וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

געגועים לרומניה: עשרת אלפים איש הפגינו במולדובה למען איחוד

25.3.2018 / 20:37

ביום השנה המאה לצירופה של המדינה הקטנה לרומניה הגדולה, התקבצו אלפי מפגינים בבירה קישינב, בהם גם נשיא רומניה לשעבר. למהלך אין סיכוי רב, אך הוא חושף את הקרע בין המחנה הפרו-אירופי לבין המחנה הפרו-רוסי

מבנה ממשלת מולדובה בבירה קישינב, 2016. רויטרס
סופחה לברית המועצות ב-1940. מבנה ממשלת מולדובה בבירה קישינב/רויטרס

כעשרת אלפים איש הפגינו היום (ראשון) בקישינב, בירת מולדובה, בקריאה לאיחוד המדינה עם רומניה השכנה. בין המשתתפים היה גם נשיא רומניה לשעבר טריאן בססקו. האיחוד בין רומניה, חברת האיחוד האירופי, לבין שכנתה הקטנה היותר בצפון-מזרח אינו סביר, אך הסוגיה מצביעה על הפילוג במדינה בין אלו התומכים בהתקרבות למערב לבין אלו התומכים ביחסים קרובים עם מוסקבה, לקראת הבחירות בנובמבר.

מולדובה הייתה חלק מרוסיה הצארית במהלך המאה ה-19 ונקראה בסרביה. לאחר מלחמת העולם הראשונה, היא חוברה ל"רומניה הגדולה", אך סופחה על ידי ברית המועצות ב-1940. עם התפרקות הגוש הסובייטי, היא קמה כמדינה עצמאית ב-1991. המדינה מחולקת בין הרוב דובר הרומנית לבין המחוז הבדלני טרנסדניסטריה, שנתמך על ידי רוסיה כחלק מאחד מאותם "סכסוכים קרים" המתחוללים במחוזות בדלניים בכמה מהרפובליקות הסובייטיות לשעבר.

"אנחנו קוראים לנציגי הפרלמנט של מולדובה ושל רומניה להביע בעתיד הקרוב על איחוד", אמר בססקו במהלך ההפגנה, שהתרחשה ביום השנה המאה לאיחוד בין מולדובה לרומניה הגדולה. הממשלה בבוקרשט לא הגיבה עד כה להפגנה בעד האיחוד.

ההפגנה הייתה שלווה, אולם המשטרה סרה כי היא עצרה 21 חשודים שניסו לשבש את העצרת והחרימה מסכות וסכינים.

הנשיא קורא לאיחוד מכסים עם רוסיה

ממשלת מולדובה הפרו-אירופית והפרו-אמריקנית נקלעת לעתים לעימותים עם הנשיא הפרו-רוסי איגור דודון, הרוצה לשפר את היחסים עם מוסקבה ולהצטרף לאיחוד המכסים שלה. אם מפלגתו הסוציאליסטית תנצח בבחירות ב-2018, דודון עשוי לקדם העברת חוק שתאסור ארגונים התומכים באיחוד הנתפסים כמי שמערערים על שלמותה של המדינה.

הנשיא קרא למתנגדי האיחוד עם רומניה שלא לקיים עצרת נגד. "אני קורא לכל הפטריוטים והפוליטיקאים שלא לצעוד נגד תומכי האיחוד ב-25 במרץ. אסור לנו לתת להם סיבה נוספת להפגנות ולפרובוקציות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully