וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדות הצהרונים בי-ם מאיימות לשבות; העירייה מונעת דיון בנושא

ההכרזה הגיעה בעקבות העיכוב במשא ומתן על הסכם קיבוצי, שהחל עוד במאי. אם לא תושג התקדמות העובדות יפתחו בעיצומים אחרי החג. יו"ר ועדת הביקורת בעירייה: "בגלל שתנאי העבודה לא נאותים הסייעות מתחלפות בקצב מסחרר והילדים נפגעים"

גן ילדים. ShutterStock
"חשוב לנו להעביר מסר להורים". אילוסטרציה/ShutterStock

עובדות הצהרונים בירושלים הכריזו לאחרונה על סכסוך עבודה בעקבות העיכוב בחתימה על הסכם קיבוצי וצפויות לפתוח בעיצומים אחרי חג הפסח אם לא תחול התקדמות. ניסיון לקיים דיון במשבר הממושך בוועדת הביקורת נמנע על ידי הנהלת העירייה בטענה שזה לא בסמכות הוועדה.

800 גננות וסייעות עובדות בצהרונים ברחבי העיר. הן עובדות כשעתיים וחצי ביום, וללא הסכם מפוטרות בכל שנה. ההסכם שלהן תם בסוף שנת הלימודים הקודמת, והמשא ומתן להסכם חדש, שהחל בחודש מאי בשנה שעברה, תקוע. בעקבות זאת, הן הכריזו בשבוע שעבר על סכסוך עבודה.

מרי לוי מוועד עובדות הצהרונים, שעובדת כגננת כ-17 שנה, אמרה כי ההחלטה לפתוח בסכסוך עבודה הגיעה מחוסר ברירה. "ההסכם הקיבוצי כל הזמן נדחה ונדחה, השגנו הסכם להעלאת הוותק, ועכשיו הם חוזרים בהם ולא מבטיחים תוספת ותק לשנה הבאה", אמרה. "יש חורים, אנחנו רוצות להשיג הישגים טובים בהסכם כי מגיע לעובדות, הן עובדות טובות שאכפת להן. אנחנו עדיין מחכות שיפתיעו אותנו, ייכנסו לגנים ויתנו לעובדות את מה שמגיע להן".

בניין עיריית ירושלים מכיוון החומות. צילום מתוך ויקיפדיה, Adriana Lobba @ CC BY-SA 3.0, מערכת וואלה! NEWS
עיריית ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, צילום מתוך ויקיפדיה, Adriana Lobba @ CC BY-SA 3.0

עובדות הצהרונים לא מחויבות לעבוד בקייטנת הפסח, אולם לדברי לוי, רובן הסכימו על אף שמדובר בשמונה שעות עבודה. "חשוב לנו להעביר מסר להורים שאנחנו נותנים מענה לצהרונים. יכולנו להגיד להפך. אבל אז הייתה בעיה עם ההורים. באנו ממקום טוב כדי לתת מענה. לולא היינו עובדות בקייטנה היו צריכים להביא צוות אחר שההורים לא מכירים", הוסיפה. עם זאת, היא אומרת כי במקום השי לחג שהובטח להן של 400 שקלים הוחלט לתת להן תוספות בסכום של 180-110 שקלים בלבד. "זה מעליב, מעליב מאוד", אמרה.

ראומה שלזינגר, מרכזת ועד עובדות הצהרונים בירושלים מטעם כוח לעובדים, הסבירה כי בשל תנאי ההעסקה הבעייתיים ישנה תחלופה מאוד גדולה של סייעות. לדבריה, "יותר מ-50% מהעובדות הן בעלות ותק של פחות משנתיים. יותר משליש - פחות משנה. כל הזמן מגייסים עובדות חדשות". לפיכך היא מציינת כי דרישה מרכזית במשא ומתן היא תוספת ותק, ותוספת של מאה שקלים לחודש על כל שנתיים ותק.

"זו תוספת לא גבוהה אבל אומרת שחשוב שתישארו", הסבירה שלזינגר והדגישה כי הדבר חשוב גם להורים ולילדים כדי שיהיה חינוך איכותי ולא רק תחלופה של עובדים בשכר מינימום. כמו כן, היא ציינה כי הדרישה היא להסכם ממושך, אולם בעירייה הסכימו רק להסכם שיימשך עד תחילת השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ההורים לא יודעים אם יהיו צהרונים וקייטנות לקראת החופשות"

בעקבות המשבר הממושך תכננה יו"ר ועדת הביקורת בעירייה פלר חסן-נחום לקיים דיון בנושא. אולם מזכיר העירייה עידו רוזנברג הודיע לה כי לא ניתן לקיים את הדיון משום שנושא זה אינו נכלל ברשימת התחומים שבסמכות הוועדה לדון, ובהם דוח מבקר המדינה, דוח מבקרת העירייה, דוח נציב תלונות הציבור על ביקורת העירייה ודוח משרד הפנים על העירייה.

גננת וילדים בגן ילדים. ShutterStock
"יותר מ-50% מהעובדות הן בעלות ותק של פחות משנתיים"/ShutterStock

"כבר כמה שנים שההורים בירושלים לא יודעים אם יהיו צהרונים וקייטנות לקראת החופשות, והעניין הזה לא יכול להימשך", אמרה פלר-נחום. "העירייה דוחה את חתימת ההסכם עם הסייעות במשך חודשים רבים, מה שפוגע בביטחון התעסוקתי של הסייעות וביכולת של מערכת החינוך לתכנן לוח חופשות לטווח ארוך. מעבר לזה, מכיוון שתנאי העבודה לא נאותים, הסייעות מתחלפות בקצב מסחרר".

לדבריה, "הנפגעים העיקריים הם הילדים, שצריכים להסתגל לסייעת חדשה, שלא מכירה אותם, כל כמה חודשים. אנחנו מנסים לכנס ועדת ביקורת בנושא, אבל העירייה אוסרת עלינו לקיים ישיבה. מדובר באבסורד, בשביל מה יש ועדת ביקורת אם אי אפשר לדון במחדלי העירייה ולנסות להביא לתיקון? אנחנו נמשיך ללוות את ההורים והסייעות עד שהעניין ייפתר".

עיריית ירושלים: "הצדדים עתידים להתחיל בהליך גישור"

מהעירייה נמסר בתגובה כי "אחרי משא ומתן ממושך בין ארגון העובדים המייצג את העובדות, כוח לעובדים, לבין המנהלים הקהילתיים המעסיקים את העובדות, עד כדי ערב חתימת הסכם קיבוצי, הודיע ארגון כוח לעובדים כי הוא חוזר בו מההסכמות וזונח את שולחן המשא ומתן. זאת למרות ולאחר שהמנהלים הקהילתיים מילאו את חלקם ולמעשה שילמו לעובדות שכר רטרואקטיבית מחודש ספטמבר 17.

"יש לציין כי המינהלים הקהילתיים רואים בעובדות כוח חשוב ומסור ויעשו כמיטב יכולתם לשמור על תנאי העסקתן ושכרן כפי שנעשה עד כה ובמהלך השנים האחרונות. בימים אלו הסכם השכר נמצא במשא ומתן והצדדים עתידים להתחיל בהליך גישור".

בנוגע לוועדת הביקורת, נמסר מהעירייה כי "בהתאם לחוות דעת הלשכה המשפטית בעירייה, ועדת הביקורת יכולה להתכנס רק בנושאים הקבועים בחוק כגון: דוח מבקר המדינה, דוח מבקרת העירייה, דוח משרד המשפטים וכיו"ב. מאחר שהצהרונים אינם נכללים בנושאים הקבועים בחוק לא ניתן לדון בהם בוועדת הביקורת".

(עדכון ראשון: 8:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully