וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמושים ברימונים - אבל לא בשביל טרור: חקירת המסתננים מעזה

28.3.2018 / 20:03

מעדויותיהם של שלושת הפלסטינים שחדרו לישראל עולה כי לא הגיעו לבצע פיגוע, אלא כי נשאו על גופם נשק והתקרבו לבסיס צה"ל, כנראה במטרה להיעצר. עם זאת, חקירתם עדיין נמשכת. זו אינה הפעם הראשונה שבה תושבי הרצועה מעדיפים את הכלא הישראלי על המציאות הקשה בבית

צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: שניר דבוש

שלושת הפלסטינים שחדרו אתמול לישראל מרצועת עזה טוענים כי לא הגיעו לבצע פיגוע, אלא כדי להיעצר או לאתר עבודה - כך אמרו גורמי צבא בפיקוד הדרום שהסתמכו על העדויות הראשונות שמסרו השלושה, בני משפחה אחת מרפיח. ואולם, השלושה נשאו על גופם רימונים, סכינים וכלי עבודה, וצעדו יותר מ-20 קילומטרים עד שהגיעו לשער הכניסה של המרכז לאימוני יבשה בצאלים.

מאז מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 התפתחה בהדרגה תופעת המסתננים הפלסטינים לשטח ישראל משלל סיבות, בהן סיבות אישיות, אך רוב החדירות התבצעו בשל המצוקה הכלכלית החריפה ברצועה. גורם צבאי הסביר כי "המציאות שנוצרה בעזה מאז המבצע הפכה את חייהם של השכבות התחתונות ברצועה לבלתי נסבלים". לדבריו, "הדבר התגבר במיוחד באמצע שנת 2017, עם החלטתו של יו"ר הרשות אבו מאזן לקצץ במשכורותיהם של עשרות אלפי פקידים פלסטינים".

תמונות מפעילות כוחות הביטחון בעוטף עזה ומעצר החשודים בכניסה לבסיס צאלים 27 במרץ 2018. שמואל הס/TPS, מערכת וואלה! NEWS
מעצרו של אחד משלושת הפלסטינים, אתמול בצאלים/מערכת וואלה! NEWS, שמואל הס/TPS
משפחה יושבת סביב מדורה בזמן הפסקת חשמל בחאן יונס עזה, ינואר 2017. AP
רוב החדירות - בשל מצוקה כלכלית קשה. משפחה בחאן יונס, ינואר 2017/AP

כתוצאה מהמצב החלו להתגבר ניסיונות החצייה של גדר המערכת על ידי צעירים פלסטינים, המגיעים לישראל בתקווה למצוא עבודה או להימלט מהצרות בעזה. הם היו עוברים בידוק ביטחוני ולאחר מכן חקירה וכליאה. במערכת הביטחון גילו כי התופעה מתגברת בשל העדפתם של הפלסטינים את תנאי הכליאה בישראל, עם שלוש ארוחות ביום ומיטה חמה, על חייהם בעזה.

בהתאם לעלייה במספר המסתננים שחצו את גדר המערכת מדי חודש, הוחלט בכוחות הביטחון על נוהל "החזרה חמה" - מעצר, בידוק וחקירה כדי לברר האם יש להם קשר לפעילות טרור, וחזרה עוד באותו היום לשטח הפלסטיני דרך מעבר ארז. שם מחכים להם מנגנוני הביטחון של חמאס, שמעבירים אותם לחדרי החקירות תחת תנאים מורכבים, בלשון המעטה.

המסר הועבר לציבור הפלסטיני שחשב למצוא מפלט, אך ההרתעה שהתקבלה הייתה זמנית. צעירים פלסטינים הבינו שכדי להיעצר ולהישלח לבתי הכלא כאסירים ביטחוניים עליהם לחצות את הגדר כשברשותם אמצעי תקיפה. בתחילה התופעה כללה נשיאת סכינים בעת החצייה, אך במערכת הביטחון הבינו כי אין בכוונת המסתננים לבצע פיגוע, והוחלט להחזיר גם אותם לרצועה אחרי חקירה. גם במקרה הזה ההרתעה הייתה זמנית, ובחצי השנה האחרונה החלו פלסטינים להסתנן לישראל כשהם נושאים רימונים מתוך מחשבה שכוחות צה"ל יהיו חייבים לכלוא אותם.

גבול עזה. דצמבר 2016. אבי ישככרוף, מערכת וואלה! NEWS
גדר המערכת בעזה/מערכת וואלה! NEWS, אבי ישככרוף
ארבעה פלסטינים חדרו לישראל וניסו לחבל בעבודות של צה"ל בגבול עזה 24.03.18. -, מערכת וואלה! NEWS
ההרתעה הייתה זמנית. פלסטינים שחצו את גבול הרצועה בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, -

התופעה הזו העמידה בדילמה את מערכת הביטחון, שרוצה לגדוע את התופעה מאחר שהיא כוללת פעילות רגישה מאוד של הזרוע הצבאית של חמאס, ששילחה לא אחת את פעיליה כשהם לא חמושים להסתנן לישראל כדי ללמוד את נתיבי החדירה, זמני התגובה והאופן שבו מתבצעים המעצרים והחקירות. לאחר מכן החל חמאס לשלוח אזרחים פלסטינים לשטח מדינת ישראל מבלי שיבינו שהם למעשה פועלים בשם המודיעין של הארגון.

יש לציין כי בשל הרגישות שנוצרה סביב גדר המערכת והתגברות תופעת ההסתננות לישראל, ברוח התקופה שבה חמאס מנסה להסלים את המציאות הביטחונית בגבול באמצעות הפגנות ופרובוקציות, הוחלט להעמיק את החקירה כדי לשלול או לאשש כל אפשרות שמא מדובר כאן בחולייה מתוחכמת שלבסוף כן באה לבצע לפיגוע.
בתוך כך, במערכת הביטחון מעריכים כי ככל שתתגבר המצוקה הכלכלית ברצועה עזה, כך תתגבר העלייה בהיקף תופעת ההסתננות לשטח מדינת ישראל שלא למטרות ביצוע פיגועים.

פטרולים של משמרת הגבול בכיסופים בעקבות החשש לחדירה. מערכת וואלה! NEWS
סריקות אחר מסתננים מעזה ליד נחל הבשור, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully