וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לשרי החוץ האירופים: התיקונים שהצעתם להסכם הגרעין לא מספקים

27.3.2018 / 1:36

בפגישתו עם שרי החוץ של גרמניה וצרפת אמר רה"מ כי "ישראל דורשת תיקון יסודי" של ההסכם, והעריך כי ממשל טראמפ יפרוש ממנו בחודש מאי. השרים הציגו את הצעותיהם, שכללו בעיקר הטלת סנקציות. על המו"מ עם הפלסטינים אמר נתניהו: "לחכות לתכנית האמריקנית"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: נאומו של נתניהו בוועידת איפא"ק, מוקדם יותר החודש)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (שני) לשרי החוץ של גרמניה וצרפת כי "ישראל דורשת תיקון יסודי, ולא תיקון לשם התיקון" של הסכם הגרעין עם איראן. זאת, על רקע מאמץ אירופי לגבש חבילת סנקציות על טהראן, במטרה למנוע את פרישתה של ארצות הברית מההסכם ב-12 במאי.

נתניהו נפגש אחר הצהריים עם השרים, הייקו מאס מגרמניה וז'אן איב לה דריאן מצרפת, ובמרכז שתי הפגישות עמד הנושא האיראני. נתניהו העריך כי ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אכן יפרוש מההסכם עם בוא תאריך היעד, ושרי החוץ האירופים הציגו בפניו את הצעותיהם לתיקון ההסכם, שמתמקדות בשלב זה בהטלת סנקציות חדשות על איראן בשל פעילותה בתחום הטילים הבליסטיים ומעורבותה במלחמת האזרחים בסוריה ובחימוש ארגוני טרור במזרח התיכון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם שר החוץ של גרמניה (מימין) ושר החוץ הצרפתי במבואת לשכת ראש הממשלה בירושלים.. קובי גדעון / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מאס, נתניהו ולה דריאן, היום/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון / לע"מ

לדברי גורמים שנכחו בפגישה, ראש הממשלה הבהיר שסנקציות בלבד אינן מספקות את דרישותיה של ישראל תיקון ההסכם, ואמר כי ישראל מצפה ל"שינויים מהותיים" הנוגעים גם לסעיף התפוגה של ההסכם, הקובע כי איראן תוכל לחזור ולהכשיר אורניום בעוד כשמונה שנים, ולפיקוח מוגבר ויעיל יותר של אתרי הגרעין. "זה כמו הסכם מינכן. ראינו מה קרה עם ההבטחות לפיקוח בקוריאה הצפונית", אמר נתניהו, לפי גורם שהשתתף בפגישה.

מדובר בביקורם הראשון בישראל של השניים, שבמהלכו נפגשו גם עם הנשיא ראובן ריבלין ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וגם בפגישה ראשונה עם נתניהו. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי שתי הפגישות התנהלו ברוח ידידותית וחיובית, וכללו גם שיחות של 20 דקות בארבע עיניים. עוד אמרו שבמהלך השיחות נידונו גם סוגיות אזוריות נוספות, כמו התעצמות איראן בסוריה והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי שר החוץ הגרמני התעניין במיוחד בתהליך השלום, אך ראש הממשלה שב והדגיש כי הממשל האמריקני עדיין לא נסוג מרצונו להציג תכנית שלום וכי בינתיים הפלסטינים הם אלה שמסרבים לחזור לשולחן המשא ומתן. "אני מציע לתת לממשל זמן להציג את התכנית", אמר נתניהו, והדגיש כי מבחינת ישראל ארצות הברית היא המתווך היחיד באזור - כך לדברי גורמים שהשתתפו בפגישה. סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, שהשתתפה גם היא בפגישות, צייצה בחשבון הטוויטר שלה אחרי הפגישה עם שר החוץ הגרמני מאס: "אף מילה על ההתנחלויות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם שר החוץ של גרמניה (מימין) ושר החוץ הצרפתי במבואת לשכת ראש הממשלה בירושלים.. קובי גדעון / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"כידידים אנחנו יכולים לא להסכים". נתניהו עם שרי החוץ, היום/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון / לע"מ

השר מאס נחשב לתומך גדול של ישראל, ובפתח הפגישה עם נתניהו הדגיש כי "כידידים אנחנו יכולים לחלוק אחד על השני בסוגיה כזו או אחרת, כמו הסכם וינה בסוגיית הגרעין האיראני ושתי מדינות לשני עמים. גם אם אנחנו בדעות שונות, אנחנו בראש ובראשונה ידידים. שר החוץ הצרפתי, לה דריאן, הודיע בפתח הפגישה על סדרה של ביקורים רמי דרג בחודשים הקרובים: ראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ יבקר בישראל בסוף מאי, ובקיץ מתוכנן ביקור של נתניהו בפריז. בהמשך השנה, אמר לה דריאן, גם נשיא צרפת עמנואל מקרון יגיע לירושלים לראשונה, ולאחר מכן יתקיים ביקור גומלין של הנשיא ריבלין.

מוקדם יותר היום נפגש מאס גם עם ראש האופוזיציה יצחק הרצוג ועם ראשי המחנה הציוני אבי גבאי וציפי לבני. בפגישה נידונו בעיקר הנושא האיראני ועתיד פתרון שתי המדינות. גבאי, הרצוג ולבני אמרו למאס שבכל הנוגע לאיראן ולסוריה, יש הסכמה בינם לבין הממשלה. "הגעת למזרח תיכון עצבני ונפיץ מאוד, מוכרחים לשנות את הכיוון", אמר הרצוג בפגישה. "נדרשת היום פעולה נחרצת של הקהילה הבינלאומית כדי להפסיק את התבססות איראן בסוריה כבר עכשיו, ולמנוע מאיראן נשק גרעיני בעתיד,, אמרה לבני. גבאי אמר כי בכל הנוגעים לנושאים המדיניים, "מדינת ישראל היא המדינה החזקה באזור ועליה להוביל וליזום את המו"מ עם הפלסטינים".

(עדכון ראשון: 20:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully