וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 56 שנה, יחיאל הסכים להיחשף: "אני שרפתי את אייכמן"

12.4.2018 / 22:25

יחיאל קרטה, קצין מג"ב שהיה אחראי על שריפת גופתו של הפושע הנאצי שהוצא להורג בשנת 1962 בכלא רמלה, סיפר לאשתו וילדיו רק לפני פחות משנה על חלקו בפרשה. בשיחה עם וואלה! NEWS שחזר את תחושת סגירת המעגל שהרגיש ואת החשאיות סביב "המבצע הסודי" שהוטל על יחידתו

בווידאו: תערוכה תציג את תא הזכוכית המפורסם בו ישב אייכמן במהלך משפטו בישראל, 23.1.18/צילום: ערן גילווארג, עריכה: יוסי אלטר

(תיעוד מתוך תערוכה המציגה את תא הזכוכית שבו ישב אייכמן במהלך משפטו, בבית לוחמי הגטאות)

56 שנים אחרי שלקח חלק במבצע הוצאתו להורג של אדולף אייכמן חשף יחיאל קרטה, קצין מג"ב בדימוס, בשיחה עם וואלה! NEWS כיצד הפעיל את התנור שבו נשרפה גופתו של האיש שהיה אחראי לביצועה בפועל של תוכנית ההשמדה של גרמניה הנאצית. קרטה, כיום בן 82, שיתף בפרטי הסיפור את אשתו וארבעת ילדיו לראשונה רק לפני פחות משנה. לדבריו, ילדיו לא האמינו בתחילה ושאלו כיצד הצליח לשמור בבטן סוד כה דרמטי.

"ברגע הזה כשהכנסנו את הגופה של אייכמן לתנור שבער בטמפרטורה של 700-600 מעלות, הרגשתי שזאת סגירת מעגל שלי כבן לעם היהודי שסבל מפשעיו של אייכמן, ובמיוחד עבור ניצולי השואה בישראל ובעולם", שחזר קרטה את אותו לילה בכלא רמלה ב-31 במאי 1962. במשך שעות עמד יחד עם שלושה לוחמי החוליה שעליה פיקד, ושמר על התנור הבוער, כשלצדו כומר שהגיע לכלא רמלה, ללוות את ההוצאה להורג ואת שריפת הגופה.

יחיאל קרטה, שנחשף אחרי 56 שנים אפילו עבור אישתו וילדיו " "אני שרפתי את הגופה של אייכמן".. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
על פרטי המבצע הוטל איפול מלא. קרטה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

קרטה, נשוי ואב לארבעה ילדים, סב לעשרה נכדים שאף הביאו לעולם שבעה נינים, התגייס למג"ב בשנת 1958. "אני זוכר איך ב-1960 חטפו את אייכמן לישראל ואת כל המשפט שעורר סערה", סיפר. בסיומו של המשפט נגזר על אייכמן גזר דין מוות בתלייה והוא הועבר לכלא רמלה כמה שבועות לפני ביצועו. לוחמי מג"ב שמרו מסביב לחומות הכלא. "אני הייתי אז כבן 21, שירתתי כסגן מפקד מחלקת מג"ב בנתב"ג", הוסיף.

באחד מימי חודש מאי נזכר קרטה כיצד קרא מפקד הפלוגה משה טיומקין לקצינים והודיע על "מבצע סודי" שייערך עוד באותו יום. לדברי קרטה, טיומקין קבע לערוך מסדר בשעה 17:00 לקראת המבצע, שעל פרטיו הוטל איפול מלא. מיד אחרי המסדר לוחמי הפלוגה נסעו כעשר דקות והגיעו לשערי כלא רמלה ומפקד הפלוגה פיזר אותם לשמירה היקפית על המבנה.

יחיאל קרטה, שנחשף אחרי 56 שנים אפילו עבור אישתו וילדיו " "אני שרפתי את הגופה של אייכמן".. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
קרטה עם חיילי מחלקתו/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

"רק אז הבנו שהיום תולים את אייכמן", שחזר קרטה. "טיומקין אמר לי 'קרטה תמתין לי בצד עם עוד שלושה חיילים'". גם אחרי השנים הרבות שחלפו מדבר קרטה בקול דרמטי כשהוא משחזר את אותו יום. "טיומקין לקח אותי הצידה ואמר לי 'אייכמן יתלה היום בשעה 12 בלילה, לפי החוק הוא יישאר תלוי במשך שעה ובאחת בלילה אתה תקבל את הגופה יחד עם כומר שילווה אותה ותשרוף אותה'".

לדברי קרטה, מפקדו הצביע לעבר "מפלצת ברזל שעמדה בחצר" והסביר לו כי זה התנור המיועד לשריפת הגופה, באתר שבו נמצא כיום כלא הנשים "נווה תרצה". קרטה הוסיף כי כשסיפר ללוחמים שהיו אמורים ללוותו על המשימה הם נלחצו אך הוא הרגיע אותם וביקש שישמרו על קור רוח. גם כיום משתדל קרטה להדחיק את המחשבות על הפקודה המוזרה שקיבל. "רק ידעתי שזה לטובת עם ישראל והעם היהודי", הוסיף. "שאנחנו עושים הלילה צדק עם קורבנות השואה".

הכומר אסף את האפר לבקבוק - ופיזר אותו בים

לקראת חצות, שחזר קרטה, הפעילו את התנור שנבנה במיוחד לשריפת הגופה. "ב-12 בלילה הוציאו לפועל את גזר דין המוות ועכשיו היינו צריכים להמתין שעה עד להגעת הגופה". כשהגיעה השעה אחת הגיעה גופתו של אייכמן "על סוג של עגלה עם גלגל בודד וכומר לצדה", הוא נזכר. "אני והלוחמים ניסינו לדחוף את העגלה עם הגופה והיא נפלה בגלל חוסר איזון". לדבריו, הכומר כעס על כך והוא הרגיע אותו כי הדבר לא אירע בכוונה.

כמה דקות מאוחר יותר הוכנסה גופתו של אייכמן לתנור הלוהט. "כל שעה בערך הכומר בדק בתנור את מצב הגופה, עד שלקראת חמש בבוקר הוא החליט שהגופה נשרפה כליל וכיבינו את התנור", סיפר קרטה. לאחר שהתנור התקרר הכומר קיבל לידיו בקבוק זכוכית ואסף בעזרת כף את האפר שהצטבר בתנור. "הוא הכניס הכול לתוך הבקבוק עד שסיים לאסוף את כל האפר", הוסיף. קרטה ליווה את הכומר עם הבקבוק ובו אפרו של הפושע הנאצי אייכמן, ונסע עמו לנמל, שם פוזר האפר בלב ים.

יחיאל קרטה, שנחשף אחרי 56 שנים אפילו עבור אישתו וילדיו " "אני שרפתי את הגופה של אייכמן".. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
משימה לא קלה. קרטה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

"זאת הייתה משימה לא קלה", סיכם קרטה ממרחק של 56 שנה. "אפילו שזה אדם שמגיע לו עונש מוות על רצח העם היהודי, אבל בכל זאת זה היה קשה". לדבריו, התייחס לשריפת הגופה "כמו לכל משימה שהייתי צריך לבצע". על שיחותיו עם חברי החוליה סיפר: "אמרנו לעצמנו שאנחנו עושים משהו טוב לעם היהודי, שהאיש הזה לא יישאר עוד רגע בחיים". קרטה הוסיף כי כלוחם מג"ב צעיר הרגיש "סוג של סגירת מעגל, שבאנו חשבון עם אחד מגדולי הפושעים הנאצים".

לדבריו, "לא עשה עניין" מהמשימה השונה שקיבל לידיו. "סיימנו לשרוף את הגופה, עזבנו את הכלא וחזרנו ליחידה שלנו". קרטה חזר באותו יום לביתו ולא סיפר לאשתו וילדיו על מה שעשה. "לא צריך לעשות מזה משהו מיוחד. עשינו וזהו. לא צריך לדבר סתם", סיכם. לשאלת ילדיו איך ייתכן שלא סיפר השיב כי הרגיש שהוא "שליח של עם ישראל" וכי הוא "סוגר מעגל בכך שהאיש הזה לא יישאר בחיים. אחרי שזה נגמר העדפתי לשכוח מזה".

יחיאל קרטה, שנחשף אחרי 56 שנים אפילו עבור אישתו וילדיו " "אני שרפתי את הגופה של אייכמן".. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
"סיימנו את המשימה וחזרנו ליחידה". קרטה בג'יפ מג"ב/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה
הצגה מוזיקלית חדשה שיצרה מאיה בואנוס משתמשת בפרוטוקולים ממשפט אייכמן, אפריל 2017. מערכת וואלה!
סגירת מעגל. אייכמן/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully