וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבת שוהה בלתי חוקית - הטיפול הרפואי בישראל לאב מעזה מתעכב

בארגון רופאים לזכויות אדם טוענים כי נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים אמרו להם שהמאבק בתופעת השוהים הבלתי חוקיים מהווה חלק מהשיקולים לאישור או דחיית בקשות לקבלת טיפול רפואי בישראל לתושבי עזה. המתפ"ש: "כל בקשה נבחנת על פי הצורך הרפואי"

מאות תושבי רצועת עזה יוצאים דרך מעבר ארז להתפלל בהר הבית בחג הקורבן, אוקטובר 2014. רויטרס
מעבר ארז/רויטרס

בקשות לטיפול רפואי בישראל של תושבים מרצועת עזה מעוכבות ונדחות משום שבן משפחה של המבקש שוהה בגדה ללא היתר - כך טוענים בארגון רופאים לזכויות אדם. בארגון הוסיפו כי לאחרונה אמרו להם נציגים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) באופן מפורש שזהו אחד ההיבטים הנבדקים בעת בחינת בקשה להיתר.

יוסף נג'ם, תושב עזה החולה בסרטן המעי, הגיש לאחרונה בקשה להיתר על מנת לעבור ניתוח בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים. לדבריו, הוא הגיש כמה בקשות ובכל פעם נאמר לו שבקשתו עדיין בבדיקה, זאת על אף שלפני כחצי שנה הותר לו לצאת לטיפולים. גם בפעם הקודמת ההליך לקח זמן והיה עליו לפנות כמה פעמים.

"אחרי כמה זמן, ביקשו ממני שאני אבוא לארז (מעבר ארז - מ"ה) להיפגש עם השב"כ. נפגשתי איתם והסברתי את הכול ואמרו לי בסוף בסדר", סיפר נג'ם. "אחרי שבוע התקשרו אליי ואמרו שאני יכול לצאת לבד בלי ליווי. הבעיה היא שאני חולה ואני לא יכול להרים כלום, אפילו את התיק, אבל בכל זאת יצאתי בספטמבר". לאחר הטיפול נקבע כי עליו לעבור גם ניתוח, שנקבע ל-13 במרץ.

שוהים בלתי חוקיים שנתפסו בישראל. חטיבת דובר המשטרה
מעצר שוהים בלתי חוקיים/חטיבת דובר המשטרה

לאחר שלא הצליח לקבל מענה בנוגע לבקשתו לצאת לניתוח, פנה נג'ם בחודש שעבר לרופאים לזכויות אדם. רכזת חופש תנועה בארגון ע'אדה מגאדלי סיפרה שכשפנתה ביום הניתוח נאמר לה על ידי חייל במנהלת התיאום והקישור (מת"ק) עזה שהבקשה מתעכבת משום שבתו שב"חית, היא מתגוררת ברמאללה מ-2015 ללא היתר.

רק בשיחה השבוע, אחרי פנייה נוספת של הארגון ושל וואלה! NEWS וכחודש אחרי מועד הניתוח, קיבלה שיחה בה נאמר לה שהבקשה התעכבה בשל בירורים ביטחוניים, ואין קשר לבת. כעת, נג'ם התבקש להגיש מועד זימון חדש לניתוח לבחינת בקשתו.

זו אינו הפעם הראשונה שבארגון נתקלים בסיטואציה כזו. במקרה אחר שבו הגיש תושב עזה בקשה לטיפול רפואי בישראל, צוין לצד ההחלטה כי הטיפול אינו מצליח חיים וכן כי יש לו קרוב משפחה שהוא שב"ח.

כמו כן, סיפרה מגאדלי כי בפגישה עם נציגי מת"ק עזה בפברואר האחרון נאמר להם באופן מפורש שהמאבק בתופעת השב"חים מהווה חלק מהשיקולים, והעבודה שלמגיש בקשה יש קרוב משפחה שנמצא בגדה ללא היתר נשקלת בעת בחינת הבקשה. לדבריה, בפגישה עם הנציגים, ובהם קצינת פניות הציבור ורמ"ד תיאום ביטחוני, נאמר להם ש"יהיה לזה משקל בהחלטה אם לאשר או לא יציאה לטיפול רפואי - בהתאם לחומרת המקרה הרפואי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מעצרים של שבח"ים במושב מצליח וברמלה, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
מעצר שב"חים/ראובן קסטרו

במכתב למתאם פעולות הממשלה בשטחים, כתבו רופאים לזכויות אדם כי "הקריטריון היחיד שאמור לקבוע מתן או אי מתן היתר הוא הסיכון הנובע לטענתם מכניסתו של התושב. התניית ההיתר בשיבתו של תושב אחר - קרוב ככל שיהיה לחולה - מהווה לחץ לא לגיטימי כמו גם, מדובר במעין ענישה קולקטיבית, ענישה של אדם על חטאי אחר, שאסורה על פי אמנת ז'נבה". עוד כתבו כי "יוצא אם כן, שישראל יצרה אומללות, ועתה היא עושה בה שימוש כדי ליצר אומללות של הפגיעים ביותר - החולים".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "פניית ארגון רופאים לזכויות אדם התקבלה במת"ק עזה ומטופלת על ידי הגורמים המוסמכים. כמו כן, נמסר לוועדה האזרחית הפלסטינית ברצועת עזה, כי על יוסף נג'ם להגיש זימון עדכני לטיפולו הרפואי על מנת לאפשר את בחינת הבקשה". עוד נמסר כי "כל בקשה נבחנת על פי הצורך הרפואי בראש ובראשונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully