וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: טראמפ יתחרט אם יפרוש מהסכם הגרעין, נגיב מעבר למדומיין

9.4.2018 / 11:50

נשיא איראן הזהיר את נשיא ארה"ב מפני המהלך, לקראת תום המועד שהציב להכנסת תיקונים בעסקה. "הוא מנסה לפרק את ההסכם במשך 15 חודשים", אמר. "הוא יראה את התגובה שלנו בתוך שבוע"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (שני) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יתחרט אם הוא יפרוש מהסכם הגרעין - מאחר שתגובתה של טהראן "תהיה חזקה מכפי שהוא מדמיין". זאת לקראת 12 במאי, המועד שבו יכריע טראמפ אם הוא מחדש את השעיית הסנקציות על טהראן. לפי ההערכות, טראמפ יחליט לסגת מהעסקה שנחתמה ב-2015, מאחר שדרישותיו מהמעצמות האירופיות להכניס בה תיקונים לא התקיימו.

"נשיא ארצות הברית החדש - שיש לו הצהרות גדולות והרבה תהפוכות בדבריו ובפעולותיו - מנסה במשך 15 חודשים לפרק את ההסכם, אבל המבנה שלו הוא כל כך חזק כדי שהוא לא הזדעזע מהרעידות הללו", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה. "אין לא תפר את הסכם הגרעין, אבל אם ארצות הברית תיסוג ממנו, היא ללא ספק תתחרט על כך. התגובה שלנו תהיה חזקה ממה שהם יכולים לדמיין והם יראו זאת בתוך שבוע".

איראן מזהירה כי אם הסכם הגרעין יקרוס, היא תאיץ את תכנית הגרעין שלה, לרמות מתקדמות יותר מאלו שהיו עוד בטרם הסכימה להטיל עליו מגבלות.

נשיא איראן רוחאני במסיבת עיתונאים באנקרה, אפריל 2018. AP
רוחאני/AP

רוחאני אמר את דבריו במהלך ציון יום הטכנולוגיה הגרעינית הלאומי. הוא חשף את מה שלדבריו היו ההישגים האחרונים של טהראן בתחום, כולל סוללה גרעינית וצנטריפוגות עבור תעשיית הנפט. לדבריו, איראן מוכנה לכל תרחיש אפשרי, כולל הסכם ללא ארצות הברית, שיכלול עוד את מדינות אירופה, סין ורוסיה - או לקריסתו המוחלטת.

צרפת, בריטניה וגרמניה מנסות לשכנע את יתר מדינות האיחוד האירופי לתמוך בסנקציות חדשות על איראן, בניסיון לשכנע את טראמפ להישאר בהסכם הגרעין. הסנקציות הללו לא יכללו עיצומים שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין, אלא יתמקדו בגורמים איראניים ספציפיים האחראים על תכנית הטילים של טהראן ועל התמיכה בנשיא סוריה בשאר אסד.

רוחאני שב על הטענה ולפיה תכנית הטילים היא למטרות הגנה בלבד. "אנחנו נייצר כל כלי נשק הנחוץ לנו כדי להגן על ארצנו באזור כה אלים, אבל לא נשתמש בכלי הנשק שלנו נגד שכנותינו", הדגיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully