וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביד ושם במסר לאיראן: "אל תבחנו את נחישות ישראל"

בעצרת הממלכתית הפותחת את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בירושלים אמר הנשיא ריבלין: "שום אינטרס פוליטי, מדיני או כלכלי לא יגרום לנו להעלים עין מגזענות באירופה". במהלך העצרת הועלו שש משואות של שורדי שואה. בנט בתל יצחק: "נסמוך רק על עצמנו"

צילום: קונטקט, עריכה: שניר דבוש

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה

- נתניהו לאיראן בנאומו ביד ושם: "אל תעמידו במבחן את נחישות ישראל"
- הנשיא ריבלין: "לא מחפשים צדק באירופה, הוא לא יצמח מהאדמה שעליה נשרפו חיים אחינו"
- בנט בנאומו בתל יצחק: "בימים השחורים של העם היהודי אף אחד לא ניצב עמנו"
- מחר בשעה 10:00 תישמע צפירה בת שתי דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה הערב (רביעי) בנאומו בעצרת המרכזית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה למנהיגי איראן ואמר: "אל תעמידו במבחן את נחישות ישראל". במסר לעם האיראני אמר: "לא ישראל היא האויב שלכם, אלא המשטר המדכא אתכם. וכשהוא ייעלם מהעולם שני עמינו יוכלו לחיות שוב בשיתוף פעולה".

"אירועי הימים האחרונים מלמדים כי עמידה מול הרשע והתוקפנות היא שליחות שמוטלת על כל דור", אמר נתניהו בנאומו בעצרת במוזיאון יד ושם בירושלים. "אין דור שפטור ממשימה זו, ואבוי לדור שמתחמק ממנה. ראינו את צלב הקרס שהניפו הפורעים ליד גדרות עזה, ראינו את הילדים הסורים שנטבחו בנשק כימי. לקח אחד גדול מלווה אותנו מאז השואה. רוע רצחני שלא מתייצבים נגדו מתפשט במהירות ובהדרגה הוא מאיים על האנושות כולה".

העצרת הממלכתית ליום השואה ביד ושם  11 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ביד ושם, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

במשך כל היום קיים נתניהו התייעצויות ביטחוניות עם הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון, על רקע ההיערכות לתגובה אמריקנית למתקפה הכימית בסוריה. גם שרי הקבינט המדיני ביטחוני התכנסו לדון בנושא היום. ראש הממשלה ביקש מכל שרי הממשלה שלא להתבטא בנושא בשל המתיחות.

הנשיא ראובן ריבלין אמר בנאומו כי "העם היהודי לעולם יישא את דגל המאבק באנטישמיות ובגזענות. שום אינטרס פוליטי, מדיני או כלכלי לא יגרום לנו להעלים עין מהן, לא באירופה ולא בשום מקום אחר. איננו מצפים לצדק באירופה, צדק שיתקן את העבר. צדק לא יוכל לצמוח מהאדמה עליה נשרפו חיים אחינו ואחיותינו. אנו כן מצפים למצוא במדינות אירופה שותפות אמת, שיחד איתן נשקיע בחינוך, במכוני מחקר, נעסוק בהנצחה ובזיכרון, נלמד מה היה ונבטיח - שלעולם לא עוד".

"שואת העם היהודי איימה בצורה המוחשית ביותר על החזון העתיק שלנו, בן 2,000 שנים, לשיבת ציון וירושלים", אמר הנשיא בנאומו. "הפתרון הסופי ביקש להביא את הקץ על החלום הלאומי שלנו, וככזה, יצר את הדחיפות לכונן את עצמות ישראל. העם היהודי הקים את מדינת ישראל ברגעי החולשה האיומים ביותר שלו, לאחר ששליש ממנו הושמד, כשהוא שותת דם, מוכה וחבול. קרוב ל-50% מהלוחמים במלחמת השחרור היו ניצולי שואה. בגבורת הניצולים הלוחמים ובדמם גילו אויבינו כי דמנו לא הפקר, כי יש מחיר לפגיעה בחיי יהודים".

לדברי הנשיא ריבלין, "תקומת מדינת ישראל ועוצמתה שינו לנצח את מאזן האימה של הקיום היהודי. הם יודעים, אנטישמים ושונאי ישראל, בכל מקום בו הם חורשים רעתנו, כי הימים ההם עברו".

העצרת הממלכתית ליום השואה ביד ושם  11 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ריבלין בעצרת, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"האנטישמיות לא נעלמה ולא תיעלם", אמר הנשיא. "שנאת ישראל לא השתנתה, אבל אנחנו השתנינו. המציאות השתנתה כי אנחנו השתנינו. אנחנו חזקים ובטוחים. אנחנו נלחמנו לצאת מעבדות לחירות, להשתחרר מאימת הכיליון להמשכיות, לבנייה וליצירה".

ריבלין פנה לניצולי השואה ואמר: "יקירי, אתם יצרתם את הנס הזה. ברוח האדירה שלכם בניתם וביססתם את הבית הזה - את צה"ל, המוסד וגופי הביטחון, את עולם המשפט, את ההתיישבות. שיקמתם מהריסותיו את עולם התורה, את הישיבות והחצרות החסידיות. פיתחתם את הכלכלה והתעשייה הישראליות, בניתם בית, נטעתם עץ, הבאתם ילדים לעולם וגידלתם אותם להיות גאים, זקופי קומה, שוחרי חיים ואוהבי אדם".

במהלך העצרת הועלו שש משואות של שורדי שואה: מרים לפיד, שמואל בוגלר, תיאה פרידמן, ראול טייטלבאום, יששכר דב גולדשטיין ואבא נאור.

העצרת הממלכתית ליום השואה ביד ושם  11 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
יד ושם, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

שר החינוך נפתלי בנט נאם בעצרת הזיכרון במכון משואה שבתל יצחק. "מה תלמידי ישראל צריכים לזכור? שבימים השחורים של העם היהודי אף אחד לא ניצב עמנו", אמר בנט. "היינו לבד, ללא הגנה. הצרפתים שהסגירו אותנו, האוקראינים שרצחו בנו, הפולנים שלעיתים סייעו למרצחים, ההולנדים שהיו אדישים, והאמריקאים ובעלות הברית שכבר ביוני 1944 ידעו על אושוויץ ולא הפציצו. כמה פצצות על תאי הגזים, ומכונת הרצח הייתה מושבתת. אך הפצצות לא הוטלו".

"תלמידים יקרים, תעריכו את זה שכיום מדינת ישראל תמיד תגן על עצמה בכוחות עצמה", אמר השר. "כשאתם תעלו על מדי צה"ל, תדעו שאין תחליף לעוצמתנו הלאומית. יש חברים, יש בעלי ברית, אך ברגע האמת נסמוך רק על עצמנו".

עצרת ליום השואה במכון משואה 11 באפריל 2018. ניב אהרונסון
בנט בתל יצחק, הערב/ניב אהרונסון
אינפו טקסי יום השואה 2018. --, רויטרס
אינפו טקסי יום השואה 2018/רויטרס, --

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ייערכו לאורך כל היום מחר. בשעה 10:00 תישמע צפירת דומיה של שתי דקות. בשעה 10:02 יחל טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה.

בשעות 14:30-11:00 תתקיים פעילות מיוחדת לקהל הרחב ביד ושם, שיאפשר לציבור המבקרים בהר הזיכרון הזדמנות להכיר את עבודתו בגוף ראשון באמצעות סדרת מפגשים עם מומחים. הם יחשפו לקהל מסמכים, תעודות, יצירות, חפצים ועוד שאינם מוצגים לציבור ביום-יום.

בשעות 12:45-11:00: "לכל איש יש שם": מעמד הקראת שמות קרבנות השואה על ידי הציבור הרחב באוהל יזכור וכן במשכן הכנסת בחסות יו"ר הכנסת.

ב-13:00 ייערך טקס אזכרה מרכזי באוהל יזכור.

ב-17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בבקעת הקהילות, בהשתתפו שר החינוך נפתלי בנט ומאות חברי תנועות הנוער. בעצרת יישאו דברים יו"ר יד ושם אבנר שלו וניצול השואה דניאל גולד, יליד שאוולי ליטא. את אבוקת הזיכרון תדליק ניצולת השואה בלה איזנמן ילידת לודז' בליווי חניכי תנועות הנוער. העצרת מאורגנת על ידי יד ושם בשיתוף מנהל חברה ונוער ומועצת תנועות הנוער במשרד החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully