וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שנים של הזנחה: המבנה ההיסטורי הופך למרכז לימודי בריאות

11.3.2018 / 9:08

המכללה האקדמית צפת רכשה את "בית בוסל", שהוקם בשלהי המאה ה-19. בכוונת המכללה לשקם את המבנה, ולהקים בו מרכז להוראת הרפואה שישכן חברי סגל אקדמי, סטודנטים ורופאים מאזור הגליל

בית החולים של האגודה הלונדונית - בית בוסל בצפת. יוני לובלינר, מערכת וואלה! NEWS
נבנה במקור כבית החולים של האגודה הלונדונית. "בית בוסל"/מערכת וואלה! NEWS, יוני לובלינר

אחרי שנים של הזנחה החלו לאחרונה עבודות השיקום של המבנה ההיסטורי "בית בוסל" בצפת. המבנה נרכש על ידי המכללה האקדמית צפת שהחליטה לפני כמה שנים לשמר ולשקם את אותו ולהקים בו את מרכז "לגסי הריטג'" להוראת מקצועות הבריאות.

המרכז החדש צפוי לכלול את מבנה בית הספר לסיעוד שהוקם בסיוע מגבית בריטניה UJIA, את בית הספר לפיזיותרפיה, את המרכז לסימולציות רפואיות ואת פעילות החוג לרפואת חירום. המרכז צפוי אף לשלב טכנולוגיות סימולציה, תרגול והוראה מתקדמות וכן לשרת סטודנטים במכללה לצד גורמי רפואה מהגליל, במטרה לשפר את מיומנותם המקצועית של צוותי הרפואה והבטיחות.

המבנה המשוקם אף מיועד לשמש כמרכז מחקר לסגל האקדמי בתחומי הוראת מקצועות הבריאות.

מכללת צפת וסטודנטים במכללת צפת. המכללה האקדמית צפת, יוני לובלינר, מערכת וואלה! NEWS
מרכז רפואה חדש. המכללה האקדמית צפת/מערכת וואלה! NEWS, המכללה האקדמית צפת, יוני לובלינר

בנייתו של בית בוסל החלה בשלהי המאה ה-19 על ידי ארגון מיסיון אנגלי שרצה לתרום לבריאות תושבי העיר צפת ולהקים בה בית חולים שנחנך בשנת 1904. מאז עבר המבנה גלגולים רבים: במלחמת העולם הראשונה שימש כמקום מגורים לחיילים טורקים, בניין מפקדה ואורווה לסוסים. לאחר מכן, שלטון המנדט הבריטי השיב את המקום לידי בעליו שהפכו אותו לאכסניה לפליטים ערבים-נוצרים שברחו מלבנון.

מאוחר יותר שימש המבנה כבית ספר תיכון של המיסיון הסקוטי ואחר כך הפך למשכנו של חיל הספר הבריטי. באמצע שנות ה-40' של המאה הקודמת רכשה קופת חולים את המקום והפכה אותו לבית הבראה בשם "בית בוסל" על שמו של יוסף בוסל - מנהיג פועלים וממייסדי קיבוץ דגניה.

בתקופת מלחמת העצמאות התמקמו במבנה לוחמי חטיבת "יפתח" שכבשה ושחררה את העיר צפת ובתום הקרבות שב בית בוסל לשמש כבית הבראה. בשנת 1962 נוסף לבית ההבראה אגף נוסף שנבנה במדרון וכלל חדר אוכל וחדרי שינה. אגף זה תוכנן על ידי האדריכל יעקב רכטר, לימים זוכה פרס ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מכללת צפת וסטודנטים במכללת צפת. המכללה האקדמית צפת, יוני לובלינר, מערכת וואלה! NEWS
המרכז החדש ישמש סטודנטים של המכללה ואנשי רפואה חיצוניים גם יחד. אילוסטרציה/מערכת וואלה! NEWS, המכללה האקדמית צפת, יוני לובלינר

בתחילת שנות ה-80' שימש בית ההבראה כמרכז לקליטת עולים מאתיופיה ולאחר מכן החל להתרוקן, להתפורר והפסיק לפעול. בזמן זה בעליו של המבנה התחלפו כמה פעמים כשהבטחות לשיקומו נשמעו השכם והערב אך לא נעשה דבר ונראה היה כי לא יזכה לשימור הנחוץ עבורו. אולם, רכישת המבנה בידי מכללת צפת השיבה את התקווה בעניין שיקום המבנה.

אדריכלי פרויקט השימור הם משרד האדריכלות "ציונוב ויתקון" ולפי לוח הזמנים העבודות צפויות להימשך כשנתיים. שמואל הר נוי, מנכ"ל המכללה האקדמית צפת, אמר כי "רגע היסטורי זה מסמל עבורנו שיאה של פעילות שנמשכה עשר שנים ויותר שמטרתה הייתה להביא להתפתחות המכללה". לדבריו, "המרכז החדש ישלב בנייה חדשה ומודרנית לצד שימור המבנים ההיסטוריים במתחם בית בוסל, ששימשו בין היתר את בית החולים של האגודה הלונדונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully