וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחבל זוכה מניסיון רצח - בגלל "ספק באיכות ואורך הסכין"

11.4.2018 / 20:41

בית הדין הצבאי ביהודה קבע כי למרות שחמזה אלפילאת צעק "אללה הוא אכבר" כשדקר ישראלית בגוש עציון ופצע אותה קשה, לא ניתן להוכיח כי התכוון לרצוח. בני משפחתה של הקורבן זעמו על ההחלטה: "מה לדעתם הוא התכוון לעשות?"

צילום: דוברות המועצה האזורית גוש עציון, חברים לשעת צרה; עריכה: טל רזניק

(בווידאו: זירת הפיגוע בגוש עציון, ב-2015)

בית הדין הצבאי ביהודה זיכה היום (רביעי) מחמת הספק את חמזה אלפילאת, מחבל שביצע פיגוע דקירה, מעבירה של ניסיון לגרימת מוות בכוונה, העבירה המקבילה במשפט הצבאי לניסיון לרצח. זאת לאחר שקבע כי למרות שדקר אזרחית ישראלית בגבה כשהוא צועק "אללה הוא אכבר", לא ניתן להוכיח כי התכוון להמיתה. חברי ההרכב, אב בית הדין סגן-אלוף צבי היילברון והשופטים סגן-אלוף אתי אדר ורב-סרן חיים בלילטי, קבעו כי אלפילאת יורשע במקום זאת בעבירה של חבלה בכוונה מחמירה.

הכרעת הדין עוררה זעם רב בקרב בני משפחתה של קורבן הפיגוע, נירית זמורה. "היום, ערב יום השואה, בו אנו מציינים את הירצחם של יהודים רק בגלל יהדותם - שופטים של צבא ההגנה לישראל לא מכירים בניסיון רצח של יהודייה רק בשל יהדותה", כתב בנה בעמוד הפייסבוק שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע, אוקטובר 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיגוע התרחש באוקטובר 2015. אלפילאת הגיע מחברון למתחם הקניות בצומת גוש עציון, ושם דקר את זמורה בפלג גופה העליון, בסמוך לעמוד השדרה, כשהוא צועק "אללה הוא אכבר". הסכין ננעצה כולה בגופה והלב שלה ניתק מהידית. אלפילאת נמלט מהמקום אולם מאבטחים ואזרחים שהיו במקום תפסו אותו. זמורה, שהתמוטטה על הרצפה כתוצאה מהדקירה נפצעה באורח קשה ובניתוח מורכב הוצאה הסכין מגבה.

אלפילאת לא הכחיש את המעשה אולם טען כי לא התכוון לרצוח את זמורה. בהכרעת הדין צוטטו קטעים מעדותו העוסקים בכוונתו בעת ביצוע המעשה. שופטי בית הדין הצבאי תיארו כי בתחילת חקירתו אמר ש"לא ידע שבכוחה של סכין להרוג", אולם בהמשך אמר ש"בטוח היא יכולה להרוג איזה אחד". בנוסף הוא טען כי ביצע את המעשה על רקע קשיים כלכליים וחובות, והוסיף כי אם היה רוצה לרצוח היה "לוקח סכין גדולה יותר או ממשיך לדקור את הקורבן". בנוסף ציין כי לא היה מרוכז בחקירתו במשטרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זמורה ובן זוגה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברי בית המשפט קיבלו את טענות אלפילאת ועורך דינו לביב חביב, כי קיים ספק סביר בנוגע לכוונתו של אלפילאת לרצוח את זמורה. השופטים קבעו כי "אין בעומק חדירת הסכין כדי להצביע בהכרח על דקירה בעוצמה גבוהה", וקיבלו את טענות אלפילאת כי אם היה רוצה לרצוח היה דוקר יותר מפעם אחת. השופטים ציטטו את דבריו בחקירה במשטרה שבהם השיב לשאלה כמה פעמים תכנן לדקור והשיב: "פעם אחת".

השופטים אף קבעו כי גם העובדה שאלפילאת לא דקר את זמורה בחזה או בלב, אלא בגבה העליון, מחזקת את הרושם כי לא היה מדובר בניסיון לרצח. הם הוסיפו כי העובדה שמדובר בסכין שלהבה באורך קצר יחסית, לדבריהם, של כשמונה ס"מ, מלמדת על כך שלא ניתן להוכיח שמדובר בכלי נשק שנועד להרוג באופן ודאי. השופטים טענו כי יש מקום לספק בנוגע לאיכות הסכין, וזאת לאחר שאלפילאת טען כי העובדה שהיא נשברה מלמדת על כך שמדובר בסכין מאיכות נמוכה. בשל נימוקים אלו, זוכה אלפילאת מעבירת ניסיון לגרימת מוות בכוונה, והורשע בעבירה חלופית של חבלה בכוונה מחמירה ובנוסף לכך בהחזקת סכין.

הפוסט שפרסם הבן בפייסבוק

פוסט בנה של הנדקרת שנפגעה בפיגוע בגוש עציון  ב- 2015. -, מערכת וואלה! NEWS
פוסט בנה של הנדקרת שנפגעה בפיגוע בגוש עציון ב- 2015/מערכת וואלה! NEWS, -

לאחר מתן פסק הדין אמרה זמורה כי "איננו מצליחים להירגע. ההרגשה שלנו היא שישנה זילות של דם יהודי. ברור לכל בר דעת, גם בהתבסס על עובדות, שהמחבל ניסה לרצוח, אין כאן שאלה. כבר שנתיים וחצי שאני מסתובבת עם 'סכין בגב', ההתמודדות שלי ושל כל המשפחה היא יומיומית וההשלכות כבדות. התחושה היום היא ששופטי בית המשפט מחזיקים את הסכין הזו. זו סכין בלב של כולנו, סכין בלב של כל המשפחות נפגעות הטרור, וחס וחלילה של הנפגעים הבאים בחסות בית המשפט. ציפינו שמבית המשפט תצא אמירה ברורה וחד משמעית שבית המשפט במדינת ישראל לא נותן יד לרצח יהודים ולצערנו זה לא מה שקרה כאן".

בעקבות הכרעת הדין, פרסם ידידיה, בנה של זמורה, פוסט בפייסבוק, בו כתב בין היתר: "חברים, המדינה שלנו משוגעת ואטומה. אני כותב וכותב, אבל אין לי באמת מילים להסביר את התסכול והזעם אל מול הטמטום והאטימות". הוא הוסיף עוד כי "אימא שלי לא הלכה מכות עם איזה ערס, את אימא שלי ניסו לרצוח על רקע לאומני. בבית המשפט עוד העזו להתווכח לגבי אורך הסכין ולא לקבל את דברי הפרקליטה לגבי האורך. רק קיבלו את טענת הסנגור של הרוצח בעניין! ואני שואל, מה זה משנה מה אורך הלהב שאיתה תכנן לרצוח את אימא, להפוך אותנו ליתומים ואת אבא שלי לאלמן?".

שיחת הווצאפ המשפחתית לאחר החלטת בית המשפט שלא להרשיע את הנדקרת שנפגעה בפיגוע בגוש עציון  ב- 2015. מערכת וואלה! NEWS
התכתבות בין זמורה לבנה/מערכת וואלה! NEWS

הוא הוסיף כי "לפי העדויות הוא רץ אל אימא שלי בסכין מורמת תוך צעקה 'אללה הוא אכבר'. מה לדעתם הוא התכוון לעשות? לפי עדותו, הוא פגע ב'צוואר'. זה מה שהוא חשב. מצמרר... גם הפגיעה הסופית עשויה להרוג ורק בנס ובתפקוד מופלא של הצוות הרפואי בשערי צדק נמנעה פגיעה חמורה יותר. לפי עדותו של קצין צבא בכיר המחבל ישב בביתו וצפה בתכנית הסתה. כתוצאה מזה, עלה על מונית ונסע להרוג יהודים בגוש עציון. פשוט כך".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אשר מלווה את הנפגעת ומשפחתה בהליך המשפטי מסר כי "לא ייתכן שהשופטים ינתקו בין הכוונה הלאומנית למעשה הנתעב. מחבל שדוקר יהודי היסוד הנפשי ברור, כוונתו הייתה לרצוח. זיכוי המחבל מעבירה של ניסיון לרצח מהווה זלזול בנפגעת וזלזול במאבק הקיומי איתו אזרחי ישראל מתמודדים. אנו נפעל שהתביעה הצבאית תגיש ערעור על הכרעת הדין והעוול יתוקן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully