וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום שלישי השחור": שביתת ענק משתקת את הרכבות בצרפת

3.4.2018 / 14:04

במחאה על הרפורמות שמתכנן מקרון בחברת הרכבות הלאומית, נרשמו שיבושים נרחבים ברחבי המדינה. השביתה אמורה להימשך לסירוגין שלושה חודשים, במה שיהיה למבחן הגדול ביותר של הנשיא עד כה

שיבושים נרחבים נרשמים היום (שלישי) בשירותי הרכבות בצרפת, עם תחילת היום הראשון בשביתה הארצית שאמורה להימשך כמה חודשים. זהו המבחן הגדול ביותר שחווה הנשיא עמנאול מקרון בניסיונו לערוך רפורמות מקיפות בכלכלת צרפת.

רק אחת מתוך ארבע רכבות באזור פריז פעלו כסדרן, עם תחילת שבוע העבודה בתום סוף שבוע ארוך של חג הפסחא. העומס הרב בתחנות זיכה את היום בכינוי של "יום שלישי השחור". מרי שארל, אחת הנוסעות בפריז, אמרה כי היא מבינה את השביתה, אך הוסיפה: "זהו היום הראשון שלי בעבודה, כך שאני מודה שהייתי יכולה להסתדר ללא השביתה".

ארבעת איגודי הרכבות המרכזיים מתכננים לשבות בכל יומיים מתוך חמישה ימים, למשך שלושת החודשים הקרובים - 36 ימים בסך הכול. זאת כדי להיאבק ברפורמות הצפויות בחברת הרכבות הלאומית, עם הסתיימות המונופול שלה בהתאם לתקנות האיחוד האירופי. הם חוששים לאבד את משרתם הקבועה, את ההעלאה האוטומטית במשכורותיהם מדי שנה ואת הפרישה המקודמת לפנסיה.

שביתהשל עובדי האיגוד של חברת הרכבת הצרפתית SNCF
3 באפריל 2018. רויטרס
מחאת עובדי חברת הרכבות הלאומית בפריז/רויטרס

הפעם האחרונה שבה נעשה ניסיון לצמצם את כוחם של האיגודים הסתיימה בכישלון. שביתות נרחבות שיתקו את צרפת ב-1995, וראש הממשלה דאז אלן ג'ופה נאלץ להשהות את הרפורמות ולהתפטר בסופו של דבר. הנשיא דאז ז'אק שיראק פיזר את הממשלה בעקבות זאת. ואולם, האיגודים כיום חלשים יותר ומפולגים בעצם סביב התגובה לרפורמות החברתיות והכלכליות של מקרון.

אם יצליח להעביר את הרפורמות בחברת הרכבות הלאומית, שנמצאת בחובות כבדים, יהיה זה הישגו הגדול ביותר של הבנקאי לשעבר בן ה-40. הנשיא, שנמצא כשנה בשלטון, כבר מקדם רפורמות במערכת החינוך ובפנסיה, ועמד בפני מחאות של האיגודים בעקבות שינויים בחוקי העבודה. על אף שסקרים הראו כי רוב הציבור מתנגד לשביתה ברכבות, הוא גם חושש כי מקרון יפגע בכוח הקניה שלו. הפופולריות של מקרון קרובה לרמתה הנמוכה ביותר מאז נכנס לתפקיד.

הממשלה קראה לאיגודים לשאת ולתת בנושא, והדגישה כי לא תוותר בנושא. לא ברור אם מקרון יהיה מוכן לוויתורים נוספים כדי להביא לסיום או השביתה, או עד כמה היא תוכל להחזיק מעמד לאורך זמן או להתרחב למגזרים נוספים. האיגוד המקצועי הקומוניסטי CGT קרא למגזר הציבורי והפרטי לצאת להפגנה ארצית ב-10 באפריל, אך עד כה סירבו לכך האיגודים הפרטיים. מי שכן אמורים להצטרף למחאה הם עובדי מגזר האנרגיה ועובדי איר פראנס, אולם החברה אמרה כי היא צופה ש-75% מהטיסות יתקיימו כסדרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully