וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת סלובקיה התפטר בשל רצח העיתונאי, אך המפגינים דורשים בחירות

16.3.2018 / 23:42

רוברט פיקו הסכים להעביר את המושכות לסגנו, בניסיון לשכך את הזעם הציבורי בעקבות החיסול של העיתונאי שחקר את קשרי המאפיה לממשלה. ואולם, ההפגנות נמשכות זה השבוע השלישי במטרה להחליף את השלטון במדינה שחווה את גל המחאה הגדול ביותר מאז נפילת הקומוניזם

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה הוותיק של סלוביקה, רוברט פיקו, התפטר אתמול לטובת סגנו בעקבות הלחץ על ממשלתו שהחל לאחר רצח עיתונאי חוקר. הרצח גרם להפגנות הגדולות ביותר במדינה מאז נפילת הקומוניזם, ואלו נמשכו גם היום (שישי) חרף ההחלטה של פיקו. עשרות אלפי אנשים מחו ברחבי המדינה וקראו "הממשלה לא עובדת".

הנשיא אנדריי קישקה הטיל על סגן ראש הממשלה, פטר פלגריני, להקים ממשלה חדשה ובכך פתח אפשרות להמשך כהונת הקואליציה הנוכחית. זאת על אף דרישותיהם של עשרות אלפי המפגינים לבחירות מוקדמות.

הרצח המסתורי של העיתונאי יאן קוצ'יאק בן ה-27, שחקר קשרים בין הפשע המאורגן לאנשי עסקים ולפוליטקאים, ושל ארוסתו, עורר את זעם הציבור ואיים להפיל את הממשלה בטרם הסכימו על החלפת פיקו. האחרון הבטיח להישאר בפוליטיקה ולהנהיג את סמר, המפלגה שבראשותו.

על אף שזכה למספיק חתימות של מחוקקים כדי להבטיח רוב בפרלמנט, פלגריני, לשעבר יו"ר הפרלמנט, יתמודד כבר היום עם אתגר ראשון - הפגנות הענק שאמורות להמשיך זה השבוע השלישי. המארגנים דורשים לקיים בחירות חדשות וחקירה מקיפה סביב מותו של העיתונאי בסוף החודש שעבר.

ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיקו לאחר הגשת התפטרותו, 15 במרץ 2018. רויטרס
שולט במדינה במשך יותר מעשור. פיקו לאחר התפטרותו/רויטרס

האירועים בשבועות האחרונים חשפו את אי-הנוחות הגוברת בכמה ממדינות מרכז אירופה כלפי נסיגתן של הממשלות מהמשטר הדמוקרטי, כ-30 שנה אחרי נפילת הקומוניזם. פיקו האשים "כוחות זרים" במשבר ותהה לגבי פגישתו של הנשיא עם המיליארדר ההונגרי-אמריקני ג'ורג' סורוס בשנה שעברה. זאת בדומה לראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, שמוביל קו לאומני ומאשים את סורוס בכך שהוא מנסה להפיל את ממשלתו.

פיקו וקישקה היו יריבם במהלך הבחירות האחרונות לנשיאות, והנשיא עצמו קרא במהלך המשבר הנוכחי לשינויים בממשלה כדי להשיב את אמון הציבור.

"אחרי שבועיים של בושה בינלאומית, סירוב לקבל אחריות פוליטיות והפגנות ענק, אנחנו שוב בהתחלה, עם התפטרות הממשלה והחלפת ראש הממשלה", אמר הנשיא לפני שפיקו הגיש את התפטרותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנות בברטיסלבה, סלובקיה, בדרישה להקדמת הבחירות, 16 במרץ 2018. רויטרס
המחאה לא שוככת. הפגנה בברטיסלבה הבירה/רויטרס

הממשלה הנוכחית תמשיך בהרכבה, עם מפלגת השלטון סמר, מפלגת המיעוט ההונגרי והמפלגה הלאומית הסלובקית, שהתמתנה בשנים האחרונות מעמדותיה הימניות-קיצוניות. פיקו יישאר ראש הממשלה הזמני עד שמחליפו ימונה רשמית.

פיקו הוא הדמות הבולטת במדינה במשך יותר מעשור. על אף שהוא מוביל קו תקיף נגד הגירה, בדומה לשכנותיה של סלובקיה, הוא מנסה להתבדל מעמיתיו בכל הנוגע לעמדותיו האירוסקפטיות. בשנה שעברה, הוא קרא לסלובקיה "אי פרו-אירופי" במרכז אירופה.

כלכלת סלובקיה צמחה במהירות בעשור האחרון והיא יצרנית גדולה של כלי רכב על אף אוכלוסייתה הקטנה בת 5.4 מיליון התושבים. עם זאת, רבים טוענים כי פיקו לא נלחם מספיק בשחיתות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully