וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ירוויח יותר ואיך תחשבו את השכר | המדריך לקיצור שבוע העבודה

18.3.2018 / 14:46

ההסתדרות ומשרד העבודה והרווחה חתמו על צו לפיו שבוע העבודה יקוצר ל-42 שעות במקום 43. זאת, כחלק מהסכמות עם התאחדות התעשיינים. אולם, ההסכם טומן בחובו תוספת לשעות משמרות הלילה שניתן לדרוש מעובדים

עריכת וידאו: ניר חן

החל מהחודש הבא יתקצר שבוע העבודה במשק מ-43 שעות ל-42 בלבד - כך הודיע היום (ראשון) שר העבודה והרווחה חיים כץ בעקבות חתימתו על צו הרחבה בנושא. זאת, בעקבות הסכם שהושג בחודש יולי 2017 בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש לאחר התנגדות ארוכת שנים מצד המעסיקים להפחתה בשעות. ניסנקורן רצה להגיע להפחתה שתביא ל-40 שעות עבודה בשבוע ובסוף התפשר על קיצור שעה אחת בלבד.

טקס החתימה על צו ההרחבה לשיפור תנאים העובדים הסוציאליים, פברואר 2017. דוברות ההסתדרות, מערכת וואלה! NEWS
יו"ר ההסתדרות ניסנקורן עם השרים כחלון וכץ/מערכת וואלה! NEWS, דוברות ההסתדרות

מה אומרת ההחלטה? ועל מי היא צפויה לחול?

צו ההרחבה שהוציא השר כץ קובע כי קיצור שבוע העבודה יחול על כל העובדים במשרה מלאה במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי. על פי ההחלטה, המעסיק יבחר יום בשבוע שבו יורה לעובדיו לצאת שעה אחת מוקדם יותר מהעבודה. במקרה שבו מחליט המעסיק כי העובד דרוש להישאר במקום העבודה באותו היום הוא יאלץ לשלם עליה 125% מעלות השכר השעתי הרגילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

כיצד יבוצע החישוב לעובד שעתי?

בעקבות יישום צו ההרחבה השכר הממוצע במשק יתחלק ב-182 שעות במקום 186 שעות. באופן זה יגולם חישובם של עובדים בשכר שעתי שאינם מועסקים במשרה מלאה, כך שלא "יפסידו" מקיצור שבוע העבודה.

מתי צו ההרחבה צפוי להיכנס לתוקף?

הצו צפוי להיכנס לתוקף ב-1 באפריל. לאחר שהשר כץ חתם על צו ההרחבה הוא צפוי לעבור למשרד המשפטים לקראת פרסומו בילקוט הפרסומים.

מי צפוי להיפגע מהצו?

יו"ר ההסתדרות ניסה במשך תקופה ארוכה להוביל מהלך שבו שבוע העבודה יקוצר ל-40 שעות. המעסיקים ומשרד האוצר התנגדו למהלך ולבסוף הגיעו הצדדים להסכמה על הורדת שעה אחת בלבד. אלא שהאותיות הקטנות בהסכם בין הצדדים מגלות כי בתמורה לקיצור של שעה אחת בעבודה במשך שבוע, נתנה ההסתדרות את הסכמתה להעלאת שעות העבודה במהלך משמרות הלילה. את הפרטים הללו לא פרסמה ההסתדרות בהודעה שהוציאה לעיתונות.

בנוסף, ההסכם משנה את שיטת חישוב משמרות הלילה השבועיות עבור עובדים בשכר שעתי. משמרת לילה מוגדרת כשעות העבודה אחרי השעה 22:00. במצב הנוכחי יכול מעסיק לדרוש מעובד שבע משמרות לילה על פני שלושה שבועות. על פי ההסכם, לאחר יישום הצו יוכל המעסיק לדרוש מעובדיו שבע משמרות לילה על פני שבועיים - מה שיעלה בפועל את מספר שעות העבודה בלילה מ-50 ל-60 שעות בכל שבוע.

כמו כן, במצב הדברים הקיים המעסיק יכול לדרוש מעובדיו 15 שעות נוספות בשבוע. בהסכם החדש הסכימה ההסתדרות לשינוי מהותי שיאפשר 16 שעות נוספות בשבוע. על פי צו ההרחבה: "מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרת בשבוע שבו מבוצעת עבודת לילה תהא הפרש השעות שבין משמרת לילה לבין 12 שעות במכפלת חמישה ימי עבודה בשבוע".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שהתמודדה בעבר על ראשות ההסתדרות נגד ניסנקורן, הביעה התנגדות להסכם שהושג עם משרד העבודה וטענה כי הנפגעים העיקרים הם העובדים החלשים שיצטרכו לעבוד יותר משמרות לילה. הכול בשם הקמפיין החברתי שעורך ניסנקורן לעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully