וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי המערב בהצהרה משותפת: רוסיה אחראית להרעלת המרגל

15.3.2018 / 15:12

בהפגנת עמדה מאוחדת, האשימו מיי, טראמפ, מקרון ומרקל את ממשלו של פוטין בניסיון החיסול של הסוכן לשעבר בגז עצבים. "המתקפה הכימית הראשונה באירופה מאז מלחמת העולם השנייה", מסרו הארבעה. רוסיה: נגיב בקרוב לגירוש הדיפלומטים

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

מנהיגי צרפת, גרמניה, ארצות הברית ובריטניה גינו היום (חמישי) בהצהרה משותפת את תקיפת המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה, והאשימו את רוסיה באחריות למתקפה הכימית הראשונה על אדמת אירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה.

בהצהרה מטעמם של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נאמר כי "השימוש של רוסיה בגז עצבים היא הפרה של אמנת השימוש בנשק כימי ושל החוק הבינלאומי. זה מאיים על כולנו". הם קראו לרוסיה לחשוף את התכנית לפיתוח גז העצבים "נוביצ'וק", שבו נעשה שימוש נגד סקריפל ובתו יוליה בעיר סולסברי, והאשימו את מוסקבה בפגיעה בריבונותה של בריטניה.

עוד הוסיפו ארבעת המנהיגים כי "החשש שלנו קשור גם למה שנראה כמו תבנית של התנהגות לא אחראית של רוסיה. אנחנו קוראים לרוסיה למלא את אחריותה בתור חברת מועצת הביטחון של האו"ם לשמור על השלום ועל הביטחון בעולם".

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
רוסיה "מקווה" שהוא יתאושש. סקריפל ובתו יוליה

רוסיה ממשיכה להכחיש את ההאשמות נגדה, והבטיחה כי תגיב בחזרה להחלטת בריטניה לגרש 23 דיפלומטים רוסים מלונדון כתגובה למתקפה הכימית. שר החוץ סרגיי לברוב האשים היום את בריטניה בהתנהגות "גסת רוח", וקישר זאת לקשיים של הממלכה בהליך הפרישה מהאיחוד האירופי, שנתקל בקשיים. לדבריו, תגובת הקרמלין תגיע "בקרוב מאוד", אך אמר כי היא תוצג קודם כל בפני לונדון.

זהו ההיקף הגדול ביותר של גירוש דיפלומטים רוסים מאדמת בריטניה מאז המלחמה הקרה, ומיי הקציבה להם שבוע לעזיבה. היא האשימה אותם בכך שהם למעשה קציני מודיעין במסווה. בנוסף לכך, בני משפחת המלוכה ושרים יחרימו את משחקי המונדיאל שיתקיימו בקיץ הקרוב ברוסיה. לברוב, וגורמים בכירים אחרים ברוסיה, טוענים כי בריטניה מנסה לחבל במשחקים ולכן מאשימה אותה באחריות להרעלת סקריפל.

לברוב אמר עוד כי הוא מקווה שסקריפל, שהורשע בעבר בבגידה בשל חשיפת סוכנים רוסים באירופה בפני הביון הבריטי, יתאושש כדי שהוא "יוכל לשפוך אור" על מה שקרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בסיור בעיר סולסברי, שם הורעל המרגל הרוסי לשעבר, 15 במרץ 2018. רויטרס
הגיעה לזירת ההרעלה. מיי, היום/רויטרס

מיי, שביקרה היום בזירת התקיפה בסולסברי, אמרה כי "אנחנו רואים ברוסיה אחראית למתקפה המחרידה ועזת המצח הזאת".

המשטרה והצבא ממשיכים בחקירתם המקיפה, שבמהלכה בודדו כמה מוקדים בעיר שבדרום-מערב אנגליה, בהם הספסל שבו נמצאו סקריפל בן ה-66 ובתו בת ה-33 חסרי הכרה ומפרכסים. השניים מאושפזים מאז יום ראשון שעבר במצב אנוש, יחד עם שוטר שהגיע לזירה ונפגע בצורה קשה. עוד כ-20 אנשים נוספים נפגעו, והרשויות קראו לכ-500 איש שבילו במסעדה ובפאב שבו היו המרגל לשעבר ובתו בערב התקרית לנקוט זהירות ולשטוף את בגדיהם וחפציהם.

ניסיון החיסול של קצין המודיעין לשעבר הדהד את הרעלתו למוות של קצין הביון לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו, ששתה בלונדון תה עם החומר הרדיורקטיבי פולוניום-210 ב-2006 ומת כמה שבועות לאחר מכן. גם אז הטילה בריטניה אחריות על רוסיה, שהכחישה את מעורבותה גם בתקרית זו חרף קביעה של ועדת חקירה ציבורית בממלכה, שלפיה פוטין היה זה שככל הנראה הורה לחסל את יריבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully