וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים בעלי אזרחות ספרדית - הפטור מגיוס לצה"ל בוטל

15.4.2018 / 7:45

במסמך פנימי של מדור גיוס בצה"ל שהגיע לידי וואלה! NEWS צוין כי פג תוקפה של אמנה בין המדינות שהסדירה דחיית שירות לאזרחים ספרדים וכן קבלת פטור. במסמך נכתב עוד כי יש להתריע בפני אזרחי צ'כיה על סכנה להעמדתם לדין במדינה אם יתגייסו לצה"ל

חיילים מגיעים לבסיס תל השומר. 25 ביולי 2016. ראובן קסטרו
חיילים בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר/ראובן קסטרו

אזרחים ישראלים המחזיקים גם באזרחות ספרדית לא יוכלו יותר לדחות את גיוסם לצה"ל ולקבל פטור משירות - כך נודע לוואלה! NEWS. ממסמך פנימי ששלח ראש מדור גיוס בצה"ל, עולה כי בעקבות פקיעת תוקפה של אמנה בין ישראל לספרד לא יוכלו בעלי אזרחות כפולה לקבל פטור מגיוס. זאת, בפועל, החל מ-11 בדצמבר 2017.

ישראל וספרד חתמו בעבר על אמנה המאפשרת לאזרחים המחזיקים הן באזרחות ישראלית והן באזרחות ספרדית לדחות מדי שנתיים את מועד גיוסם, עד שהם מגיעים לגיל הפטור - ובכך למעשה, במידה והם חפצים בכך, להימנע משירות חובה בצה"ל. תוקפה של האמנה פג בדצמבר האחרון, ובמסמך פנימי של צה"ל שנשלח בנובמבר נאמר כי יש לעדכן את פקידי הגיוס בדבר השינוי.

על פי המסמך, אזרחים ישראלים בעלי אזרחות ספרדית שקיבלו עד כה דחייה או שמבקשים לדחות את הגיוס יוזמנו לריאיון בצה"ל בו יוסבר להם שינוי הסטטוס, ולאחר מכן יגויסו בהתאם למדיניות הגיוס של עולים. ככל הנראה מדובר בהיקף קטן ביותר של מתגייסים.

דרכון ספרדי. ShutterStock
דרכון ספרדי/ShutterStock

מהמסמך עולה עוד כי על פקידי הגיוס להזהיר מועמדים לשירות בצה"ל המחזיקים באזרחות כפולה ישראלית-צ'כית, כי ייתכן וייענשו על ידי שלטונות צ'כיה, וזאת בשל החוק הנהוג במדינה המרכז האירופאית, הרואה בגיוס של אזרח לצבא זר עבירה פלילית. מועמדים לגיוס יוכלו לקבל דחיית שירות בת שנה אם יבקשו, ואז תיבחן סוגיית שירותם מחדש. מועמדים לגיוס שיתבקשו להתגייס בכל אופן, יוכלו לעשות זאת רק אחרי שיחתמו על הצהרה לפיה הובהר להם כי ייתכן ויוטל עליהם עונש על ידי השלטונות הצ'כיים. ההנחיה מיועדת לאזרחים שהינם תושבי קבע בישראל.

עו"ד בני קוזניץ, המייצג חלק מאותם אזרחים בעלי אזרחות ישראלית-ספרדית, אמר לוואלה! NEWS כי ההחלטה שהתקבלה בצה"ל מקוממת. "דחיית השירות שניתנה עד עתה לאזרחים ספרדיים ניתנה על רקע החשש לאיבוד האזרחות הספרדית ועונש על פי החוק הספרדי. החשש הזה לא הוסר והחוק הספרדי לא שונה. על כן, פגיעה שכזו באזרחים הספרדים היא בלתי מידתית ונעתור לרשויות הצבא בדרישה לבטלה ולהחזיר את המצב לקדמותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully