וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה הכימית בסוריה: "טראמפ רוצה להעניש את פוטין, בפנטגון חוששים"

14.4.2018 / 0:56

גורמים אמריקניים אמרו כי נשיא ארה"ב מעוניין בפעולה רחבה יותר נגד משטרו של בשאר אסד, אך שר ההגנה ובכירי הצבא מזהירים כי זו עלולה לגרום לעימות עם רוסיה. לפי אחד הגורמים, טראמפ "רותח" על פוטין על אף שניסה לשפר את יחסיו עמו מאז שנכנס לבית הבן

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דוחף לפעולה אגרסיבית יותר בסוריה מאשר זו שעליה ממליצים בפנטגון, עם אימוצו של קו תקיף יותר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - כך מסרו הלילה (שבת) גורמים אמריקניים.

אחד הגורמים אמר כי טראמפ ביקש מהצבא לשקול אפשרויות שיענישו גם את רוסיה ואיראן, התומכות במשטרו של בשאר אסד, בין היתר בשל תסכולו ההולך וגובר מפוטין. עם זאת, לפי שני גורמים אחרים, שר ההגנה ג'יימס מאטיס ובכירים בצבא הזהירו כי ככל שהמתקפה תהיה רחבה יותר, כך גדל הסיכון מעימות עם רוסיה.

טראמפ ופוטין בועידה בויאטנם, 11 בנובמבר 2017. AP
רוצה להעניש את רוסיה ואיראן. טראמפ ופוטין/AP

בשנה שעברה, אחרי שכוחות המשטר תקפו בנשק כימי אזרחים בעיירה באידליב, טראמפ הזדעזע ממותם של תינוקות קטנים ויפים" והורה על שיגור עשרות טילים נגד הבסיס שממנו יצאה המתקפה, אולם הוא הקשיב ליועציו הבכירים והחליט להימנע מפגיעה בגורמים רוסיים ואחרים.

קצת יותר משנה אחרי, טראמפ מוצא את עצמו שוב בסיטואציה דומה, אחרי מתקפה כימית נוספת, הפעם בדומא שבפרברי דמשק. הנשיא שוב מוטרד מאותן תמונות מחרידות של ילדים נחנקים למוות, אך לפי הגורמים, עמדתו הנוקשה יותר הפעם נובעת מהקשחת עמדותיו כלפי פוטין ומכך שהוא סבור שאסד לא למד את הלקח בתקיפה הראשונה.

"רק להגיב עם כמה תקיפות אוויריות ולא להסתכל על ההשלכות לסוריה לא תהיה פעולה מבוססת עד הסוף", אמר גורם בכיר אחר בממשל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
התמונות זעזעו את טראמפ. אחד הילדים שנפגע במתקפה בדומא/מערכת וואלה! NEWS, -

לא ברור מה משמעות הגישה הזו ביחס לפעולה נגד הכוחות הרוסיים והאיראניים בסוריה. תקיפה נגדם עלולה להוביל למלחמה רחבה יותר בסוריה, בזמן שטראמפ עדיין רוצה להסיג את 2,000 החיילים האמריקנים המוצבים במדינה בתוך כמה חודשים.

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה אמש כי סוריה אחראית למתקפה, אך הדגישה: "אנחנו רואים בסוריה אחראית לכך בשל כישלונה למנוע מתקפות כימיות".

מאז שנכנס לבית הלבן בשנה שעברה, טראמפ ניסה לפתח יחסים טובים יותר עם פוטין. עם זאת, במקום זאת הם רק הפכו מתוחים יותר בשל הראיות למעורבות רוסיה בבחירות 2016, הרעלת המרגל לשעבר בבריטניה והתמיכה של פוטין באסד.

"בסופו של דבר, הוא (טראמפ) רותח (על פוטין)", אמר גורם המעורה בדיונים בבית הלבן.

שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם, ג'ון בולטון, מדבר בוועידה המדינית השמרנית (CPAC), יום שישי, 24 בפברואר 2017,. AP
לא דוחף לפעילות רחבה. בולטון/AP

לפי אחד הגורמים, הכחשות רוסיה כי אסד אחרי למתקפה הכימית הרגיזה עוד יותר את טראמפ. אחרי תקופה ארוכה שבה הוא ספג ביקורת על כך שהוא רך מדי ביחס לפוטין, נשיא ארצות הברית הפשיל שרוולים כשצייץ ביום ראשון: "הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן אחראיות לתמיכה באסד החיה".

גורם בכיר אמר כי טראמפ ויועצו מסכימים בגדול על איזו אסטרטגיה יש לנקוט וכי הם ממשיכים לעבוד על התזמון ועל שיתוף הפעולה עם בעלות הברית המתכננות להשתתף.

"הנשיא בדילמה", אמר אחד הגורמים. "לא לפגוע באסד בצורה קשה יותר זה סימן לחולשה". הוא הוסיף כי הנשיא סבור כי כדי להגיע להבנות עם פוטין, הכרחי שהוא יפגין את נכונותו לנקוט קו נוקשה יותר ביחס לסוריה.

המשבר בסוריה הוא מבחן לא רק עבור טראמפ, אלא גם עבור היועץ לביטחון לאומי החדש, ג'ון בולטון. בולטון, בעל העמדות הנציות, השתתף בדיון על סוריה ביום חמישי האחרון, אך גורם המעורה בשיחות אמר כי הוא לא דחף לפעולה נרחבת יותר בסוריה. גורם אחר אמר כי הוא רק הסכים על כך שארצות הברית צריכה להגיב אם יהיה ברור איזה נשק כימי הופעל ומי הפעיל אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully