וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול האיום הרוסי: פולין רכשה פטריוט בעסקה הגדולה בהיסטוריה שלה

28.3.2018 / 17:11

הנשיא הצהיר כי מדובר ב"רגע היסטורי", אחרי שחתם על העסקה בשווי 4.75 מיליארד דולר. מאז שמוסקבה סיפחה את קרים, פועלת ורשה לשדרוג צבאה המיושן, שרובו מהתקופה הסובייטית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: שר החוץ הבריטי מגיב לגירושים הדיפלומטים הרוסים מהמערב)

פולין וארצות הברית חתמו היום (רביעי) על עסקה בשווי 4.75 מיליארד דולר למכירת מערכת טילי פטריוט. "היום אנחנו מתחילים לחמש את פולין עם מערכת ההגנה מפני טילים לטווח הבינוני הטובה ביותר בעולם", אמר נשיא פולין אנדז'יי דודה בטקס החתימה על העסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה, שמשדרגת את צבאה אל מול האיומים הנשקפים מרוסיה. "זהו רגע היסטורי ויוצא דופן", הכריז הנשיא.

פולין, החברה בנאט"ו, הגבירה את מאמציה לשיפור יכולותיה הצבאית מאז סיפחה רוסיה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 ובשל מדיניותה הצבאית והפוליטית התקיפה באזור. שני שלישים מהציוד הצבאי של פולין הוא מימי בברית ורשה, שאותה הובילה ברית המועצות.

סוללת פטריוט בתרגיל של נאט"ו בליטא, יולי 2017. AP
עוד שכבת הגנה לברית. סוללת נאט"ו בתרגיל בליטא/AP

העסקה גרמה לאנחת רווחה בוורשה, שיחסיה עם וושינגטון עלו על שרטון בעקבות החוק שהעבירה בינואר ומטיל עונשי מאסר על מי שירמוז על מעורבותה של פולין בשואה. ארצות הברית טוענת כי החוק פוגע בחופש הביטוי, ובישראל השוו זאת להכחשת שואה. פולין מכחישה זאת ומדגישה כי מטרת החוק היא לשמור על כבודה.

העסקה כוללת ארבעה משגרים, וורשה מנהלת משא ומתן עם וושינגטון על רכישת מערכות נוספות, מכ"ם חדיש ומיירטים בעלות נמוכה. "אנחנו מצפים שפולין תתקדם במהירות עם השלב השני בעסקה, הם הביעו את רצונם להשלים זאת עד לסוף השנה", אמר ווס קרמר, נשיא "ריית'ון מערכות", המפתחת את טילי הפטריוט.

גורמים אמריקניים אמרו כי העסקה תאפשר לפולין להשתתף במבצעי הגנה אווירית וטילים יחד עם בעלות בריתה בנאט"ו, הולנד, גרמניה, ספרד ויוון, שבהן כבר פועלות מערכות הפטריוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully