וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן גואטמלה לשעבר אפראין ריוס מונט שהורשע ברצח עם מת בגיל 91

הגנרל ששלט במדינה בין 1982 ל-1983 היה אחראי למותם של אלפים במהלך דיכוי המורדים השמאליים במלחמת האזרחים, ומת בזמן המשפט נגדו, בעודו סובל מדמנציה. הוא נתמך על ידי ארה"ב, שכינתה אותו "אדם בעל יושרה אישית", וגם על ידי ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

הרודן לשעבר של גואטמלה אפריין ריוס מונט מת היום (ראשון) בגיל 91, כשהוא מותיר אחריו מורשת עקובה מדם שרדפה אותו עד מותו. תחת שלטונו של מונט, אלפי אזרחים, רובם מבני המאיה, נרצחו, נאנסו ועונו תחת מדיניות "האדמה החרוכה" שבה נקט הגנרל שהואשם ברצח עם.

על אף שאובחן כחולה דמנציה ב-2015, הוא הועמד לדין מחדש בשנה שעברה, בהחלטה של טריבונל מיוחד לחקר הפשעים שבוצעו בזמן מלחמת האזרחים במדינה שבמרכז אמריקה, שנשלטה על ידי מונט במשך 17 חודשים, בין 1982 ל-1983. עורך דינו מסר כי הרודן לשעבר התעקש על חפותו עד יומו האחרון.

ריוס מונט עלה לשלטון בהפיכה לא אלימה ב-1982, וכונן משטר ימני נוסף ביבשת שנשלטה באותה תקופה על ידי דיקטטורות צבאיות. אלו נתמכו על ידי ארצות הברית, שראתה במשטרים הלו בלם להתפשטות הקומוניזם בחצר האחורית שלה. הוא הודח בעצמו באוגוסט 1983 בהפיכה פנימית, אך המשיך לכהן בקונגרס קרוב לשני עשורים. ב-2012 הוא התפטר ובכך איבד את חסינותו מפני העמדתו לדין.

לקריאה נוספת בנושא
סוף לפרק אפל בהיסטוריה: מת הרודן האחרון של ארגנטינה

שליט גואטמלה לשעבר אפראין ריוס מונט, 2002. רויטרס
זוכה בשל בעיות טכניות. ריוס מונט, 2002/רויטרס

בפסיקה שזכתה לשבחים מצד ארגוני זכויות אדם, הורשע ריוס מונט ב-2013 באחריות לרצח עם ולפשעים נגד האנושות, ואמנסטי אינטרנשיונל הגדיר זאת כ"משפט של העשור". הוא נמצא אחראי לתכנון מבצע אנטי-גרילה, שבו נהרגו לפחות 1,771 חברי שבט האיקסיל ועוד אלפים מהם נעקרו מבתיהם. עם זאת, עשרה ימים בלבד לאחר מכן, בית המשפט העליון במדינה ביטל את הרשעתו של הרודן, בעקבות פגמים טכניים בהליך הרשעתו.

ריוס מונט הכחיש במהלך משפטו כי הוא ביצע רצח עם. "תפקידי כראש המדינה הייתה מדיניות לאומית, לא פיקדתי על הכוחות", אמר בזמנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"החייל הישראלי הוא המודל"

קרוב ל-200 אלף איש, רובם מקרב בני המאיה, נהרגו במהלך המלחמה הממושכת, שהחלה ב-1960 והסתיימה רק ב-1996. עוד 45 אלף איש נעלמו באותן שנים אפלות, שבהן נאבקו ממשלות הימין, בגיבוי אמריקני, בארגוני גרילה שמאליים, שקיבלו סיוע מהגוש הקומוניסטי - וגם בגיבוי מישראל.

לפי דיווחים מאותה תקופה, ישראל סיפקה לחונטה הצבאית בגואטמלה כלי נשק, מטוסים, כלי שיט ואף הכשירו את הכוחות. בריאיון שהעניק לרשת ABC, אישר ריוס מונט כי קיבל עזרה מישראל ואמר כי "החייל הישראלי הוא המודל שלנו".

דוח של ועדת פיוס לאומית, שנתמכה על ידי האו"ם, קבע אחרי המלחמה כי הצבא והמיליציות שתמכו בו היו אחראים ל-90% יותר מ-400 מעשי טבח במהלך המלחמה.

רודן גואטמלה לשעבר אפראין ריוס מונט שהורשע ברצח עם מת בגיל 91. רויטרס
הצטרך לאקדמיה הצבאית בגיל צעיר. שלט מחאה נגד ריוס מונט/רויטרס

ריוס מונט נולד ב-16 ביוני 1926 באזור הווטננגו שבמערב המדינה, והיה השלישי מבין 11 ילדים. הוא התעניין בצבא מגיל צעיר והצטרף לאקדמיה הצבאית ב-1943. ב-1954 הוא היה חלק מהפיכה צבאית, שבה תמכה סוכנות הביון המרכזית (CIA), להדחת הנשיא הנבחר ג'קובו ארבנז, שנתפס על ידי ארצות הברית כאוהד של הקומוניסטים. ההפיכה הציתה בסופו של דבר את מלחמת האזרחים האכזרית, שבה עמדו מצד אחד ממשלות הימין, ובצד השני ארגוני מורדים שמאליים.

הוא טיפס לדרגת גנרל ב-1972 והפסיד בבחירות לנשיאות שהתקיימו שנתיים לאחר מכן. אחרי שיצא לגלות בספרד, שם שימש נספח צבאי, הוא שב לארצו ב-1977 והצטרף לכנסייה האוונגליסטית. ב-23 במרץ 1982, הוא עמד בראש חונטה שהדיחה את הנשיא אנחל גווארה, וביטל את תוצאות הבחירות שהתקיימו באותו חודש. הוא הכריז כי שלטונו יהיה על בסיס "רצון האל", וביטל את החוקה, פיזר את הפרלמנט והשעה את כל המפלגות הפוליטית, פרט לחזית הרפובליקאית שבה עמד.

הוא הוציא לפועל מדיניות תקיפה נגד האוכלוסייה הכפרית, שנחשדה כמי שמסייעת למורדים. "אם אתם עמנו, נאכיל אתכם. אם לא, נהרוג אתכם", אמר באחד מציטוטיו המפורסמים בפני קהל מקרב בני המאיה ב-1982. למרות זאת, נשיא ארצות הברית דאז, רונלד רייגן, כינה אותו איש בעל "יושרה אישית" וכמי ש"מחויב לחלוטין לדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully