וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האביזר הביתי שמעיד על האנטישמיות הגדולה של פולין

12.4.2018 / 17:00

"זיד נה קאסה", או בעברית: "היהודי על הקופה" הוא פסלון פופולרי בפולין מאז שנות ה-90', המשמש סמל למזל והצלחה כלכלית, כי היהודים, הרי, יודעים לעשות כסף. זוהי רק דוגמא אחת לסטיגמות המושרשות גם היום במזרח אירופה. צפו בוואלה! גלובל מיוחד על לאומיות ואנטישמיות

עריכת וידאו: נעה לוי

בתכניתו השבועית "וואלה! גלובל" עוסק אורן נהרי, עורך חדשות החוץ של וואלה! NEWS בנושאים עולמיים עדכניים מזווית אחרת ובקצב מהיר. והפעם: לרגל ציון יום השואה השבוע - תכנית מיוחדת על לאומיות ואנטישמיות.

בפתח התכנית סוקר נהרי דוגמאות להתחזקות הימין הקיצוני במפות הפוליטיות בכל אירופה בשנים האחרונות ולעליית כוחן של מפלגות לאומניות עם סממנים אנטישמיים ופשיסטיים, לצד צמיחת אנטישמיות חדשה, זו של השמאל הקיצוני והעולם האסלמי והערבי.
בסקירה מובא הסיפור העומד מאחורי פסלון של יהודי חסידי עם פאות שבמרכז גופו קבוע מטבע זהב, פסלון הנקרא בפולנית: "ז'יד נה קאסה", שמשמעותו בעברית: "היהודי על הקופה". הפסלון משמש מעין קמע לשפע והצלחה כלכלית, כדאי שיהיה יהודי בבית שישמור על החסכונות, שהרי היהודים אוהבים כסף ויודעים לעשות אותו.

בהמשך התכנית נהרי עורך שיחה עם יגאל פלמור, דובר הסוכנות היהודית ואיש משרד החוץ לשעבר, על לאומיות ואנטישמיות במזרח ומערב אירופה בימים אלה: האם חשוב להבחין בין סוגי האנטישמיות המופיעות כיום, ועל השורשים והסיבות שלהם? האם נכון להעלים עין ואפילו לתמוך במפלגות לאומניות שונאות זרים, רק מכיוון שמשנתם מכוונת כעת כנגד מוסלמים ואויבי ישראל?

ונסיים בהמלצה על המחזה "הילד חולם" מאת חנוך לוין המוצג בימים אלה בתיאטרון הקאמרי, ובליבו קבוצת פליטים טרופי דעת, נואשים, מנסים להגיע לחוף מבטחים. ההשראה היא מפרשת האונייה סנט לואיס שנוסעיה היהודים ניסו למצוא מקלט בנמלי אמריקה - לשווא.
צפו בתכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully