וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי מפתיע לחג: הבנק מחק את רוב חובו של עולה שנאלץ לגדל את אחיו

31.3.2018 / 21:51

מגיל צעיר גידל תושב הצפון את ארבעת אחיו הקטנים אחרי שאב המשפחה נטש אותם ואמם מתה מסרטן. בהמשך הוא נישא ונולדו לו שני ילדים, והקשיים המשיכו להיערם. בעזרת סיוע משפטי הצליח להגיע להסדר עם הבנק על עשרות אלפי שקלים. "לעתים גם גופים מוסדיים יכולים לגלות חמלה"

מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
שימש דמות אב ואם עבור אחיו/ראובן קסטרו

בנק לאומי החליט לאחרונה בצעד יוצא דופן למחוק את מרבית החוב שצבר תושב הצפון בן 37, עולה מאתיופיה שגידל את ארבעת אחיו. הגבר עלה לארץ יחד עם אמו ואחיו הקטנים, במסגרת "מבצע שלמה", בשנת 1991. כבר בתחילת דרכו בארץ, חייתה המשפחה בעוני מחפיר ובמאבק הישרדות מתמיד. האב נטש את משפחתו והאם חלתה בסרטן ונזקקה לטיפולים רפואיים. על רקע המצב הכלכלי הרעוע, האח הבכור עשה כל שביכולתו לסייע ולקיים את התא המשפחתי, לרבות השתלבות בעבודה בפינוי פסולת וניקיון.

למרות המצב הקשה בבית, הוא הגשים את חלומו והתגייס לשירות משמעותי כלוחם בצה"ל. הוא מילא תפקיד זה משך שנה וחצי, עד שמחלת הסרטן הכניעה את אמו והוא נותר לגדל את ארבעת אחיו הקטינים, כאשר הקטנה בהם הייתה רק בת חמש. קודם לכן הוא נאבק מאבקים ממושכים ברשויות הרווחה שיאפשרו לו לעשות כן ולא יפרידו בין האחים.

בגיל צעיר הוא גידל את אחיו, שימש דמות אב ואם עבורם, ובאותה עת עבד בכמה עבודות בכדי לספק למשפחתו מוצרי צריכה בסיסיים, לצד תמיכה מעמותות וגורמי רווחה שונים. באותן שנים הוא גם התחתן ולו ולאשתו נולדו שני ילדים, תאומים. מציאות חיים זו הביאה אותו לקחת הלוואה. אולם הוא לא הצליח לעמוד בהחזרים השוטפים והחלו נגדו הליכי גביה במסגרת ההוצאה לפועל.

חלוקת מזון לפסח, אזור התעשייה ראשון לציון. מרץ 2015. ראובן קסטרו
הגבר נעזר בעמותות וגורמי רווחה כדי לפרנס את משפחתו. חלוקת סלי מזון/ראובן קסטרו

הצרות המשיכו לנחות על המשפחה ובת זוגו הותקפה באלימות קשה על ידי בן זוגה לשעבר, לאחר שסירבה להיעתר להפצרותיו לשוב לחיקו. הגבר האלים היכה אותה מכות נמרצות בפניה ודקר אותה דקירות מרובות בכל חלקי גופה. בעקבות מצבה הרפואי היא עברה הליך שיקום ממושך והוכרה כנכה בדרגת אי כושר של 74% מטעם המוסד לביטוח לאומי.

כשהוא שקוע בחוב של 90 אלף שקל ושרוי במצוקה, פנה הגבר לעזרה משפטית. בהחלטה משותפת, הוחלט במשרד עורכי דין עופר פרץ לייצג את החייב בהתנדבות מלאה וללא עלות, ועורך דין אביעד גלס לקח על עצמו את הייצוג המשפטי באופן אישי. במסגרת פגישה משותפת שנערכה עם נציגת בנק לאומי ומשרד עורכי הדין המטפל, נפרסו כל הטענות והנסיבות שהביאו את החייב למצבו.

בצעד יוצא דופן החליט הבנק למחול על החלק הארי של החוב ולהשאירו אף מתחת לגובה הקרן - פחות מ-30 אלף שקל - ולאפשר הסדר חוב זניח שבו החייב יוכל לעמוד. באופן סמלי, יום ההסדר הוא היום בו אמו המנוחה של החייב מתה וזהו גם היום שבו נולדו ילדיו.

עו"ד גלס אמר כי "במסגרת עבודתנו כעורכי דין בכלל ובתחום חדלות פירעון בפרט, אנו נתקלים לא אחת באנשים בעלי נסיבות חיים לא פשוטות שבעטיין נצברו להם חובות משך שנים ומתנהלים נגדם הליכים מבצעיים דורסניים לגבייה". הוא הוסיף כי "מדובר בסיפור אנושי ונוגע ללב שמעיד שלעתים גם גופים מוסדיים יכולים לגלות חמלה".

  • עוד באותו נושא:
  • חובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully