וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנהיג חברתי אמיץ": דוד לוי יקבל פרס ישראל למפעל חיים

בנט בירך את השר לשעבר על קבלת הפרס, שהוענק לו בין היתר בשל היותו "לוחם חברתי, מנהיג עובדים ונציג עיירות הפיתוח והפריפריה וממקימיה". בנט כינה את לוי "תמצית סיפור הציונות ומנפץ תקרת הזכוכית". לוי לוואלה! NEWS: "נאבקתי - וידעתי שאסור לי להיכשל"

דוד לוי מחוץ לביתו בבית שאן. מאי 2014. ערן גילווארג
נמנע מהתמודדות לנשיאות בשל העדר תמיכה מהליכוד. לוי/ערן גילווארג

שר החינוך נפתלי בנט הודיע הערב (חמישי) על הענקת פרס ישראל למפעל חיים בתחום החברה לשר החוץ לשעבר ויו"ר מפלגת גשר דוד לוי.

בדברים שכתב בנט בעמוד הטוויטר שלו כינה את לוי "מנהיג חברתי אמיץ, תמצית סיפור הציונות, מנפץ תקרת הזכוכית". בנט הוסיף כי התרגש לבשר ללוי "‏הנער שעלה מרבאט שבמרוקו אל המעברה ועיירת הפיתוח ופרץ את הדרך לליבת החברה הישראלית" על זכייתו. "‏דוד, אני מביט בדמותך - ורואה אותנו. ‏מזל טוב לעם ישראל!", חתם בנט את דבריו.

לוי אמר לוואלה! NEWS כי "שר החינוך התקשר ובישר לי על ההחלטה. הוא היה נרגש, וגם אני התרגשתי. לאורך כל הדרך הציבורית התמודדתי בעשרות מאבקים קשים בתחום החברתי, החיים לא פינקו אותי. התחום החברתי יקר לכולנו, והעובדה שוועדה העמידה את זה בראש סדר היום, זה דבר גדול מבחינה חברתית, וישפיע גם תחומים נוספים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוי מקבל פני עולים מאתיופיה בנתב"ג יחד עם שמיר, 1991/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני זוכר ימים קשים של מעברות ומצוקת דיור", אמר לוי, "הקרקע לא הייתה בשלה מספיק כדי להבין את חשיבות הדברים ואני נאבקתי על מה שלי היה ברור כמובן מאליו. ידעתי שאסור להיכשל, כי כישלוני היה בולם צמיחה של דור מנהיגות צעיר בעל פוטנציאל אדיר. מי יודע כמה כוחות ומוחות חשובים אבדו לנו במהלך השנים, בגלל חוסר רגישות. אני מילאתי את חובתי. זה היה קשה מאוד ומלווה במאבקים למה שמכונה היום 'לשבור את תקרת הזכוכית'.

"עוד לא הגענו למנוחה ולנחלה", הוסיף, "ויש בעיות שזועקות לפתרון, אבל היום כבר יש הכרה בחשיבות הדברים. הפערים והעוני הם בעיה לאומית שצריכה לעמוד לנגד עיני נבחרי הציבור. מה שלא נעשה היום, נתקשה לשקם מחר. מדובר במצוקה של אנשים חיים, ילדים ומבוגרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חבר הכנסת ושר בממשלות ישראל, דוד לוי, זוכה פרס ישראל לחברה, 15 במרץ 2018. ראובן קסטרו
לוי, כשהיה שר בממשלת שרון/ראובן קסטרו

סגן שר הבינוי והשיכון ובנו של דוד לוי, ח"כ ז'קי לוי, אמר כי "אין ראוי מאבי ומורי לפרס. הוא פורץ דרך, איש שדרכו הישרה גישרה על פערים כואבים ורבים שהיו בחברה, איש שהוא מבוני המדינה, שהוביל את הפרויקט החברתי הגדול ביותר מאז קום המדינה, 'שיקום שכונות'. הוא מודל לחיקוי, בדרכו הצנועה, בהישגיו ובעמידתו על עקרונותיו כיאה למנהיג אמיתי".

הנשיא ראובן ריבלין ברך את לוי על הפרס ושלח "ברכות חמות לזוכה פרס ישראל למפעל חיים בתחום החברה, השר לשעבר דוד לוי. דוד העמיד דורות של עוסקים בצרכי ציבור באמונה, כשפעילותו ומסירותו האינסופית משמשים מגדול והשראה. דוד יקר, היית מפורצי הדרך מהפריפריה ללב הישראליות, החלוץ שגרם לרבים אחרים להאמין שאפשר ועל כל אלה אנו מתכבדים בך כחתן פרס ישראל".

כחלון: "כבוד עצום לישראל שהוא יזכה, מנהיג חברתי משכמו ומעלה"

שר האוצר משה כחלון ברך ואמר כי "בצעירותי הגיע דוד לוי לבקר אצלנו באולגה כחלק מפרויקט שיקום שכונות. כבר אז הוא נטע בנו תקווה ונתן לנו הבטחה למציאות אחרת. מציאות בה פועל בניין מעיירת פיתוח יכול להיות שר חוץ, ונער מאולגה יכול להיות שר אוצר. כבוד עצום לישראל שהוא יזכה השנה בפרס מפעל חיים. מנהיג חברתי משכמו ומעלה".

לוי, בן 80, היה שנים רבות חבר ליכוד והקים בשנת 1995 את מפלגת גשר, כיהן בעבר כשר חוץ בממשלתו של אהוד ברק וקודם לכן בזו של יצחק שמיר. בשנת 2014 עלה שמו כמועמד אפשרי לנשיאות אך הוא החליט שלא להגיש את מועמדותו בשל העדר תמיכה בליכוד. שניים מבניו, ז'קי ואורלי, מכהנים כח"כים בכנסת הנוכחית.

תמונת ארכיון - דויד לוי, ואריאל שרון. ראובן קסטרו
לוי עם אריאל שרון/ראובן קסטרו

בנימוקי ועדת פרס ישראל על זכייתו נכתב כי סיפורו האישי של לוי "הוא סיפורו של נער שעלה ארצה מרבאט שבמרוקו, אל המעברה ועיריית הפיתוח, ומנקודת שפל זו זינק אל ליבת העשייה הציבורית והחברתית וממחוללי כור ההיתוך של החברה הישראלית".

הוועדה כינתה את לוי "לוחם חברתי של השכבות החלשות, מנהיג עובדים ונציג עיירות הפיתוח והפריפריה וממקימיה. יזם ומוביל של תכניות חברתיות ומדיניות, פעיל במאבקים למען השכבות החלשות ומנהיג מדיני". עוד נכתב בהודעה על זכייתו כי "דמותו הייחודית, דבקותו בעקרונותיו והיותו סמל חברתי הם מקור השראה לציבור ומקור להערכה. חזונו אומץ ליבו, ומאבקיו ומעשיו הטביעו חותם מובהק על החברה הישראלית".

(עדכון ראשון 20:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully