וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבולם האחרון: המלחמה הכלכלית מלב צינור החמצן של עזה

7.4.2018 / 18:51

במשך שנים היה עמי שקד, קב"ט גוש קטיף לשעבר, הסיוט של חמאס. היום הוא מנהל את מעבר כרם שלום, לצד מלחמת מוחות מול ניסיונות ההברחה לרצועה. בין בגדי מותגים לבין פרות זקנות, נדרשים הבודקים לאתר ציוד צבאי וחומרים להרכבת מטענים. "עבדנו תחת אש, יש לנו אמנת שירות"

עריכה: שניר דבוש

באוקטובר 2011 חוסל שליט לוב, הדיקטטור מועמר קדאפי. משטרו נפל, וצבאו התפרק. מחסני צבא לוב - שכללו בעיקר תחמושת, טילים ומערכות נשק תוצרת התעשיות הרוסיות, הבריטיות והצרפתיות - נבזזו על ידי סוחרי נשק שהחלו למכור את הסחורה לכל המרבה במחיר. אחד הלקוחות הגדולים שנהנה מהביזה היה חמאס, שהצליח להשיג מספיק כסף כדי להוביל שיירות נשק מלוב לרצועת עזה דרך סודאן וסיני.

באותה השנה, בעקבות המהומות במצרים, הודיע הנשיא חוסני מובארק על סיום תפקידו. התרופפות האחיזה של צבא מצרים בסיני, בשילוב בחירת איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי לנשיא, הפכו לזריקת עידוד עבור חמאס. הארגון ששלט בעזה שילב כוחות עם גורמי ארגון "אנסאר בית אל-מקדס", לימים ארגון דאעש מחוז סיני, והבריח לעזה בין היתר היקף עצום של חומרי נפץ תקניים, טילי נ"ט, בהם כאלה מהמתקדמים בעולם ותחמושת מגוונת הכוללת פצצות מרגמה. תרומת "מעשר", הסכים דאעש בסיני לסייע לחמאס לחמוק מעיני הצבא המצרי.

"אפילו ג'יפ ה'האמר' של קדאפי נמצא בעזה", אמרו הפלסטינים כדי להמחיש את היקף ההברחות באמצעות מנהרות מתחת לציר פילדלפי. אחרים סיפרו באותם הימים כי המנהרות כל כך רחבות, שאפילו טרקטורים ללא "קבינה" עוברים דרכן מסיני לרצועת עזה, וכן מערכות לירי פגזי נ"מ, כאלה שהעסיקו בשבוע שעבר את סוללת "כיפת ברזל" בצפון הרצועה.

שיקום מנהרת הברחות ברצועת עזה, 2 בנובמבר 2017. רויטרס
תרומת "מעשר", הסכים דאעש בסיני לסייע לחמאס לחמוק מעיני הצבא המצרי. מנהרת הברחות לרצועה/רויטרס

מחצית מייבוא הסחורות לרצועת עזה התבצעה דרך מעבר כרם שלום, המוגדר מעבר הסחורות היחיד מישראל לרצועה, והמחצית השנייה הועברה דרך המנהרות מסיני לעזה. ההיקף העצום של סחורות שנכנס דרך המנהרות דרדר את היקף המשאיות במעבר כרם שלום ל-280 בממוצע ליום.

עד 2013 לא היה לחמאס צורך במעבר כרם שלום, שכן הוא הבריח את רוב הדברים דרך מערכת מסועפת של מנהרות רחבות ידיים. התעצמותו של הארגון בבניין כוחו קיבלה חבטה לקראת סופה של אותה השנה. שר ההגנה המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, לימים הנשיא, הדיח את מורסי מתפקידו. הוא הורה לעצור אותו ולהעמידו לדין בגין הרג חיילים וקשירת קשר עם חמאס.

שנה לאחר מכן הוציא בית המשפט את חמאס מחוץ לחוק והורה להחרים את נכסיו במצרים. במקביל הורה א-סיסי להכריז מלחמת חורמה על המנהרות שנחפרו מסיני לרצועה. הצבא המצרי סרק שטח ביטחוני מיוחד באורך כשני קילומטרים מהגבול הפלסטיני, סילק כל מבנה והחל לאתר בו מנהרות. חלקן פוצצו, ואל חלקן הוזרמו מי ביוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מעבר כרם שלום - אייטם למגזין, 2 באפריל 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
עד 2013 לא היה לחמאס צורך במעבר. כרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

בשנת 2014 החמיר המשבר הכלכלי ברצועת עזה. הביקורת ברחוב הפלסטיני נגד הנהגת חמאס האיצה תהליכים שהובילו למבצע "צוק איתן" באותה השנה. המצב היה כל כך חמור, עד שישראל והרשות הפלסטינית יזמו תכנית שיקום לרצועת עזה כדי לבנות בתים למאות אלפי פלסטינים שנותרו ללא קורת גג - תוצאה ישירה של הקרבות בין צה"ל לחמאס.

תכשיטים, בגדי מותגים ורכבי יוקרה

מעבר כרם שלום עבר שדרוג כדי לקלוט את היקף המשאיות הגדול, שהתגבר ככל שחלף הזמן. ב-2014, אחרי המבצע, נכנסו לרצועת עזה 63,368 משאיות, בנוסף להברחות דרך המנהרות. ב-2015 כבר נכנסו כ-153 אלף משאיות. ממשלת ישראל, שחששה כי תשומות הבנייה יעברו לידי חמאס לבניית מנהרות, נכנעה ללחץ הבינלאומי ואישרה כניסה של חומרי בנייה לרצועה.

המספרים זינקו ובשנת 2016 נכנסו 178,307 משאיות, בעיקר בגלל סגירת המנהרות על ידי הצבא המצרי. מנהרות נוספות נותרו בידי חמאס, אך הן שימשו בעיקר עבור הברחת אמצעי לחימה ותחמושת. כאלף משאיות עברו ביממה בממוצע דרך מעבר כרם שלום.

מעבר כרם שלום - אייטם למגזין, 2 באפריל 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
כל שעבר הזמן, היקף המשאיות גדל. מעבר כרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

לפי הנתונים של מעבר כרם שלום, זו הייתה שנת שיא בצריכה של רצועת עזה. תהליך השיקום הביא עמו הרבה כסף, מקומות עבודה וחלומות. המעמד הבינוני ומטה התחייב להלוואות ורכש בתים. עובדי מדינה קנו מוניות כדי לעבוד אחר הצהריים להשלמת הכנסתם. בסוף 2017 כבר לא יכלו לעמוד בהלוואות. העשירון העליון, ויש כזה, הרשה לעצמו להתפנק בפומבי. אחד מעשירי הרצועה הכניס מכונית מרצדס מסוג "מאייבך" בעלות של 1.5 מיליון שקלים.

יש גם ייבוא תכשיטים לעזה, בגדי מותגים, מכוניות יוקרה, מוצרי אלקטרוניקה שונים - מחשבים ניידים ומכשירי סלולר של אפל - ואף דלתות עתיקות שמיובאות מהגדה לבתי העשירים ברצועה. גם בתחום המזון, בזמן שעשירי עזה מייבאים קמח מתחנה בחיפה, עניי הרצועה אוכלים את הקמח המצרי הנחשב לירוד ביותר, זול יותר מהקמח של סוכנות הסיוע אונר"א. רמת העוני מקבלת ייצוג במעבר כרם שלום, בין היתר בייבוא פרות זקנות, סחוס וחלקי עצמות שבהם משתמשים לבישול כדי לתת טעם של בשר לאלה שידם אינה משגת. קיים גם מאמץ להבריח כדורים פסיכיאטריים מסוג "טרמל", המהווים תחליף למכורים לסמים.

בשנה שעברה התפתח מחדש המשבר הכלכלי. מדינות ערב, בראשן קטאר, ומדינות אירופיות שמימנו פרויקטים גדולים ברצועה החלו לעצור את העברת הכספים עקב חשש שיממנו פעילות טרור של חמאס. הלחץ שהפעילה ישראל יחד עם הרשות הפלסטינית ובסיוע ארצות הברית עצר את צינור הכספים וגרם למדינות לחשב מסלול מחדש.

מעבר כרם שלום - אייטם למגזין, 2 באפריל 2018. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
הלחץ עצר את צינור הכספים וגרם למדינות לחשב מסלול מחדש/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט להשיב את רצועת עזה. הוא פתח במדיניות אגרסיבית מאוד והטיל סנקציות על חמאס, בהן קיצוץ של 30% במשכורות של עשרות אלפי פקידים ועובדי הרשות בעזה, והפסקת מימון החשמל. המהלך של אבו מאזן היווה פגיעה דרמטית בכוח הקנייה של הרחוב הפלסטיני ברצועה. ב-2017 נכנסו 161 אלף משאיות. המצוקה הכלכלית, במקביל למאמץ המצרי לסגור מנהרות, הביאו לשנת שיא של ניסיונות הברחה. מה שלא הצליחו להבריח דרך סיני ניסו להבריח בצורה מתוחכמת דרך כרם שלום.

בתחילת השנה המשבר הכלכלי הפך לעובדה בשטח. הניסיונות של חמאס להתקרב לאיראן או להביא את הכספים מקטאר בדרכים עוקפות עלו בתוהו. בלית ברירה החליט חמאס להיענות להצעה המצרית ולהתחיל בתהליך פיוס עם הרשות הפלסטינית. מהר מאוד הוגדר התהליך כבדיחה. אבו מאזן רוצה את השליטה בכל רצועת עזה. חמאס, שנכנע ללחצים, כבר התחיל לחשוב על להניח את המפתחות של השלטון ולהישאר במודל חיזבאללה בלבנון - ארגון טרור הפועל באופן עצמאי בתוך מדינה.

בחודש שעבר נכנסו לעזה דרך מעבר כרם שלום רק 550 משאיות, צניחה בנתונים. 120 מהמשאיות נשאו חומרי בנייה. חומרי הבנייה שנועדו לשקם את בתי הפלסטינים הפכו לתשתית ל"שוק שחור". אזרח פלסטיני שביתו נהרס מקבל מסמך לקבלת חומרי בנייה לפני תכנית הנדסית שאושרה לו. אחרי שהוא מקבל את חומרי הבנייה הוא מעדיף למכור אותם במחיר גבוה בשוק הפרטי במחיר מופקע בתקווה שמחירי הבנייה ירדו ואז יוכל ליהנות מהרווח הכספי ולקנות מזון למשפחתו. המגמה בעזה הפוכה. מחירי הבנייה עולים והאזרחים מבזבזים את הכסף שנועד לבניית בתיהם. תופעה שהחמירה עוד יותר את המצוקה.

תושבים ברחוב בזמן משבר החשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
המשבר הכלכלי הפך לעובדה בשטח. רצועת עזה/רויטרס

ההערכות במערכת הביטחון הן שככל שהחודשים יחלפו ולא יחול שינוי במדיניות הקשוחה של אבו מאזן, המספרים יידרדרו להיקף של 400 משאיות ביממה והמצוקה הכלכלית בהתאם. עיקר הנפגעים הם אנשי מעמד הביניים ברצועה שמהווים כוח קנייה עיקרי והם כוללים את הפקידים של ממשלת חמאס ומנגנוני הביטחון, פקידי הרשות הפלסטינית, פליטי אונר"א (גם הסוכנות סובלת מקשיי נזילות בשנה האחרונה) ואסירים לשעבר שמקבלים מדי חודש קצבה.

מבינים את המתח, נמנעים מפוליטיקה

כשרוצים לדעת מה מצבה של כלכלת עזה ואיך נראות המגמות מגיעים ראשי מערכת הביטחון וגורמי המודיעין למעבר כרם שלום אותו מנהל עמי שקד. הפלסטינים קוראים לו "אבו-מאהר" על שם בנו בכורו מור, לוחם לשעבר בצה"ל שנפצע באורח קשה במבצע "עופרת יצוקה" בקרבות עם חמאס. פירוש המילה "מאהר" הוא גם אמיץ. יש גורמים במערכת הביטחון שטוענים כי הכינוי דבק בו בשל עברו של שקד בגוש קטיף.

שקד, בן 58, תושב רפיח ים, היה עד להתנתקות כקצין הביטחון של גוש קטיף. במשך שנים ארוכות הוא היה אחראי לסיכול פיגועים רבים, הדמות הביטחונית הראשונה להגיע לכל אירוע טרור כדי לבודד את האזור או להגיב בירי לעבר מחבלים, הסיוט של חמאס. אותו קב"ט אמיץ הפך ברבות השנים לדמות שמעבירה את המזון לרצועת עזה ואחראית בין היתר על מרקם החיים. מלחמת המוחות בין שקד לחמאס לא תמה. היום מנהל ארגון הטרור ששולט ברצועת עזה מאבק מתוחכם מאוד של רשת סוחרים וספקים שתכליתם להבריח חומרים אסורים וציוד צבאי.

ראיון עם עמי שקד- מנהל מעבר כרם שלום; מלחמה כלכלית מהלב של המעבר העיקרי לעזה. משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
"אין מפגש בין ישראלים לפלסטינים". שקד/מערכת וואלה! NEWS, משרד הביטחון

מדי בוקר מתרכזים 200 עובדים בשני צדיו של המעבר, הפלסטיני והישראלי, תחת פיקוחו של שקד. המטרה היא מאוד ברורה: להעביר ביעילות אך בצורה בטוח סחורות מגוונות, גז ודלק מישראל לרצועה. במילים פשוטות: כרם שלום משמש צינור חמצן לרצועת עזה. ללא המעבר, עזה לא יכולה להתקיים. בשום תנאי.

"אין מפגש בין ישראלים לפלסטינים. כל העבודה נעשית בשטח סטרילי", מסביר שקד ומבקש לפתוח שער ברזל ענק ומאובטח על ידי שומרים דרוכים ומצלמות שמתעדות כל תנועה ואירוע חריג במעבר ובמרחב כולו. 70 עובדים הם פלסטינים שמתגוררים בשטח שבין בית חנון לרפיח. העובדים משמשים לעבודות נהיגה במשאיות ומלגזות, סבלים ומנהלה. הם בני 70-30, ושקד מדגיש כי הוא מכיר את כולם באופן אישי.

"העבודה שלהם מתחילה כל בוקר אחרי בידוק ביטחוני", הוא מוסיף, ומתקדם לעבר המתחם שבו הם עובדים ביעילות. "הם נמדדים כמו העובדים הישראלים לפי לוחות זמנים. יש לנו אמנת שירות. אנחנו בהחלט מדברים על יעילות. 45 דקות מהרגע שנקלטת משאית במעבר היא אמורה להיות בחוץ. אנחנו מטפלים במאה משאיות בו זמנית".

ראיון עם עמי שקד- מנהל מעבר כרם שלום; מלחמה כלכלית מהלב של המעבר העיקרי לעזה. משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
ללא המעבר, עזה לא יכולה להתקיים/מערכת וואלה! NEWS, משרד הביטחון

העובדים הפלסטינים מקבלים את "אבו-מאהר" בלחיצות ידיים ומרעיפים עליו ברכות. חלקם מכירים אותו עוד מהתקופה שבה היה קב"ט בגוש קטיף. הם בוחרים לא לדבר על פוליטיקה ומבינים היטב את המתח הביטחוני סביב המעבר. הם מספרים כי למרות שאין לשקד יכולת לבקר אותם בבתיהם הוא מכבד אותם בשמחות ובהלוויות.

"מאפשרים כלכלה חופשית"

המעבר ממוקם על משולש הגבולות של רפיח המצרית, רפיח הפלסטינית וישראל. המתח מרחף באוויר כל הזמן לצד חשש מתמיד מפיגוע חטיפה. תצפית מאחת החומות הגבוהות במעבר מאפשרת לראות את הנקודה שממנה נחטף גלעד שליט. לכן, כל הפעולות במעבר מבוקרות על ידי חמ"ל משוכלל עם מצלמות מתקדמות באיכות HD. המעבר מאובטח מכל הכיוונים, גם על ידי מאבטחים שהיו בעבר לוחמים בצה"ל, ובאמצעות מכשולים הנדסיים.

מעבר כרם שלום הוא מוקד להתקפות מאז הקמתו, ובכל מבצע הוא היה יעד לשיגור פצצות מרגמה. העובדים מתורגלים להיכנס למרחבים מוגנים תוך שניות, כולל פעולות טיהור המבנים במקרה שמתרחש אירוע של חדירת מחבלים. ב-2012 נערך המעבר בניהולו של שקד למתקפה של מחבלי דאעש ממצרים.

סחורות מוברחות שנתפסו במעבר כרם שלום; מלחמה כלכלית מהלב של המעבר העיקרי לעזה. משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
מאובטח מכל הכיוונים. מעבר כרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, משרד הביטחון

המוכנות של הכוחות במעבר והפעולות ההנדסיות שנערכו סביבו גרמו למחבלים, זמן קצר אחרי שרצחו בסכינים יותר מ-15 שוטרים מצרים והשתלטו על נגמ"ש של צבא מצרים, לדהור לשטח הישראלי כשהם מדלגים על המעבר ונוסעים לעומק. "המיגון שלנו מנע מהם פריצה למעבר כרם שלום שהיה הכי קרוב אליהם", אומר שקד. לדבריו, במהלך "צוק איתן" שיגר חמאס פצמ"רים לעבר המעבר כדי לייצר מצוקה. "כך הוא מקרב אליו את האוכלוסייה. במהלך המבצע עבדנו תחת אש", הוא מוסיף.

בינואר השנה נחשפה מנהרה שבנה חמאס מתחת למעבר כרם שלום, דוגמה לאיומים המגוונים על המעבר. צה"ל נטרל את המנהרה על ידי פעילות הנדסית מהקרקע אך ברור לכל העובדים כי האיום מרחף בקביעות מעל המעבר. "אנחנו נותנים לעובדים שלנו ארגז כלים שבשום מקרה לא ירגישו חסרי אונים", מספר שקד. "אנחנו מאפשרים לפלסטינים ברצועה כלכלה חופשית למעט חומרים דו-שימושיים שיכולים לשמש לדוגמה להרכבת חומרי נפץ. יש רשימת סוחרים וספקים מסודרת. מי שמנסה להבריח חומרים דו-שימושיים נכנס לרשימה שחורה".

האינטרס של חמאס

צוות מבצעי מיוחד הכולל את שקד, נציגי שב"כ, משטרה, מפקדת תיאום וקישור (מת"ק), מכס, יחידת חילוט של משרד האוצר ויועצים משפטיים, פועלים על בסיס מודיעין ופעולות יזומות כדי לסכל את כוונות רשת המבריחים של חמאס. בחזית הלחימה נגד חמאס במעבר עומדים בודקים ביטחוניים, בהם גם לוחמות לשעבר בצה"ל ומג"ב שלאחר הכשרה ממושכת ושימוש בערכה לזיהוי חומרים חשודים יודעות לאתר משאיות חשודות וסחורות שאסור להעביר לצד הפלסטיני.

סחורות מוברחות שנתפסו במעבר כרם שלום; מלחמה כלכלית מהלב של המעבר העיקרי לעזה. משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
"כל הזמן מנסים לאתגר אותנו". ציוד שנתפס במעבר/מערכת וואלה! NEWS, משרד הביטחון

שקד מצביע לכיוון החצר האחורית של המעבר ומספר כי עשרות המשאיות שהוחרמו לאחרונה והסחורה שנתפסה על ידי הבודקים הביטחוניים הן דוגמה טובה למלחמת המוחות שהם מנהלים מול חמאס. בין היתר נתפסו חומרים כימיים שכוללים דשן לחקלאות והופכים בקלות למטעני חבלה או ראשי קרב של רקטות. "הם לא בוחלים בשום פעולה. מצאנו כבר כספית בתוך ציוד רפואי למרפאות", מספר שקד ומצביע על המעבדה.

הוא הוסיף כי "חלק מהבדיקות מתבצעות על ידי בודקי המעבר, אבל כדי לשדרג את איכות ומהירות הבדיקה הקמנו באפריל 2017 מעבדה כימית במעבר. לא רק משקף לתכולת משאיות מהמתקדמים בעולם אלא מעבדה שאין חומר שהיא לא יודעת לאבחן. הם מתחכמים בכל מיני שיטות. כל הזמן מנסים לאתגר אותנו. מכלי אחסון מוזרים ועד הסתרה של אמצעים בכלי שמן וטינר". לדבריו, עין מיומנת של עובד המעבר תדע לזהות במהירות משאית חשודה. בשנים האחרונות סוכלו 1,400 הברחות מישראל לעזה. לרוב נהג המשאית לא יודע שבמכולה הסתירו חומרים אסורים אך הוא נושא באחריות.

ההברחות היצירתיות כללו אלקטרודות במסווה של מוצרי שיש וקרמיקה, ציוד צלילה, מדי צבא, דלק לרקטות, חלקים להרכבת כלי טיס לא מאוישים, טבק וחלקי חילוף לכלי רכב. אחת הפעולות היצירתיות בוצעה על ידי חמאס, בשיתוף פלסטינים מגוואנגז'ו בסין. התעשיין הפלסטיני בסין ייצר עבור חמאס נעליים צבאיות שדומות להפליא לנעלי הצבא האמריקני והישראלי. הבודקים בכרם שלום איתרו את הנעליים והחרימו אותם. בשלב השני הם הבריחו את הנעליים הצבאיות, עטופות בנעלי פוך צהובות, המשמשות כנעלי בית. גם אותן זיהו בודקי המעבר.

סחורות מוברחות שנתפסו במעבר כרם שלום; מלחמה כלכלית מהלב של המעבר העיקרי לעזה. משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
נעליים צבאיות הוברחו עטופות בנעלי פוך צהובות/מערכת וואלה! NEWS, משרד הביטחון

חמאס לא הרים ידיים והחליט להבריח את תבניות האלומיניום שבאמצעותן מייצרים את הנעליים. גם אותן תפסו העובדים של שקד. חמאס לא אמר נואש והחליט להבריח חלקי אלומיניום שבאמצעותם ירכיבו תבניות, אך גם אותם איתרו במעבר. עד למהלך הבא. "אל תתעסקו עם ביטחון ישראל", מזהיר שקד את אנשי חמאס והסוחרים שמשתפים איתם פעולה, "מי שיתעסק עם ביטחון ישראל ותושביה ישלם מחיר כבד".

אלה לא המאמצים היחידים נגד פעולות חמאס, שנתון ללחץ משמעותי בעזה. למאבק המצרי על השמדת המנהרות שלו לאורך ציר פילדלפי הצטרף גם דאעש מחוז סיני שהחליט לפרק את הברית עמו על רקע ההתקרבות בין עזה לקהיר. לאחרונה נראה פעיל דאעש רוצח בסכין פלסטיני בסיני תוך כדי שהוא מעביר מסר לבל ישתפו פעולה אנשי סיני עם חמאס בהפעלת מנהרות.

בחודשים האחרונים הפסיק חמאס לגבות מס מהסוחרים ומנהגי המשאיות בצד הפלסטיני עקב הפיוס עם הרשות הפלסטינית. מנגד הוא החל לקדם ציר סחר עם מצרים שכולל כעת 120 משאיות בחודש, שעוברות לא הרחק ממעבר רפיח, ללא פיקוח של הרשות הפלסטינית. בשלב זה האינטרס של חמאס הוא שמעבר כרם שלום יפעל וישרת את אזרחי הרצועה, אך ברגע שהמדיניות של הנהגת הארגון תשתנה והם יחליטו שהגיעה השעה לשנות את המציאות, יהפוך "צינור החמצן של עזה" מטרה להתקפות.

(עדכון ראשון 4.4, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully