתקני כליאה ובחלופות הכליאה. בליבת עיסוקו נמצאים הנושאים הרגישים והחשובים ביותר בתחום אכיפת החוק וההגנה על שלום הציבור מחד, ויחד עם זאת בשיקום האסירים, קידום אוכלוסיות נחשלות ושיפור החברה בישראל".

בשב"ס ציינו כי "בסיכום שנת 2017 שנערך בשב"ס עולים תחומים רבים בהם נרשמה התקדמות משמעותית, ובהם התמודדות טובה עם שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים הארוכה ביותר ורחבת ההיקף שהתרחשה אי פעם והסתיימה ללא הישגים לשובתים, פתיחת עשרות מסגרות של טיפול וחינוך לאסירים ולעצורים הפליליים, סיכול של מאות ניסיונות הברחות אמצעים אסורים, ניהול הכליאה וניוד של אסירים ועצורים בפרשיות פליליות גדולות וסבוכות, בפעילות ביטחונית ומודיעינית מקצועית, בתכנון ובניית העתיד בתכניות ארוכות טווח ועוד הישגים רבים ומשמעותיים. כל זאת לצד הניהול השוטף של מערכת מורכבת ומאתגרת, המחייבת ניהול קפדני, פיקוד ערכי וארגון מקצועי ונחוש.

"לאחרונה אישר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, את המלצת הנציבה להקמת גוף ייעודי שיטפל במרחב המחייה בבתי הסוהר, ביישום החלטת הממשלה בדבר בינוי בתי סוהר חדשים, שיפור פני מתקני הכליאה הקיימים והרחבת עולם חלופות הכליאה. בכך תוכל המדינה, בהובלה של שב"ס, ליישם באופן המיטבי את החלטת בג"ץ בעניין שטח המחייה ולהוביל את מערך הכליאה הלאומי לעידן חדש. התכנית שהכין שב"ס יחד עם גופי המדינה תוקצבה ב-2.8 מיליארד שקלים והיא תביא את עולם הכליאה להיות מהמובילים והמתקדמים בעולם. כבר היום שב"ס נמצא בקשרי עבודה עם גופי כליאה ושיקום אסירים בעולם, וזוכה להערכה רבה על חדשנות ותפיסות מתקדמות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס מינוי עפרה קלינגר לנציבת שירות בתי הסוהר, נובמבר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס מינויה של קלינגר ב-2015/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בהמשך הדגישו כי "את שב"ס מנהיגה נציבת בתי הסוהר, רב גונדר עפרה קלינגר, שמונתה לתפקידה לראשונה מתוך הארגון, הודות לכישוריה, ניסיונה רב השנים בשב"ס ובמערכת הציבורית ויכולותיה המוכחות בניהול ופיקוד. מי שמנסה להציג תמונה קודרת, ככל הנראה אינו חי את המתרחש בשב"ס. ובכלל, מי שמתחבא מאחורי כינוי כמו 'בכיר' וכדומה ולא מתייצב עם ביקורת בגלוי, הוא אחד משתי האפשרויות: אינו קיים ומומצא על ידי המפרסם, או לחלופין אינו ראוי להיות חבר בארגון. ותמיד קיימת האפשרות שהוא מכפיש מתוך מניעים אישיים וקטנוניים בתקווה להתנקם במי שזיהה אותו במלוא קוטנו".

בשב"ס הוסיפו כי "הטענות שהועברו אלינו על ידי מערכת וואלה! NEWS רצופות שקרים, המצאות ואי דיוקים ואיננו מוצאים לנכון להתייחס אליהן בפירוט. יצוין כי המינויים שהוזכרו כולם נעשו כדין, בהתאם לכללים ובשקיפות הנדרשת. כל המינויים הוחלטו בהתאם לנוהל המחייב ואושרו על ידי השר לביטחון הפנים כנדרש. נציבת בתי הסוהר מובילה את שב"ס בכל המתואר בתמצית לעיל, באתגרים ובמבחנים הניצבים בפני הארגון מדי יום. בסוף 2016 התמודדה הנציבה עם אתגר בריאותי, נאלצה לצאת לחופשת מחלה, ובאפריל 2017 חזרה לפקד על הארגון באופן מלא. שב"ס היה וממשיך להיות ארגון יציב ואיכותי ובראשו פיקוד ראוי וחזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully