וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית המפוארת שנכחדה מעל פני האדמה: ביקור בעיר ביטולה

11.4.2018 / 20:29

בחודש מרץ 2018, לראשונה בהיסטוריה, נערך "מצעד חיים" בעיר ביטולה שבדרום מקדוניה לציון 75 שנים לשילוח יהודי המקום לטרבלינקה. צפו בסרטה המרגש של הילה קובו שמלווה יוצאי בלקן שצעדו במצעד ומספר את סיפורה של הקהילה המיוחדת. פורסם בוואלה! גלובל עם אורן נהרי

קרדיט התמונה המובילה: AP צילום וידאו: הילה קובו; ARHAM, BITOLA עריכת וידאו: רן צימט עיצוב גרפי: אביחי ברוך

היא לא קהילה מפורסמת, בזמן מלחמת העולם השנייה היא לא הייתה גדולה במיוחד ויש להניח שישראלים רבים לא שמעו מעולם את שמה, אבל בעיר ביטולה שבדרום מקדוניה התפתחה אחת הקהילות היהודיות הוותיקות והחשובות באירופה, החל מהתקופה הרומית ודרך ההתיישבות במקום לאחר גירוש יהודי ספרד. בפי היהודים היא נקראה בשמה מהתקופה העות'ומנאית: "מונסטיר", שם שניתן לה ככל הנראה על שום מנזרים שהיו באזור.

ב-11 במרץ 1943 נקראו מעל 3,000 תושביה היהודים של ביטולה להתכנס בבית הכנסת "קהל אראגון" שבמרכז העיר ושולחו על ידי חיילים ושוטרים בולגרים ששלטו במקום לתחנת הרכבת המקומית, משם למפעל הטבק "מונופול" שבעיר הבירה סקופיה - ומשם: אל מותם במחנה ההשמדה טרבלינקה.

הילה קובו, מגישת וואלה! NEWS ויוצרת דוקו, שמשפחת אביה הגיעה מסלוניקי לתל אביב בשנות ה-30 וסבתו נולדה בביטולה-מונסטיר, יצאה לביקור שורשים בעיר עם יוצאי בלקן נוספים וקרובי משפחה של הנספות והנספים, וחזרה עם סרט קצר מרגש: מה הרגעים הכי דרמטיים בביקור, אילו שמות משפחה ספרדים מזוהים עם הקהילה, והאם שמעתם על הפרטיזנית היהודייה שהיא היום גיבורה לאומית ביוגוסלביה? צפו בסרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully