וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות המתינות: התקיפה ה"עדינה" בסוריה תשרת את ביטחון ישראל

אודי שמחוני

15.4.2018 / 20:42

רבים התאכזבו מההיקף הנמוך של התקיפה שביצעו ארה"ב, בריטניה וצרפת נגד כוחותיו של אסד, וציפו למכה אנושה שתנחת על האויב מצפון. אולם, המציאות המשתנה באזור דחקה החוצה את האמריקנים ואיימה להותיר את ישראל לבדה, אם איראן וחיזבאללה היו נפגעים משמעותית

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

התקיפה שבוצעה בסוריה בליל שישי על ידי ארצות הברית, צרפת ובריטניה שחררה אצלנו גל של קולות אכזבה. הציפיות שנבנו כאן במשך כמה ימים על ידי מיטב הפרשנים הצבאיים הכינו את הציבור למכה קשה שתוטל על סוריה, אירוע ברמה של חיסולו של חיל אויר הסורי, הריסת סמלי הנשיאות , פגיעה קשה בתשתיות ועוד כמיטב הדמיון הישראלי במיטבו, והאכזבה היתה בהתאם. המומחים הצבאיים במדינות שתקפו סברו אחרת, ונקטו באסטרטגיה של מכה צבאית בעצימות בינונית עד נמוכה, מעין סוג של תקיפה לפרוטוקול ויציאת ידי חובה יותר מאשר פעולה צבאית תקיפה.

טוב שכך עשו, ראוי שנודה להם על בחירה באופציה שמרנית זאת. כעת כשירד האבק מעל התקיפה ועברו כמה שעות ניתן וראוי לנתח אם זה "טוב או רע ליהודים", ואני סבור שזה טוב מאוד. האופציה האחרת היתה יכולה להכניס אותנו לעימות מיותר בעיתוי לא פשוט. בתמונת על המצב כאן ברור ומורכב. בלי שצפינו זאת מראש, הפך לפתע המזרח התיכון לחבית אבק שריפה שכל ניצוץ יכול להדליק אותה, שאריות הקרבות בסוריה עם המורדים ומורשת "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהפכה להיסטוריה, שינתה כאן מהקצה את מאזן הכוחות והאינטרסים: איראן ורוסיה מתוגברות בטורקיה "אין" - ארצות הברית "אאוט".

הריסות מכון מחקר לנשק כימי בברזה שבאזור דמשק לאחר המתקפה המשולבת בסוריה, 14 באפריל 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
הבסיס בצבאי בברזה שהותקף בסוף השבוע/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

מגמה חדשה זאת שינתה את מאזן הכוחות. הרצון והנחישות של איראן ורוסיה להפוך את סוריה לבסיס קדמי למימוש האינטרסים שלהם ומאידך הרצון של ארצות הברית להחזיר הביתה את כל כוחותיהם יצרה מצב חדש, כזה שמחייב את ישראל לשקול צעדיה באחריות. בצד שמירת האינטרסים הביטחוניים שלה היא מחוייבת לעשות זאת בזהירות רבה. שמענו לאחרונה מעל גלי האתר ראש מוסד לשעבר מזהיר בפזיזות יתר שאנחנו נמצאים על מסלול המלחמה נגד רוסיה. טיבם של פרשנים לפזר נבואות לא אחראיות ולהיעלם, אבל המצב אכן נפיץ, ותקיפה מאסיבית של ארצות הברית יכלה לגרור את האזור לעימות לא פשוט בעיתוי מאוד לא נוח לנו. אם הבעיה האירנית הכוללת תמיד גם את החיזבאללה במשוואה איננה פשוטה, הרי שהכנסת רוסיה למאזן הכוחות משנה לחלוטין את פני הדברים.

ולכן נכון ואחראי עשתה הפעם ארצות הברית בכך שבחרה לבצע תקיפה במינון נמוך, תקיפה שניתן להכיל אותה ולהמשיך הלאה. באופציה האחרת של תקיפה מאסיבית היו ארצות הברית ובנות בריתה נעלמות מכאן בסערה, ואילו אנחנו היינו נשארים מאחור לאכול את הפירות הבאושים. מדינת ישראל כבר נגררה בעבר יותר מפעם אחת למלחמות בלי שהתכוונה לכך, הגיע הזמן להפיק את הלקחים מכך וליישם אותם.


תא"ל (במיל.) אודי שמחוני פיקד על אוגדת יהודה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תיעוד שיגור הטילים של צבא ארצות הברית בתקיפה בסוריה, 14 באפריל 2018. הפנטגון, מערכת וואלה!
טיל שיוט ששוגר לעבר מטרה בסוריה בסוף השבוע/מערכת וואלה!, הפנטגון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully